SMG uitleg
SMG uitleg
Ik was zelf eigenlijk niet echt bekend met SMG. Op het forum hier kon ik ook niet echt volledige informatie vinden. Nu heb ik dit filmpje gevonden en het is me nu een heel stuk duidelijker. Super spul, die SMG bak!

Re: SMG uitleg
Wat een uitleg. Dat maakt het SMG systeem en de mogelijkheden wel een stuk duidelijker. 

De smg is niet zozeer een automatisch schakelende handbak, maar eerder een handbak die automatisch bediend wordt. Hij heeft wel een koppeling, alleen bedien je deze niet met je voet. Het werkt dus zeker niet hetzelfde als een "normale" automaat.
De versnellingsbak van een smg is exact dezelfde als die van de handgeschakelde 6 bak. Ook de koppeling is exact hetzelfde.
Alleen gebeurt het koppelen door een hydraulische pomp die door een computer aangestuurd wordt.
Smg heeft flippers aan het stuur. Het pookje kan ook gebruikt worden om te schakelen. Omhoog duwen is terug schakelen, naar achter trekken is opschakelen. Dan heeft ie onder het pookje nog een schakelaartje zitten waar je de snelheid van het schakelen in kunt stellen (van heel rustig/langzaam schakelen tot heel snel).
Je moet dus met een smg wel zelf schakelen (sequentieel - S), maar hij kan het automatisch (automatic - A), als je dit wilt.
Op het moment dat je beslist te schakelen, trek je het pookje naar achteren (of je bediend de flippers). De computer stuurt het signaal naar de pomp, deze ontkoppelt de koppeling. Daarna wordt er in de volgende versnelling geschakeld en koppelt ie weer. Dit alles kan in 0,8 sec als je in stand 6 zit met het schakelaartje.
Er zitten heel veel technische snufjes in het computer programma. Zo geeft smg ook tussengas bij terugschakelen en zorgt ie dat het toerental voor de betreffende versnelling al klopt. Er zit ook een helling functie. Deze is best handig aangezien bij stilstand de smg automatisch ontkoppelt (net zoals in een handgeschakelde auto). Je zult dus achteruit rollen op een helling en niet zoals bij een "echte" automaat op de helling stil blijven staan. Bij een stoplicht sta je dus wel gewoon stil, zonder dat je de rem ingetrapt hoeft te blijven houden zoals bij een automaat. Je kunt ook nooit terugschakelen als je in een te hoog toerengebied zou komen. Mis schakelen behoort dus tot de verleden tijd.
Het beste kun je beide versies van de m3 eens gaan proefrijden. Dan kun je zelf het verschil voelen.
De versnellingsbak van een smg is exact dezelfde als die van de handgeschakelde 6 bak. Ook de koppeling is exact hetzelfde.
Alleen gebeurt het koppelen door een hydraulische pomp die door een computer aangestuurd wordt.
Smg heeft flippers aan het stuur. Het pookje kan ook gebruikt worden om te schakelen. Omhoog duwen is terug schakelen, naar achter trekken is opschakelen. Dan heeft ie onder het pookje nog een schakelaartje zitten waar je de snelheid van het schakelen in kunt stellen (van heel rustig/langzaam schakelen tot heel snel).
Je moet dus met een smg wel zelf schakelen (sequentieel - S), maar hij kan het automatisch (automatic - A), als je dit wilt.
Op het moment dat je beslist te schakelen, trek je het pookje naar achteren (of je bediend de flippers). De computer stuurt het signaal naar de pomp, deze ontkoppelt de koppeling. Daarna wordt er in de volgende versnelling geschakeld en koppelt ie weer. Dit alles kan in 0,8 sec als je in stand 6 zit met het schakelaartje.
Er zitten heel veel technische snufjes in het computer programma. Zo geeft smg ook tussengas bij terugschakelen en zorgt ie dat het toerental voor de betreffende versnelling al klopt. Er zit ook een helling functie. Deze is best handig aangezien bij stilstand de smg automatisch ontkoppelt (net zoals in een handgeschakelde auto). Je zult dus achteruit rollen op een helling en niet zoals bij een "echte" automaat op de helling stil blijven staan. Bij een stoplicht sta je dus wel gewoon stil, zonder dat je de rem ingetrapt hoeft te blijven houden zoals bij een automaat. Je kunt ook nooit terugschakelen als je in een te hoog toerengebied zou komen. Mis schakelen behoort dus tot de verleden tijd.
Het beste kun je beide versies van de m3 eens gaan proefrijden. Dan kun je zelf het verschil voelen.
Je SMG uitleg verplaatst naar hier. 

