Hoeveel liter koelvloeistof?
-
- Berichten: 224
- Lid geworden op: 26 okt 2010, 19:06
- Locatie: Amsterdam
Hoeveel liter koelvloeistof?
Dag allemaal,
Hoeveel liter koelvloeistof gaat er eigenlijk in een 523i uit 01-'98?
Multiriem en de waterpomp worden misschien vervangen en heb hier nog circa 10 liter koelvloeistof liggen.
Thanks!
Hoeveel liter koelvloeistof gaat er eigenlijk in een 523i uit 01-'98?
Multiriem en de waterpomp worden misschien vervangen en heb hier nog circa 10 liter koelvloeistof liggen.
Thanks!
- 523iA E39 uit 01-1998 met BRC LPG3 systeem (2010-2020)
- 525iA E60 uit 2004 (2020-...)
- 525iA E60 uit 2004 (2020-...)
Re: Hoeveel liter koelvloeistof?
11 en een beetje...
maar er blijft altijd nog wat achter.. dus met die 1o liter red je het wel...
eigenlijk 1 tip, laat hem vacuum vullen bij een garage.. want het ontluchten van een 6 cil is k*t
maar er blijft altijd nog wat achter.. dus met die 1o liter red je het wel...
eigenlijk 1 tip, laat hem vacuum vullen bij een garage.. want het ontluchten van een 6 cil is k*t
Re: Hoeveel liter koelvloeistof?
Hallo beste Berry,
Waarom is dat slecht te doen dan, als ik vragen mag?
ik heb onlangs een nieuwe radiateur geplaatst, en ontlucht zoals het dus hoort, ik heb geen enkel probleem ondervonden, ik heb ook de voorzijde van mijn E39 gewoon op de wielen laten staan, de auto van mij stond zelfs met de neus bergafwaarts geparkeerd, dat scheelt zo'n 20 cm, dat de voorzijde lager stond dan de achterzijde.
Ik zal het even vermelden, "Hoe een koelsysteem gevuld en ontlucht dient te worden "
Als het koelsysteem geheel is leeg gelaten.
Zet het contact van uw auto aan.
Zet de verwarming op de warmste stand.
Zet de ventilator van de verwarming aan op een aantal streepjes, nu zijn de kachelkranen open gesteld voor het vullen, en is de extra waterpomp ingeschakeld.
Draai de ontluchtingsnippel(s) open, een bij de radiateur en waarschijnlijk een bij de thermostaat, te herkennen aan de ronde zwarte kruiskop van ±12 mm.
Vul het koelsysteem met de juiste KVS (Koelvloeistof )
Doe dit tot er een stroom KVS uit de ontluchtingsnippel(s) komt zonder luchtbellen, is dit het geval, draai de ontluchtingsnippel(s) dicht.
En vul tot het juiste niveau.
Als het vulniveau correct is, dan kan men de vuldop afsluiten.
Start nu de auto, en geef nu een keer of 3 tot 4 keer een flinke por gas, dit dient te geschieden met eenb toerental dat begint v.a. 4.500 tot 5.000 RPM/Min.
Dit dient binnen de 30 seconden te geschieden, anders word de KVS warm, en zet de KVS uit, dit moet voorkomen worden!
Zet de motor stil als u 3 tot 4 x die por gas heeft gegeven.
Open de vuldop, er kan nog geen druk op het koelsysteem staan, want dit is nog niet eens warm.
Vul nu het vloeistofpeil tot op het juiste peil.
Sluit nu de vuldop af.
Start nu de motor, en laat deze warm draaien, niet mee rijden dus!
Als de motor temperatuur bedrijfswarm is, dan kunt u de motor weer stil zetten.
Wanneer weet u dat de motor op bedrijfstemperatuur is, wel, u zit achter het stuur, en kan de temperatuurmeter in de gaten houden, u ziet de temperatuur stijgen, de meter gaat altijd even net iets verder dan de temp, die aanwezig is, en dan zakt ineens de naald naar beneden, een teken dat de thermostaat open gaat.
