Mogelijk probleem met automaat? ('02 525i)

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Bart009

Mogelijk probleem met automaat? ('02 525i)

Bericht door Bart009 » 07 nov 2011, 21:07

Hi all!

De laatste dagen bemerk ik iets: als ik smorgens en savonds (als de auto lang stil gestaan heeft) weg wil rijden dan merk ik dat de automaat enigszins stroef van P naar R gaat. Voelt een beetje alsof ie los moet schieten, knelt, klemt of hoe je het wil noemen. Het is niet dat ik kracht moet zetten ofzo maar zo soepel als de hendel van R naar N naar D gaat en vice versa is het niet.Overigens moet ik even zeggen dat ik om de P te ontlasten vaak ook de handrem aantrek.

Vanavond echter ergens twee uur gestaan en nergens last van gehad. Het hoeft ook helemaal niks te betekenen maar stiekem ben ik bang dat ik any time soon aan revisie moet -_- .

Iemand enig idee wat dit kan zijn? Kmstand is zo'n 193500 en schakelen doet de bak soepel als wat dus het lijkt mij niet dat de bak aan het einde van zijn spreekwoordelijke latijn is? Maar dan moet ik ook bekennen dat ik de automaat niet uitgevonden heb :).

Zou het zeeer op prijs stellen als jullie mij een antwoord kunnen geven en zou nog nog meer op prijs stellen als jullie me gerust kunnen stellen :D.

Thnx! Bart

bmw528II

Re: Mogelijk probleem met automaat? ('02 525i)

Bericht door bmw528II » 07 nov 2011, 22:24

Als je auto 2 uur stilstaat is je olie nog niet 100% afgekoeld. Kun je achterhalen of de auto al een keer een automaatrevisie gehad heeft?
Als dit niet het geval is lijkt het me niet onverstandig om je auto eens na te laten kijken bij de garage, of in ieder geval je automaatbakfilter en olie te verversen.
En hoe is het sochtends als je wegrijd?(koude motor) als je stuur gaat trillen, en dit ophoud na enige tijd, is de kans groot dat je olie ververst moet worden. Dan is je olie dik, en kan het niet goed door je filter heen. Dat zou de oorzaak van je probleem kunnen zijn. Dit is het enige wat ik er over kan vertellen.
gr jefry
BMW E39 maakt rijden geweldig

Bart009

Bericht door Bart009 » 08 nov 2011, 08:08

Thanks voor 't antwoord Jefry!

Revisie heeft ie volgens mij nooit gehad. Olie en filter dat zou best t probleem kunnen zijn. Het is ook echt het enige 'probleem' dat ik heb hoor. Bij koud wegrijden trilt het stuur niet ofzo.

Overigens viel het me op dat ik vanmorgen dat 'haken' van die P-stand niet had. Misschien omdat ik de Beier alleen in P had gezet zonder de handrem aan te trekken? Wat vergezocht misschien maar het werkte ;).

Iemand anders nog ervaring?

Blazer

Bericht door Blazer » 08 nov 2011, 20:34

dat van die handrem erbij als je de automaat in de P stand zet heb ik nog nooit gehoord doe het zelf ook niet

als je weg wilt rijden hoe ga je dan te werk als je 'm naar de Drive stand zet geef je dan ook gelijk gas of wacht je paar seconde?

gr.
AfbeeldingBMW 118d '05 (E87), BMW 320i Coach '85(E30) , BMW 320i Cabrio '93(E30)Afbeelding

Afbeelding

bmw528II

Bericht door bmw528II » 08 nov 2011, 21:58

of je rem 2x intrappen, dat je zeker weet dat je rem compleet op druk is. Rem ingetrapt ouden en dan rustig schakelen......
BMW E39 maakt rijden geweldig

Bart009

Bericht door Bart009 » 09 nov 2011, 08:51

Als ik wegrijd start ik de motor, trap de rem in en ga van P naar R, na een sec naar N en dan na een sec naar D. Als ik in D sta laat ik de rem los en geef ik gas.

Wat me net wel op viel; ik sta nu bij kantoor geparkeerd op een terrein wat zeg maar flauw naar boven loopt zeg maar dus sta niet waterpas. Net ff het verschil gevoeld tussen alleen in P zetten en in P zetten MET handrem maar als ik m nu van P naar R doe dan gaat ie echt met een 'klap' naar R. Die klap voel ik dus echt onder me. Komt het omdat ik wat schuinig sta? Toen ik zo dus geparkeerd was zette ik m eerst van P naar R zonder handrem en toen was ie wel wat stroever maar zonder klap en daarna met handrem dus echt met een klap en dat was daar na zonder handrem ineens ook.

Zou die handrem echt negatief invloed hebben, kan me niet voorstellen??

BMWE39FREAK

Bericht door BMWE39FREAK » 09 nov 2011, 10:47

Je zegt zelf al dat je niet weet wanneer de bak revisie of een beurt heeft gehad..
Dus met de problemen die je nu noemt zou ik als de bliksem eens aan afspraak gaan maken en de olie met filter vernieuwen..

met je laaste vermelding zal de oliepeil te laag zijn en zal hij er daarom in klappen..

