Mogelijk probleem met automaat? ('02 525i)

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Jos535i

Re: Mogelijk probleem met automaat? ('02 525i)

Bericht door Jos535i » 28 dec 2011, 21:27

Nou inderdaad, als Herr Sagert al zegt dat de automaat er prima aan toe is dan kun je er wel zeker van zijn dat ie nog echt goed is Herr Sagert is een topkerel!
Veel BMW plezier toegewenst in 2012!
:on: :driving: :)

Groet, Jos

Kesho

Re: Mogelijk probleem met automaat? 530d (2002)

Bericht door Kesho » 07 jan 2012, 02:03

hoi,

mijn automaat voel je, als je hem verplaats van p naar d of r. is dit normaal of hoort dit te gebeuren zonder dat je iets voelt?

groeten kesho

Bart009

Bericht door Bart009 » 07 jan 2012, 16:46

Hi Kesho,

Wat voel je dan? Beschrijf dat eens.

Als ik bv van D naar R ga dan voel ik wel duidelijk dat hij het verzet verplaatst zeg maar. In die zin dat ik onder mij voel dat de aandrijving aantrekt zeg maar, ipv vooruit naar achteruit. Moeilijk te beschrijven maar het is m.i. een normaal gevoel temeer omdat alles heel soepel zonder bonken gaat.

Jos535i

Bericht door Jos535i » 08 jan 2012, 18:26

Kesho, een automaat is wat gevoeliger en kwetsbaarder dan een handschakelbak.Je moet namelijk nooit de handle in een keer van D naar R schakelen, dan krijg je in een keer een schok. Het mechanisme moet nl eerst tot rust komen wil hij de andere kant (achteruit) gaan draaien. Met andere woorden, met een automaat moet je nooit haast hebben je moet als het ware onthaasten. Als je het erg vaak doet heb je kans dat je op een gegeven moment de boel in de soep draait. Ik zet hem van D eerst even in N waardoor het mechanisme even de tijd krijgt om tot rust te komen, en van daaruit rustig naar R. Op deze manier spaar je het mechanisme. Overigens van R naar D geldt natuurlijk hetzelfde. Als het goed is voel je dan een veel lichter schokje wat overigens heel normaal is. Een automaat is nu eenmaal niet bedoeld om snel te schakelen..
Laat even weten wat je ervaart bij deze handeling.
Succes, Jos

Bart009

Bericht door Bart009 » 08 jan 2012, 21:40

Een van de wijze lessen van herr Sagert he Jos ;). Feit is dat er een drukverschil is tussen D en R en dat je de bak de kan moet geven die druk op te bouwen. Anders kan je aanzienlijke slijtage oplopen hetgeen uiteraard tot problemen kan leiden.

Van P in een keer naar D en omgekeerd mag overigens wel :).

Jos535i

Bericht door Jos535i » 08 jan 2012, 21:50

Klopt wat je zegt Bart. Overigens kun je op youtube precies zien wat hij bedoelt
Inderdaad een wijze les. http://www.youtube.com/watch?v=gwecv7c-fKU" onclick="window.open(this.href);return false;
:duim: :duimen: :driving: :on:

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”