Als de temp. nu weer iets stijgt, dan blijft de naald van de temp.meter op de normale stand staan, de motor is op bedrijfstemperatuur.
De motor zal nu ontlucht moeten zijn.
Wacht echter als u de motor heeft stil gelegd, tot dat de motor is afgekoeld naar de buiten temperatuur, daarna kunt u het vloeistofpeil controleren,m en eventueel op peil zetten.
De ontluchting van het koelsysteem is uitgevoerd.
U dient echter altijd wel nog een goede 400 km het KVS peil te controleren, dit is voor de zekerheid of er geen lekkages meer aanwezig zijn.
Daarna dient u gewoon verder te gaan tot de orde van de dag, en wel dat u regelmatig de vloeistoffen van uw auto controleerd, zoals u normaal zou doen.
Dit is het hele doen en laten van het ontluchten van uw koelsysteem, niets bijzonders dus.
Maar wel gemakkelijk als u het weet hoe het te moeten uitvoeren.
De inhoud van het koelsysteem bedraagt 10,5 liter.
Echter het kan voorkomen, dat wanneer u het koelsysteem aftapt, ook d.m.v. de aftapplug in het motorblok, onder het uitlaatspruitstuk, dar de hele 10,00 liter er niet eens in gaat, dat het net 9 of iets meer kan zijn, geen paniek, dat komt allemaal goed, er kan ergens nog een restje zijn achtergebleven.
Ik wens u succes toe, het kan gerust allemaal zelf gedaan worden, als u zich aan de regels houd van het ontluchten.
print deze uitleg uit, en steek die in uw instructieboekje, dan vergeet u dit niet, hoe het ook al weer moet, daat ontluchten.
Met vriendelijke groet,
Ad
Waarom is dat slecht te doen dan, als ik vragen mag?
ik heb onlangs een nieuwe radiateur geplaatst, en ontlucht zoals het dus hoort, ik heb geen enkel probleem ondervonden, ik heb ook de voorzijde van mijn E39 gewoon op de wielen laten staan, de auto van mij stond zelfs met de neus bergafwaarts geparkeerd, dat scheelt zo'n 20 cm, dat de voorzijde lager stond dan de achterzijde.
Ik zal het even vermelden, "Hoe een koelsysteem gevuld en ontlucht dient te worden "
Als het koelsysteem geheel is leeg gelaten.
Zet het contact van uw auto aan.
Zet de verwarming op de warmste stand.
Zet de ventilator van de verwarming aan op een aantal streepjes, nu zijn de kachelkranen open gesteld voor het vullen, en is de extra waterpomp ingeschakeld.
Draai de ontluchtingsnippel(s) open, een bij de radiateur en waarschijnlijk een bij de thermostaat, te herkennen aan de ronde zwarte kruiskop van ±12 mm.
Vul het koelsysteem met de juiste KVS (Koelvloeistof )
Doe dit tot er een stroom KVS uit de ontluchtingsnippel(s) komt zonder luchtbellen, is dit het geval, draai de ontluchtingsnippel(s) dicht.
En vul tot het juiste niveau.
Als het vulniveau correct is, dan kan men de vuldop afsluiten.
Start nu de auto, en geef nu een keer of 3 tot 4 keer een flinke por gas, dit dient te geschieden met eenb toerental dat begint v.a. 4.500 tot 5.000 RPM/Min.
Dit dient binnen de 30 seconden te geschieden, anders word de KVS warm, en zet de KVS uit, dit moet voorkomen worden!
Zet de motor stil als u 3 tot 4 x die por gas heeft gegeven.
Open de vuldop, er kan nog geen druk op het koelsysteem staan, want dit is nog niet eens warm.
Vul nu het vloeistofpeil tot op het juiste peil.
Sluit nu de vuldop af.
Start nu de motor, en laat deze warm draaien, niet mee rijden dus!
