Oververhitting?

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
SL-BN-27
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 jan 2012, 21:59

Oververhitting?

Bericht door SL-BN-27 » 04 jan 2012, 22:11

Hallo mede BMW rijders,

Sinds iets meer dan een week ben ik de gelukkige eigenaar van mijn eerste BMW E36 318i Executive met een bij BMW geinstalleerde LPG G3 installatie. Auto rijd heerlijk en ben er ook erg tevreden mee, maar sinds vandaag word de verwarming niet meer warm en loopt de motor in het rood (dit ook tijdens het rijden). De radiator ventilator draait niet, zelfs niet als de moter op temperatuur is. Wel kan ik de ventilator inschakelen door de airco aan te zetten. Ik heb de KVS bijgevuld maar deze lijkt de auto uit te spuwen als de moter draait (lees: lekt weg onder de auto). zodra ik de motor stilzet stopt ie met weglopen.

Ik moet er wel even bij zeggen dat ik een leek ben op het gebied van auto's en ik geen idee heb wat ik kan proberen of naar kan kijken.

Zijn dit bekende problemen voor dit type auto? en is er een oplossing?

KM stand van de E36 is 215000, ik ben ten einde raad en hoop dat jullie mij verder kunnen helpen!

bij voorbaat dank!

René :'(

Beens1
Berichten: 4614
Lid geworden op: 29 jan 2010, 12:44

Re: Oververhitting?

Bericht door Beens1 » 04 jan 2012, 22:35

Waar lekt de wagen koelvloeistof? Je moet de oorzaak van het probleem zien te vinden, misschien is de radiateur lek, of een slang los/lek.
Dus zoek het punt waar hij lekt en repareer dat.
Anders breng je hem naar een garage in de buurt, als je het echt zelf niet denkt te kunnen oplossen.

BTW: zorg ervoor dat je niet meer gaat rijden met de wagen totdat je het probleem opgelost hebt. Kans is anders op een lekke koppakkig en kromme kop door oververhitting! En dat zijn dure jongens.

SL-BN-27
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 jan 2012, 21:59

Re: Oververhitting?

Bericht door SL-BN-27 » 04 jan 2012, 22:44

Het lekken lijkt onder de radiateur vandaan te komen ver vooraan de auto in ieder geval. mijn broer gaat er morgen even naar kijken. morgen blijft de B op zn plek staan en ga ik met de twingo naar mijn werk. ik hoop morgen meer informatie te hebben over de lekkage of eventuele reparatie. Beens1 in ieder geval al bedankt voor je reactie!

als er iemand nog tips advies, do's and don'ts heeft, dan hoor ik het graag

Rene

Beens1
Berichten: 4614
Lid geworden op: 29 jan 2010, 12:44

Re: Oververhitting?

Bericht door Beens1 » 04 jan 2012, 22:52

Vermoed dan dat de radiateur zijn beste tijd heeft gehad. Die wil nog wel eens gaan lekken aan de aansluiting van het reservoir. Maar het zou natuurlijk ook een slang kunnen zijn.
Morgen horen we het wel.

Wat ik overigens wel raar vind, is dat je fan niet draait bij bedrijfsthemperatuur..

SL-BN-27
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 jan 2012, 21:59

Re: Oververhitting?

Bericht door SL-BN-27 » 04 jan 2012, 22:56

het gekke is ook dat de motor pas te warm liep nadat ik de koelvloeistof had bijgevuld, daarvoor eigenlijk geen problemen gehad, alleen een niet werkende verwarming dan. kan dit ook nog iets betekenen?

Beens1
Berichten: 4614
Lid geworden op: 29 jan 2010, 12:44

Re: Oververhitting?

Bericht door Beens1 » 04 jan 2012, 23:02

Zat er lucht in je systeem dan? Dan kan het voorkomen dat je verwarming 'niet werkt'. Je kachelgebeuren is het hoogste punt van het koelsysteem.
Heb je na het bijvullen het systeem wel ontlucht?
Nja, feit is dus nu dat het lekt, dus dat moet eerst opgelost worden. Daarna vullen en goed ontluchten!

Voor ontluchten is het beste om even de voorzijde op te krikken, totdat je ontluchtingsnippel (naast de vuldop van het reservoir) hoger is dan de kachelradiator.
Met draaiende motor het nippeltje een paar slagen losdraaien. Als het goed is komt er lucht uit om vervolgens over te gaan in koelvloeistof. Zorg dat alle lucht er uit is, eventueel een poosje met zo'n 2500 toeren draaien. Let op de hoeveelheid kvs en vul deze zonodig bij.

jerry123
Berichten: 19
Lid geworden op: 15 dec 2011, 23:17

Re: Oververhitting?

Bericht door jerry123 » 04 jan 2012, 23:53

visco koppeling mischien
of lek tusse je reservoir en radiator

Beens1
Berichten: 4614
Lid geworden op: 29 jan 2010, 12:44

Re: Oververhitting?

Bericht door Beens1 » 05 jan 2012, 08:07

Denk niet dat dat type nog een visco koppeling heeft. Dat wil zeggen, mijn 318i uit 1997 had een electro-fan. Dus niet met visco.

SL-BN-27
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 jan 2012, 21:59

Re: Oververhitting?