Moderatoropmerking Farl
wat is dan het verschil tussen een tiptronic op een automaat en een smg(-systeem)?
Een automaat is een heel andere versnellingsbak. Zoals in mijn uitleg hierboven al vermeld is een SMG exact dezelfde versnellingsbak als een handgeschakelde. Alleen de bediening van de koppeling en de versnellingen gebeurt hydraulisch wat weer computer gestuurd is (vandaar dat sommige mensen het een automaat noemen terwijl het feitelijk een sequentieele bak is).
Een normale automaat heeft een koppel omvormer, dit heeft smg niet. SMG schakelt dus echt over van versnelling, terwijl je bij een automaat als het ware een soort overgang voelt van de ene naar de andere versnelling.
De bediening van steptronic is wel redelijk vergelijkbaar, alleen moet je om op te schakelen bij een automaat de pook omhoog drukken en bij een SMG juist omlaag trekken.
Om echt het verschil te voelen zou je ze eigenlijk allebei een keer moeten rijden.
Een normale automaat heeft een koppel omvormer, dit heeft smg niet. SMG schakelt dus echt over van versnelling, terwijl je bij een automaat als het ware een soort overgang voelt van de ene naar de andere versnelling.
De bediening van steptronic is wel redelijk vergelijkbaar, alleen moet je om op te schakelen bij een automaat de pook omhoog drukken en bij een SMG juist omlaag trekken.
Om echt het verschil te voelen zou je ze eigenlijk allebei een keer moeten rijden.
- Albert..M3
en zijn de SMG bakken ook betrouwbaar .??
Tsja, wat is betrouwbaar.
Ik rijd inmiddels al een tijdje met smg en heb nog nooit problemen met de smg gehad.
Ja, er zit meer electronica en hydroliek in wat dus kapot kan gaan. Maar qua versnellingsbak is ie nog steeds hetzelfde.
Ik rijd inmiddels al een tijdje met smg en heb nog nooit problemen met de smg gehad.
Ja, er zit meer electronica en hydroliek in wat dus kapot kan gaan. Maar qua versnellingsbak is ie nog steeds hetzelfde.
Misschien een domme vraag maar bij mij schakelt hij automatisch bij S en bij A moet ik met flippers of met de pook schakelen zit ik verkeerd??
Misschien een domme vraag maar bij mij schakelt hij automatisch bij S en bij A moet ik met flippers of met de pook schakelen zit ik verkeerd??
Hallo RRuuDD,

Als op de positie van het gele cirkeltje op de foto een "A" (Automaat) of "D" ((Drive (modellen vanaf 2004)) staat dan rijd je in de automatische stand, staat daar niets dan rijd je in de sequentele stand (zelf op/-afschakelen)
In dit geval van de foto rijd je dus in de sequentele stand. Druk je de pook een keer naar rechts dan zal de "A" in het cirkeltje komen te staan wat dus aangeeft dat je dan in de automatische stand rijdt. Waarschijnlijk kijk jij verkeerd. De letter in het vierkantje geeft dus niet aan waar je in rijdt. Snappie?

Als op de positie van het gele cirkeltje op de foto een "A" (Automaat) of "D" ((Drive (modellen vanaf 2004)) staat dan rijd je in de automatische stand, staat daar niets dan rijd je in de sequentele stand (zelf op/-afschakelen)
In dit geval van de foto rijd je dus in de sequentele stand. Druk je de pook een keer naar rechts dan zal de "A" in het cirkeltje komen te staan wat dus aangeeft dat je dan in de automatische stand rijdt. Waarschijnlijk kijk jij verkeerd. De letter in het vierkantje geeft dus niet aan waar je in rijdt. Snappie?

Dommer kan het gewoon, geweldig bedankt voor je uitleg super
op de A stand is het dus net een smart

Goede uitleg, bedankt
Heb sinds kort een
3 en heb inderdaad een beetje moeite met sommige aspecten van de SMG bediening.
Gewoon omdat je nog niet gewend bent aan dit systeem.
Geweldig dat er ook een hellingsassitant op zit.
Dit topic geeft mij nu veel meer inzicht .

Gewoon omdat je nog niet gewend bent aan dit systeem.
Geweldig dat er ook een hellingsassitant op zit.
Dit topic geeft mij nu veel meer inzicht .

Laatst gewijzigd door willem-57 op 30 aug 2011, 07:26, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Contacteer:
is dat you tube filmpje er ook zonder die muziek :?
Nooit zo betrouwbaar als een handbak natuurlijk. Er zit immers meer technologie achter (sensoren, pompen, computers) en dat kan allemaal kapot.Albert..M3 schreef:en zijn de SMG bakken ook betrouwbaar .??
Veel mensen hebben nooit problemen maar als iemand eenmaal problemen heeft komt het vaak terug (tenminste dat het gevoel dat ik krijg als ik de bmw fora lees).
Vervelende van een kapotgaande SMG is dat de reparatie vaak erg duur is omdat het lastig is vast te stellen wat er precies mis is. Dit kan komen door incompetentie van de dealer, maar ook door de complexiteit.
Een probleem dat redelijk vaak voorkomt (althans bij de SMG3) is dat de clutch release bearing kapot gaat (hierdoor kan de koppeling niet meer correct opkomen en stalled de motor dus), of dat de SMG pomp het laat afweten.
Gr, Martijn
nee en ja, toen ik een standaard koppeling/vleigwiel erin had gaf het problemen tijdens het racen, dan gaf hij na 3 minuten echt door knallen heel veel geluid uit de bak alsof ie zonder olie liep. sinds een korte tijd heb ik er een HPF vliegwiel en koppeling in zitten en heb ik dit geluid bijna nooit. of je moet echt een hele tijd echt hard gereden hebben. heb tot nu toe sindsdien eigenlijk nooit problemen gehad. koppeling was 1e dat ik vervangen had op de auto.Albert..M3 schreef:en zijn de SMG bakken ook betrouwbaar .??
For Speed Add Lightness
Voor meer updates volg mijn instagram: DutchHPFM3
Voor meer updates volg mijn instagram: DutchHPFM3