Piepen bij start

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
523 i touring

Piepen bij start

Bericht door 523 i touring » 03 jan 2012, 17:43

Hallo allemaal,

Hopelijk dat iemand mij kan helpen. Zoals het onderwerp al aangeeft heb ik bij min BMW 520 i touring bouwjaar 2000, km stand 150.000, sinds kort een piep bij het starten. Het klinkt min of meer als een piepende V- Snaar. Dit is maar van korte duur en dan is het weg. als de motor warm is en je start daarna opnieuw is het gepiep er ook niet. Totdat de hele boel weer koud is......

Recent heb ik de radiateur, riemen, bougies enz enz laten vervangen, gewoon omdat de beemer goed moet zijn :driving:
en kort daarna ontstond dit geluid bij starten.

Iemand een idee waar ik het moet zoeken?

Thx!
Michel

bmwhans

Re: Piepen bij start

Bericht door bmwhans » 04 jan 2012, 12:08

waarschijnlijk een spanelement of een spanrol van de riemen.
gr hans

perry1986

Bericht door perry1986 » 04 jan 2012, 12:17

ik had het probleem ook met mijn e46 coupe. Bij de start kwam er een fluit, en ging weer weg bij een beetje gasgeven.
Bij mij heeft de garage de multiriem vervangen, en alle spanrollers, achteraf bleek het gepiep (bij mij leek het meer op een fluitend geluid) verholpen te zijn na het vervangen van de waterpomp en revisie van dynamo. Denk eerder dat het bij mij lag aan de waterpomp aangezien bij mij ook de aircopomp vervangen was, waarbij ze de waterpomp niet hadden vervangen.
Gr. Perry

AdE39

Bericht door AdE39 » 04 jan 2012, 18:46

Hallo beste Michel,

Heb je toevallig een Gates riem gemonteerd ?
In plaats van een originele multisbaar.
Dan zou het probleem daar wel eens in kunnen zitten, zeggen vele BMW eigenaren, ik deel die ervaring overiggens niet.

Ik zelf heb onlangs een nieuwe radiateur gemonteerd, met snaren en spanners.
Ik werd er op gewezen dat een Gates multisnaar wel eens problemen kon geven, ik zo eigenwijs als ik ben, toch de Gates gemonteerd, geen enkel probleem trouwens.

Ik hoor er wel veelvuldig klachten over, dat de Gates problemen geeft, de multisnaar schijnt iets langer te zijn, wat ik niet helemaal geloof.

Zioals ik het heb gezien, blijken de Gates snaren en multisnaren bij Conti vandaan te komen.

Misschien eens even uitzoeken of de poulies vetvrij zijn.

Succes.

Met vriendelijke groet,

Ad

Hendrix

Bericht door Hendrix » 04 jan 2012, 21:08

Probeer direct na de koude start met een lange schroevendraaier of een stethoscoop het geluid te lokaliseren. Meet ook de accuspanning in rust als de auto een nachtje heeft gestaan (minimaal 12V). Als de accuspanning aan de lage kant is, moet de dynamo de eerste paar minuten extra laden en kan daarbij wel eens een fluitende toon produceren. Spanrol en waterpomp zijn makkelijk te beoordelen door de multiriem te verwijderen en beide onderdelen rond te draaien, eventueel met stethoscoop.

Hendrix

Bericht door Hendrix » 04 jan 2012, 21:10

O ja, als een multiriem van Gates langer is heeft dat een lagere riemspanning tot gevolg. Kan problemen veroorzaken...

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”