Dus der snel mee heen of diep in je buidel gaan tasten voor een andere automaatbak..
BMW L.A.CarParts
Voor diverse E34 ,E36,Z3,E39 en E46 Onderdelen

Bart009

Bericht door Bart009 » 09 nov 2011, 12:37

Ja waarschijnlijk omdat de auto nu ietsjes scheef staat, valt een deel droog ofzo. Vanmorgen nergens last van. Komende tijd maar ff recht laten staan.

Ik ga vanavond als de lazer even een mailtje naar ZF sturen in Dortmund voor een afspraak. Lees ik de mooiste berichten over. Iemand hier ervaring met ZF?

Zou het een probleem worden als ik eind nov/begin dec. dat laat doen?

bmwhans

Bericht door bmwhans » 09 nov 2011, 12:54

ik heb het ook als de auto niet waterpas staat dat je een bonk hoort en voelt, dat komt omdat dan de tandwielen enigzins onder spanning staan.
als de auto recht staat en het gebeurt niet is er niets aan de hand
gr hans

Bart009

Bericht door Bart009 » 09 nov 2011, 13:34

Als ik vanavond weer naar huis ga test ik het ff op een recht stukje! Het viel me nl. op dat het vanmorgen bij wegrijden soepeltjes ging en dat op zijdelingse hellinkje een kwartiertje later wel stroef ging!

Desalniettemin heb ik Herr Sagert van ZF Dortmund net een mailtje gestuurd om een date voor de Beier te versieren.

BMWE39FREAK

Bericht door BMWE39FREAK » 11 nov 2011, 00:53

Een hele belangrijke feit is gewoon dat als je niet weer wanneer er onderhoud aan de automaatbak is geweest ,je geen risico's moet gaan nemen en gewoon direct moet zorgen dat de bak gecheckt word om deze in optimale staat te houden..ookal lijkt of voelt het soms dat een probleem met de bak zomaar weer weg is..

Want geloof me.. je wil echt geen problemen met je automaatbak..Dan kun je diep in je buidel tasten kwa aanschaf van een ander en niet te vergeten de montage kosten ;)
BMW L.A.CarParts
Voor diverse E34 ,E36,Z3,E39 en E46 Onderdelen

Bart009

Bericht door Bart009 » 11 nov 2011, 08:01

Je hebt helemaal gelijk Freak! Straks ga ik even ATS Den Haag bellen of ze e.e.a. voor me kunnen doen.

Wat nu echt vervelend is, is dat ik ineens van alles denk te horen en voelen. Ineens denk ik bv te voelen dat de auto onrustiger is; meer hobbelt en schommelt. Zal wel niks zijn maar ik wil toch voor de zekerheid alle na laten kijken.

Een les heb ik weer geleerd: bij mn volgende auto(maat) is olie en filter het eerste wat ik doe :).

pikkebaas

Bericht door pikkebaas » 11 nov 2011, 17:19

Hi,

Ik wilde toch even iets kwijt, alleen maar ter info.

Ik heb onderhand 2 automaatbakken gehad een E34 (350K) en een E39(250K) en laatste is nog immer in bezit. Bij beide heb ik de autobak (op advies van een zeer ervaren BMW-monteur te weten Jan van der Linden heeft een garage in de Trompstraat Den Haag) de olie en pakking laten vervangen. Ik heb alleen maar goede ervaring met dit onderhoud en is beslist geen "weggegooid geld", ik zou bijna zeggen bij twijfel zowieso DOEN! Want..... en dat heeft van der Linden mij verteld de zgn levenslange onderhoedsloze bak heeft alleen betrekking op ± 160k km, en waarom? Om de doodeenvoudige reden dat deze "oude gebakjes" niet meer in onderhoud komen bij de BMW garage.

Ik heb bij beide limo's merkbaar baat gehad, geen trillingen schokken of wat dan ook, ook bij 300k of 400k hoort een Bimmer te glije. Kwaliteit!!!

Doe je voordeel hiermee en suc7 ;)
Afbeelding

Jos535i

Bericht door Jos535i » 20 dec 2011, 06:57

Is het probleem al opgelost?
Ik heb mogelijk nog een kleine tip. De kabel van de selectiehandel kan ook gesmeerd worden. Is bij mij ook gedaan ik had hetzelfde probleem. Daarna de schakelhandel in de contactstand (nog niet starten) de handel een aantal keren naar voren en achteren halen en mogelijk gaat het daarna beter worden.
Ik heb overigens wel mijn automaatbak laten verversen van nieuwe olie, onderdeeltjes etc bij ZF te Dortmund. Dat is in ieder geval voor elke zf bak een gouden aanrader..
Succes, Jos :on:

Bart009

Bericht door Bart009 » 26 dec 2011, 21:57

hi Jos,

Probleem is z.g.a. opgelost ja! Sinds ik de handrem niet meer aantrek heb ik het probleem ook niet.

Ook ik ben overigens begin dec naar Dortmund geweest voor de alom geprezen ZF-behandeling en de mooie verhalen zijn idd allemaal waar :). Het soms stroef van P naar R gaan heb ik sindsdien ook nauwelijks gehad.

Automaatje doet het perfect overigens en volgens herr Sagert is de automaat er prima aan toe :)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”