Als de motor temperatuur bedrijfswarm is, dan kunt u de motor weer stil zetten.
Wanneer weet u dat de motor op bedrijfstemperatuur is, wel, u zit achter het stuur, en kan de temperatuurmeter in de gaten houden, u ziet de temperatuur stijgen, de meter gaat altijd even net iets verder dan de temp, die aanwezig is, en dan zakt ineens de naald naar beneden, een teken dat de thermostaat open gaat.
Als de temp. nu weer iets stijgt, dan blijft de naald van de temp.meter op de normale stand staan, de motor is op bedrijfstemperatuur.
De motor zal nu ontlucht moeten zijn.
Wacht echter als u de motor heeft stil gelegd, tot dat de motor is afgekoeld naar de buiten temperatuur, daarna kunt u het vloeistofpeil controleren,m en eventueel op peil zetten.
De ontluchting van het koelsysteem is uitgevoerd.
U dient echter altijd wel nog een goede 400 km het KVS peil te controleren, dit is voor de zekerheid of er geen lekkages meer aanwezig zijn.
Daarna dient u gewoon verder te gaan tot de orde van de dag, en wel dat u regelmatig de vloeistoffen van uw auto controleerd, zoals u normaal zou doen.
Dit is het hele doen en laten van het ontluchten van uw koelsysteem, niets bijzonders dus.
Maar wel gemakkelijk als u het weet hoe het te moeten uitvoeren.
De inhoud van het koelsysteem bedraagt 10,5 liter.
Echter het kan voorkomen, dat wanneer u het koelsysteem aftapt, ook d.m.v. de aftapplug in het motorblok, onder het uitlaatspruitstuk, dar de hele 10,00 liter er niet eens in gaat, dat het net 9 of iets meer kan zijn, geen paniek, dat komt allemaal goed, er kan ergens nog een restje zijn achtergebleven.
Ik wens u succes toe, het kan gerust allemaal zelf gedaan worden, als u zich aan de regels houd van het ontluchten.
print deze uitleg uit, en steek die in uw instructieboekje, dan vergeet u dit niet, hoe het ook al weer moet, daat ontluchten.
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: Hoeveel liter koelvloeistof?
hoi ad,
ik heb eentje met het reservoir aan de rad. vast zitten...(523)
dit betekent dus dat ik moet ontluchten op het thermostaathuis en de rad. zelf...
het op niveau brengen geschied dus door met een klein trechtertje,bij de ontluchting van het thermostaathuis.
bij te vullen...
hierbij sta je dus wel een tijdje over de auto gebogen..want dat is net dikke stront door een trechter
als ik enkel het reservoir op peil breng en zo probeer te onluchten blijft er altijd iets achter..
waarschijnlijk heb jij een 525 oid ? dan is het ontluchten een stukje makkelijker.
ik heb eentje met het reservoir aan de rad. vast zitten...(523)
dit betekent dus dat ik moet ontluchten op het thermostaathuis en de rad. zelf...
het op niveau brengen geschied dus door met een klein trechtertje,bij de ontluchting van het thermostaathuis.
bij te vullen...
hierbij sta je dus wel een tijdje over de auto gebogen..want dat is net dikke stront door een trechter

als ik enkel het reservoir op peil breng en zo probeer te onluchten blijft er altijd iets achter..
waarschijnlijk heb jij een 525 oid ? dan is het ontluchten een stukje makkelijker.
Re: Hoeveel liter koelvloeistof?
Hallo beste Berry,
Nee, beste Berry.
Je hebt dus een 5 serie met de sifon naast de radiateur, draai de grote vuldop er af, en de ontluchtingsnippels draai je er beiden van af.
Bijvullen doe je dus gewoon door de vulopening, en niet met een trechtertje.
Dan ben je inderdaad bezig tot sint juttemus, en dat willen we niet.
Zet het contact dus wel aan en handel het hele verhaal af, dan gaat alles echt helemaal goed.