Bericht door SL-BN-27 » 05 jan 2012, 18:25

Hallo, mijn broer heeft gekeken naar de thermostaat en heeft deze vervangen, hij zei ook dat er totaal geen water meer in het blok aanwezig was en zei dat waarschijnlijk de waterpomp kapot is. kan dit kloppen?

rene

AdE39
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2011, 19:48

Re: Oververhitting?

Bericht door AdE39 » 05 jan 2012, 19:03

Hallo beste forum leden,

heb je het koelsysteem bijgevuld met de kachelkraan op warm.
Anders heeft het weinig zin om bij te vullen, dan blijft er n.l. lucht in de kachelradiateur achter, en waar lucht aanwezig is, kan echt geen circulatie aanwezig zijn.

Zorg er ook eerst voor, dat de fan gaat werken, probeer eens een nieuwe thermoschakelaar te monteren, of verbind de 2 draden even door met elkaar, om te comntroleren of de fan niet defect is!

PAS uiteraard wel op uw vingers!!
Haal deze wel bij de fan weg, anders gaan ze vanzelf wel weg, wat erg pijnlijk kan zijn!

Succes.

Met vriendelijke groet,

Ad

Gebruikersavatar
Adriaan323i
Berichten: 168
Lid geworden op: 04 feb 2010, 20:44

Re: Oververhitting?

Bericht door Adriaan323i » 06 jan 2012, 20:00

Deze motoren zijn er lastig te ontluchten. Vaak is helaas het probleem dat de waterpomp lek is.
Deze zit aan de voorkant van de motor. Men komt hier vaak te laat achter, dan is het kwaad vaak al geschied en is de koppakking lek.
Komt jammer genoeg erg vaak voor bij deze motoren, dit zal wel een flinke reperatie zijn want dan moet de motor voor de helft uit elkaar.

Je kan naar een garage gaan in de buurt en deze een CO meter in de koelvloeistof pot laten hangen. Als deze meter uitslaat dan weet je dus dat er CO in de koelvloeistof zit en dus uitlaatgas en dus is de koppakking lek.

Als je koppakking lek is zijn vaak ook je koelvloeistofslangen van en naar je radiator erg hard. Bij jou ook het geval?

Anders even onder je oliedop kijken of daar een soort van mayo achtige substantie zit wat ook blijkt op vocht in de olie(koelvloeistof)?

Succes.
BMW, Beste Maar Weer!!!

-BMW E34 525i Sedan
-BMW E30 323i Coupe
-BMW E34 530i Touring
-BMW E46 320i Sedan
-BMW E36 323i Touring
-BMW E36 328i Cabriolet
+BMW E36 316i Coupe
+BMW X5 4.4i V8

Hendrix
Berichten: 58
Lid geworden op: 06 sep 2010, 11:45

Re: Oververhitting?

Bericht door Hendrix » 06 jan 2012, 20:48

Hallo,

Kachel wordt niet warm, omdat er te weinig koelvloeistof in het systeem zit.
Koelfan slaat niet aan, omdat er te weinig koelvloeistof in het sysyteem zit (kan wel defect zijn, maar beoordeel dat met een goed gevuld koelsysyteem).
Het lek opsporen en verhelpen. Ontluchten wil het beste in deze volgorde: radiateur vullen tot de rand met koelvloeistof, dan met het blaaspistool van een luchtcompressor (en een poetslap om de vulopening van de radiateur af te dichten) het systeem op druk brengen met alle ontluchtingsschroeven open. Dit ritueel herhalen totdat het vloeistofniveau in de radiateur (expansievat) niet meer zakt en uit de onluchtingspunten alleen vloeistof komt.

Succes!

SL-BN-27
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 jan 2012, 21:59

Re: Oververhitting?

Bericht door SL-BN-27 » 09 jan 2012, 21:44

hallo,

inmiddels staat mn e36 bij de garage en de diagnose is gesteld, een kapotte waterpomp, radiateur en koppakking. dit is dus niet zo mooi :nee:

hebben jullie enig idee wat ongeveer hier de kosten van zijn? aangezien de staat van de auto laat ik het repareren. Nog een vraag: kan iemand mij misschien vertellen waarom de stoelverwarming niet meer werkte nadat ik de radio vervangen had :S is dit een bekent probleem? Of zou ik een kabeltje losgetrokken kunnen hebben?

Beens1
Berichten: 4614
Lid geworden op: 29 jan 2010, 12:44

Re: Oververhitting?

Bericht door Beens1 » 09 jan 2012, 21:58

Koppakking alleen, of ook de kop vlakken? Reken incl. arbeid op zo'n 700euro minimaal (ben je denk ik nog goedkoop uit) en dan de rest nog. Weet niet of je het bij een specialist laat doen of gewoon een 'om-de-hoek-garage'. Dat kan misschien nog in de kosten schelen.
Andere kant is weer, je hebt je wagen dan straks wel weer in orde.

SL-BN-27
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 jan 2012, 21:59

Re: Oververhitting?

Bericht door SL-BN-27 » 09 jan 2012, 22:30

geen idee eigenlijk over de telefoon werd alleen koppakking gezegd, ik spreek morgen sowiezo met de garage.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”