Wat zou dit kunnen zijn?

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Gebruikersavatar
bkw38
Berichten: 713
Lid geworden op: 19 apr 2010, 17:40

Wat zou dit kunnen zijn?

Bericht door bkw38 » 25 dec 2011, 22:21

Gister bij de stoplichten kwam ik een vriend van mij tegen met een daimler 4.0 benzine die mij ging uitdagen.
Ik heb de auto in sportstand gezet en dtc uit. Stoplicht werd groen en ik gaf vol gas ik ging vooruit maar opeens leek het also ik naar achteren werd geduwd en de auto ging alleen in de volle toeren maar ging niet vooruit. Het was ook een beetje druk in de auto dus ik hoorde ook niet hoe mijn auto op dat moment klonk. Ik dacht van wtf en trok mn voet weg van de gaspedaal. En gaf lichtjes gaf en hij ging weer zoals normaal.

Wat zou de oorzaak hiervan kunnen zijn?


Na dat moment heb ik de auto zeker 10 minuten stationaire laten draaien en wanneer ik mijn hand bij de uitlaat hield ongv 8 cm van de uitlaat af.. Kon ik mn hand maar 2 tellen houden. Was erg heet
E60 530D

Gebruikersavatar
BMW318I
Berichten: 537
Lid geworden op: 14 nov 2007, 21:00

Re: Wat zou dit kunnen zijn?

Bericht door BMW318I » 25 dec 2011, 22:32

Dat is Backfire, dat gebeurt met gauw optrekken, dan heeft hij op dat moment de benzine niet goed kunnen vebranden
en dan krijg je zulke dingen. Je hoeft hier niet bang voor te zijn alleen volgende keer wel goed opletten want als je
dit vaker zal doen is niet echt gezond voor je motor.
BMW Bayerische Motoren Werke

Gebruikersavatar
Björn
Berichten: 505
Lid geworden op: 21 jun 2011, 22:39

Re: Wat zou dit kunnen zijn?

Bericht door Björn » 26 dec 2011, 02:25

dus die vriend voelt zich nu helemaal de :W

Gebruikersavatar
bkw38
Berichten: 713
Lid geworden op: 19 apr 2010, 17:40

Re: Wat zou dit kunnen zijn?

Bericht door bkw38 » 26 dec 2011, 10:42

Op dat moment wel maar bij de volgende 2 stoplichten niet
E60 530D

Gebruikersavatar
E60pro
Berichten: 889
Lid geworden op: 09 apr 2011, 18:30

Re: Wat zou dit kunnen zijn?

Bericht door E60pro » 27 dec 2011, 11:40

Klinkt mij niet als backfire in de oren, vooral omdat je zegt dat je eerst vooruit ging en toen geen snelheid meer maakte maar de auto wel op volle toeren kwam.
Bij een backfire gaan de verbrande gassen niet via de de uitlaatklep de uitlaat in maar worden ze terug het inlaatsysteem in gestuurd en geeft meestal een goede knal waarna de auto (bij mijn weten) meestal stil komt te vallen.

Een backfire is inderdaad niet erg bevorderlijk voor de auto zo erg zelfs dat als je een paar keer een goede backfire hebt je alles onder de motorkap flink in de soep hebt en richting de 2000 euro schade hebt.

Gebruikersavatar
Mustaa
Berichten: 140
Lid geworden op: 17 mei 2010, 10:42

Re: Wat zou dit kunnen zijn?

Bericht door Mustaa » 27 dec 2011, 13:07

Miss trok je een burnout? xd

Gebruikersavatar
E60pro
Berichten: 889
Lid geworden op: 09 apr 2011, 18:30

Re: Wat zou dit kunnen zijn?

Bericht door E60pro » 27 dec 2011, 13:50

Denk zelf aan een niet volledig uitgeschakelde Dtc, je weet dat die 3 standen heeft?

morris
Berichten: 200
Lid geworden op: 18 okt 2007, 09:37

Re: Wat zou dit kunnen zijn?

Bericht door morris » 27 dec 2011, 20:52

In het onderschrift van bkw38 lees ik E60 530d, dus als het een diesel betreft kun je een backfire vrijwel uitsluiten tenzij de motor intern ernstig vervuid is.
Eventuele dieseldamp ontsteekt in het inlaat traject nimmer.
Ik denk ook idd eerder door de dtc

Gebruikersavatar
bkw38
Berichten: 713
Lid geworden op: 19 apr 2010, 17:40

Re: Wat zou dit kunnen zijn?

Bericht door bkw38 » 27 dec 2011, 20:54

Ik had de DTC maar 1x in gedrukt. Hij was niet volledig uitgeschakeld.
E60 530D

Gebruikersavatar
E60pro
Berichten: 889
Lid geworden op: 09 apr 2011, 18:30

Re: Wat zou dit kunnen zijn?

Bericht door E60pro » 28 dec 2011, 13:19

Dat is dus wat er gebeurt is de tractiecontrole heeft opgemerkt dat er een wiel zijn tractie verloor en daarom het vermogen aangepast, omdat je hem volgas in de kickdown had kwam de moter echter wel op volle toeren.
Ik denk dat je ook een beetje een schokkende gevoel hebt gehad?

Om alle hulpmiddelen uit te schakelen moet je het DTC knopje een aantal seconden ingedrukt houden.
Volgens mij word na de eerste optie alleen abs uitgezet namelijk.

Gebruikersavatar
Kingfisher
Berichten: 875
Lid geworden op: 18 jan 2010, 12:26
Locatie: De polder
Contacteer:

Re: Wat zou dit kunnen zijn?

Bericht door Kingfisher » 28 dec 2011, 13:48

ABS wordt nooit uitgezet (want waarom zou je dat willen?), na 1 keer kort drukken wordt er een beperkte mate van slip toegestaan (beetje wielspin voordat de wielen weer afgeremd worden, en een beetje overstuur wordt toegestaan) voordat het DSC ingrijpt en de auto corrigeert. Houd je de knop langer ingedrukt, dan zet je DSC uit en is het helemaal aan jou om wielspin en overstuur te corrigeren.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”