Het is de bedoeling, dat de ontluchtingsnippels beiden geopend worden, en daarna ga je dus via de vulopening bijvullen.
Als er een stroom vloeistof zonder luchtbellen uit de ontluchtingsnippels komt, dan draai je deze weer dicht, dan is dat ontlucht.
Je vult dus bij tot het juiste niveau, de peilstok dient gelijk met de rand van de vulopening te staan, niet hoger en ook niet lager, wel in koude toestand natuurlijk!
De rest kan je allemaal terug vinden in de uitleg die ik reeds eerder gedaan heb, print het even uit, en bewaar dit gegeven in het instructieboekje.
Dan heb je het altijd bij de hand.
Dit komt helemaal goed, daar ben ik zeker van, als je alles maar doet, zoals het beschreven staat.
Een 525 i ontlucht precies hetzelfde als welke BMW, dat maakt echt niets uit, ik heb dus een ontluchtingsnippel bij het thermostaathuis en een bij de sifon naast de vuldop, precies hetzelfde als bij jou 523, het maakt echt helemaal niets uit, Berry.
BMW is BMW, daar veranderd echt niets aan, de methode die je moet uitvoeren, dat is het hem, doe je dit anders, dan heb je een probleem.
Contact aan, de warmte regelaars op zijn warmste stand, de ventilator van de verwarming op een aantal streepjes, dan staan alle kleppen open en draait de extra electrische pomp ook, deze zit onderaan de radiateur.
Doe het maar zo, dan komt het goed.
Ik heb er inmiddels al een behoorlijk wat kilometers mee gereden, en geen probleem gehad.
Ik repareer alles aan mijn BMW, maar ook aan andere merken, en ook nog diverse oldtimers heb ik jaren geleden onder handen genomen, ook vele merken cabrio's uit de US, en keurklaar gemaakt voor het RDW ( Nederlands kenteken ).
Met vriendelijke groet,
Ad
Nee, beste Berry.
Je hebt dus een 5 serie met de sifon naast de radiateur, draai de grote vuldop er af, en de ontluchtingsnippels draai je er beiden van af.
Bijvullen doe je dus gewoon door de vulopening, en niet met een trechtertje.
Dan ben je inderdaad bezig tot sint juttemus, en dat willen we niet.
Zet het contact dus wel aan en handel het hele verhaal af, dan gaat alles echt helemaal goed.
Het is de bedoeling, dat de ontluchtingsnippels beiden geopend worden, en daarna ga je dus via de vulopening bijvullen.
Als er een stroom vloeistof zonder luchtbellen uit de ontluchtingsnippels komt, dan draai je deze weer dicht, dan is dat ontlucht.
Je vult dus bij tot het juiste niveau, de peilstok dient gelijk met de rand van de vulopening te staan, niet hoger en ook niet lager, wel in koude toestand natuurlijk!
De rest kan je allemaal terug vinden in de uitleg die ik reeds eerder gedaan heb, print het even uit, en bewaar dit gegeven in het instructieboekje.
Dan heb je het altijd bij de hand.
Dit komt helemaal goed, daar ben ik zeker van, als je alles maar doet, zoals het beschreven staat.
Een 525 i ontlucht precies hetzelfde als welke BMW, dat maakt echt niets uit, ik heb dus een ontluchtingsnippel bij het thermostaathuis en een bij de sifon naast de vuldop, precies hetzelfde als bij jou 523, het maakt echt helemaal niets uit, Berry.
BMW is BMW, daar veranderd echt niets aan, de methode die je moet uitvoeren, dat is het hem, doe je dit anders, dan heb je een probleem.
Contact aan, de warmte regelaars op zijn warmste stand, de ventilator van de verwarming op een aantal streepjes, dan staan alle kleppen open en draait de extra electrische pomp ook, deze zit onderaan de radiateur.
Doe het maar zo, dan komt het goed.

Ik heb er inmiddels al een behoorlijk wat kilometers mee gereden, en geen probleem gehad.
Ik repareer alles aan mijn BMW, maar ook aan andere merken, en ook nog diverse oldtimers heb ik jaren geleden onder handen genomen, ook vele merken cabrio's uit de US, en keurklaar gemaakt voor het RDW ( Nederlands kenteken ).
Met vriendelijke groet,
Ad
-
- Berichten: 224
- Lid geworden op: 26 okt 2010, 19:06
- Locatie: Amsterdam
Re: Hoeveel liter koelvloeistof?
Hey Ad,
Bedankt voor de goede uitleg! Allicht een idee om het stukje van Ad aan de DIY sectie toe te voegen?
Bedankt voor de goede uitleg! Allicht een idee om het stukje van Ad aan de DIY sectie toe te voegen?
- 523iA E39 uit 01-1998 met BRC LPG3 systeem (2010-2020)
- 525iA E60 uit 2004 (2020-...)
- 525iA E60 uit 2004 (2020-...)
Re: Hoeveel liter koelvloeistof?
Hallo beste Stan,
Hartelijk dank voor dit mooie compliment.
Ik doe zo goed ik kan mijn uiterste best, om iets uit te leggen.
Het ontlucht verhaal, dat is best apart te noemen bij BMW.
Dit zie ik enkel bij andere merken die een bepaalde motor hebben ingebouwd, dan moet je ook wel eens flink aan de bak,
om een oplossing te vinden, maar er is voor elk probleem een passende oplossing, soms moet je even flink nadenken.
Je hebt mijn zegen, om het in de DIY te plaatsen, daar heb ik geen enkel probleem mee.
We doen dit ten slotte allemaal om de BMW vrienden te helpen zo goed we kunnen, en ik deel graag met iedereen.
Met vriendelijke groet,
AD
Hartelijk dank voor dit mooie compliment.

Ik doe zo goed ik kan mijn uiterste best, om iets uit te leggen.
Het ontlucht verhaal, dat is best apart te noemen bij BMW.
Dit zie ik enkel bij andere merken die een bepaalde motor hebben ingebouwd, dan moet je ook wel eens flink aan de bak,
om een oplossing te vinden, maar er is voor elk probleem een passende oplossing, soms moet je even flink nadenken.
Je hebt mijn zegen, om het in de DIY te plaatsen, daar heb ik geen enkel probleem mee.
We doen dit ten slotte allemaal om de BMW vrienden te helpen zo goed we kunnen, en ik deel graag met iedereen.
Met vriendelijke groet,
AD
Re: Hoeveel liter koelvloeistof?
ik werk op het moment bij mercedes, en heb hiervoor bij bmw gewerktAdE39 schreef:Hallo beste Berry,
Nee, beste Berry.
Je hebt dus een 5 serie met de sifon naast de radiateur, draai de grote vuldop er af, en de ontluchtingsnippels draai je er beiden van af.
Bijvullen doe je dus gewoon door de vulopening, en niet met een trechtertje.
Dan ben je inderdaad bezig tot sint juttemus, en dat willen we niet.
Zet het contact dus wel aan en handel het hele verhaal af, dan gaat alles echt helemaal goed.
Het is de bedoeling, dat de ontluchtingsnippels beiden geopend worden, en daarna ga je dus via de vulopening bijvullen.
Als er een stroom vloeistof zonder luchtbellen uit de ontluchtingsnippels komt, dan draai je deze weer dicht, dan is dat ontlucht.
Je vult dus bij tot het juiste niveau, de peilstok dient gelijk met de rand van de vulopening te staan, niet hoger en ook niet lager, wel in koude toestand natuurlijk!
De rest kan je allemaal terug vinden in de uitleg die ik reeds eerder gedaan heb, print het even uit, en bewaar dit gegeven in het instructieboekje.
Dan heb je het altijd bij de hand.
Dit komt helemaal goed, daar ben ik zeker van, als je alles maar doet, zoals het beschreven staat.
Een 525 i ontlucht precies hetzelfde als welke BMW, dat maakt echt niets uit, ik heb dus een ontluchtingsnippel bij het thermostaathuis en een bij de sifon naast de vuldop, precies hetzelfde als bij jou 523, het maakt echt helemaal niets uit, Berry.
BMW is BMW, daar veranderd echt niets aan, de methode die je moet uitvoeren, dat is het hem, doe je dit anders, dan heb je een probleem.
Contact aan, de warmte regelaars op zijn warmste stand, de ventilator van de verwarming op een aantal streepjes, dan staan alle kleppen open en draait de extra electrische pomp ook, deze zit onderaan de radiateur.
Doe het maar zo, dan komt het goed.![]()
Ik heb er inmiddels al een behoorlijk wat kilometers mee gereden, en geen probleem gehad.
Ik repareer alles aan mijn BMW, maar ook aan andere merken, en ook nog diverse oldtimers heb ik jaren geleden onder handen genomen, ook vele merken cabrio's uit de US, en keurklaar gemaakt voor het RDW ( Nederlands kenteken ).
Met vriendelijke groet,
Ad

tevens, als je het opzoekt in de werkplaatsdocumentatie zul je zien dat de manier voor ontluchten toch echt anders is tussen de 523 en 525...
u beschrijft hier de manier van ontluchten bij een rad. met een zwart reservoir, en zelfs uit de engelstalige tis...
deze is ten eerste niet correct vertaald geworden.
en ten tweede, zwarte reservoirs zijn (bijna) nooit te vinden op een 523.(maar staat in de tis er dus wel bij vermeld)
tevens dien je de rad ook niet tot het pijlstokje tot de rand komt te vullen... maar tussen de 2 puntjes op de zijkant...(bij het witte reservoir zit namelijk geen pijlstok)
ik zou verder mensen maar gewoon adviseren om de dealer te bellen, want door op uw manier te ''ontluchten'' blijft er VEEL
lucht in het systeem...hierdoor kan je schade aan je motor krijgen!! dit komt dus echt NIET goed.
liever de dealer

Re: Hoeveel liter koelvloeistof?
Hallo beste berry,
Dit maakt helemaal niets uit, om welke kleur het gaat van de sifon.
Enkel het aflezen van het juiste peil, wat ik er dus ook bij heb vermeld!
De Engelse taal die is mij niet vreemd hoor, heb deze dagelijks in woord en geschrift uitgevoerd, omdat ik vaak bij Engelstalige bedrijven ben ingeleend.
Dit is dan een meningsverschil tusen jou en mij, en dat mag gerust van mij, heb daar geen enkel bezwaar tegen.
De ontluchtings procedure uit welke taal deze ook moge zijn, is gelijkwaardig.
Dus eigenlijk doen ze het dan verkeerd in Engeland of de US?
De BMW's met de ontluchtings nippels kunnen enkel goed ontlucht worden op deze wijze.
Doet men het geheel anders, dan kan dit wel eens gevolgen hebben.
De enige andere wijze om het koelsysteem te vullen, dat is onder Vacuüm, maar dan ben je afhankelijk van de garage.
Ik heb dus verder nog nooit geen enkel probleem ondervonde bij divesre BMW's, die na het aftappen en het opnieuw vullen problemen hebben gekregen, en dat zijn er een aardig aantal.
De dealer, ja net wat je wilt.
Daar maken ze ook geen fouten dan?
Bekijk de rekening achteraf ook eens.
Het enige wat ik bij de dealer ga halen, dat zijn bepaalde onderdelen die ik bij een ander circuit niet snel voor handen zou kunnen hebben, en dat gebeurt niet zo erg vaak, zeg geruist nooit.
Maar een ieder moet het gewoon doen zoals hij het echt zelf wenst te doen.
Gaat men graag naar de dealer, dan gewoon naar de dealer.
Ik doe dat niet, die geven te hoge rekeningen, die bij een universele garage veel lager zijn.
En daar lopen toch ook erg goede vakmansen rond.
Prettig weekend toegewenst.
met vriendelijke groet,
Ad
Dit maakt helemaal niets uit, om welke kleur het gaat van de sifon.
Enkel het aflezen van het juiste peil, wat ik er dus ook bij heb vermeld!
De Engelse taal die is mij niet vreemd hoor, heb deze dagelijks in woord en geschrift uitgevoerd, omdat ik vaak bij Engelstalige bedrijven ben ingeleend.
Dit is dan een meningsverschil tusen jou en mij, en dat mag gerust van mij, heb daar geen enkel bezwaar tegen.
De ontluchtings procedure uit welke taal deze ook moge zijn, is gelijkwaardig.
Dus eigenlijk doen ze het dan verkeerd in Engeland of de US?
De BMW's met de ontluchtings nippels kunnen enkel goed ontlucht worden op deze wijze.
Doet men het geheel anders, dan kan dit wel eens gevolgen hebben.
De enige andere wijze om het koelsysteem te vullen, dat is onder Vacuüm, maar dan ben je afhankelijk van de garage.
Ik heb dus verder nog nooit geen enkel probleem ondervonde bij divesre BMW's, die na het aftappen en het opnieuw vullen problemen hebben gekregen, en dat zijn er een aardig aantal.
De dealer, ja net wat je wilt.
Daar maken ze ook geen fouten dan?
Bekijk de rekening achteraf ook eens.
Het enige wat ik bij de dealer ga halen, dat zijn bepaalde onderdelen die ik bij een ander circuit niet snel voor handen zou kunnen hebben, en dat gebeurt niet zo erg vaak, zeg geruist nooit.
Maar een ieder moet het gewoon doen zoals hij het echt zelf wenst te doen.
Gaat men graag naar de dealer, dan gewoon naar de dealer.
Ik doe dat niet, die geven te hoge rekeningen, die bij een universele garage veel lager zijn.
En daar lopen toch ook erg goede vakmansen rond.
Prettig weekend toegewenst.
met vriendelijke groet,
Ad
Re: Hoeveel liter koelvloeistof?
jou vertaling is goed 
maar van de duitse versie van tis naar de engelse klopt niet..
de discussie over onderhoud bij de dealer ga ik niet aan... hier is al genoeg over gesproken

maar van de duitse versie van tis naar de engelse klopt niet..
de discussie over onderhoud bij de dealer ga ik niet aan... hier is al genoeg over gesproken
-
- Berichten: 224
- Lid geworden op: 26 okt 2010, 19:06
- Locatie: Amsterdam
Re: Hoeveel liter koelvloeistof?
Vraagje aan u beste heren,
Een dik halfjaar geleden is i.v.m. een lekkage van de automaat koeler een nieuw element geplaatst en is het koelsysteem opnieuw opgevuld. Nu is het zo dat hij volgens mij grof geschat om de 1000km een hele kleine hoeveelheid koelvloeistof verbruikt. Ik moet dan meestal één of twee streepjes bijvullen. Nu is dit natuurlijk absoluut niet veel maar hiervoor hoefde ik het niet. Kan het zijn dat het systeem niet goed ontlucht is? Of is dit normaal verbruik voor een 523i uit 1998 met circa 170000km op de klok?
Een dik halfjaar geleden is i.v.m. een lekkage van de automaat koeler een nieuw element geplaatst en is het koelsysteem opnieuw opgevuld. Nu is het zo dat hij volgens mij grof geschat om de 1000km een hele kleine hoeveelheid koelvloeistof verbruikt. Ik moet dan meestal één of twee streepjes bijvullen. Nu is dit natuurlijk absoluut niet veel maar hiervoor hoefde ik het niet. Kan het zijn dat het systeem niet goed ontlucht is? Of is dit normaal verbruik voor een 523i uit 1998 met circa 170000km op de klok?
- 523iA E39 uit 01-1998 met BRC LPG3 systeem (2010-2020)
- 525iA E60 uit 2004 (2020-...)
- 525iA E60 uit 2004 (2020-...)
Re: Hoeveel liter koelvloeistof?
Hallo beste Berry,
O bedoelde je het zo, ja, daar heb ik helaas geen vat op, maar ik ben ook erg goed thuis in de Duitse taal.
ik zal me er eens in gaan verdiepen waar de fout dan zou kunnen zitten.
Maar zoals ik dus in de regel vaak Duits en Engels gebruik, heb ik tot nu toe nog geen problemen ondervonden met TIS.
Verder heb ik zelf de originele ROM's van TIS, WDS en ETK in mijn bezit.
Deze komen dus bij een dealer vandaan, en zou als het goed is geen fouten mogen bevatten.
Want anders gaat het daar ook erg fout, dus daar ga ik niet van uit.
Maar je weet het toch, waar mensen werken, daar kunnen wel eens foutjes gemaakt worden.
De discussie over een delar, die hoeft ook niet gevoerd te worden, voor mij is dit geheel overbodig, want zo erg vaak kom ik daar niet over de vloer.
ik heb goede kanalen voor de onderdelen verzorging, en vaak komt dit allemaal direct uit Duitsland vandaan.
Deed ik voor mijn Audi's ook altijd, scheelt enorm in de prijzen, en het zijn gewoon originele onderdelen.
Even naar Stan.
Beste Stan,
Een klein lekje, ik weet niet welk type koelsysteem je hebt, dat vraag ik nu dus bij dezen.
Je hebt 2 soorten aansluitsystemen op de radiateur en de syfon, gezien de schermnaam van jou heb je dus een E39.
De aansluitingen doen het er nu om, je hebt een slangensysteem met de normale slangenklemmen, maar ook een z.g.n. Klikstseem.
Als je dus een kliksysteem hebt, dan kan het mogelijk een van de O-ringen zijn die wat lekken, en dat gaat zeer langzaam, had ik dus ook, bij mij was er eentje van de syfon die wat zachtjes lekte, en heb deze O-ring dus ook vervangen, het was nauwelijks waar te nemen dat de O-ring lekte.
en ik spreek dus ook over meer dan 1000 km, dat er een kopje vloeistof bijgevuld moest worden.
Nu is dit overigens geen regelrechte ramp.
Maar ik bedenk mij altijd, dat een lekje nooit kleiner word, maar enkel in de tijd groter, dus pietluttig zoals ik ben, ben ik op onderzoek uit gegaan, en heb getracht via de dealer, waar ik een vriend heb werken, een setje O-ringen proberen te bestellen, deze waren niet los leverbaar, enkel met de kliksystemen er bij volgens hem.
Dat vond ik te grotig voor woorden, en ben naar een grossier gegaan waar ik ook vaker heen ga, ik heb dus de O-ringenset meegenomen die in het koelsysteem gemonteerd zaten, en heb daar een universeel setje O-ringen meegenomen, die geschikt zijn voor de KVS ( KoelVloeiStof).
Ik heb de hele bups vervangen, en het probleem was over, geen lekage meer.
Smeer in elk geval geen middelen op de O-ringen, hooguit wat KVS, verder echt niets, de kans dat je weer een lekkage krijgt is aanwezig!
Als het koelsysteem niet goed ontlucht is, dan is de kans erg groot dat je een kokertje kan krijgen, want waar lucht zit, is geen circulatie mogelijk.
Kijk maar eens bij de centrale verwarming, als er lucht in een radiator aanwezig is, die word echt niet warm, of slechts gedeeltelijk op zijn gunstigste geval.
Bij een auto, kan het zo zijn dat wanneer er lucht in het systeem aanwezig is, er geen goede circulatie aanwezig is, de kans dat het systeem leeg gedrukt word.
Heb je een systeem met de slangenklemmen, dan kan het zijn, dat er een niet vast genoeg gedraaid is, of dat er een heel klein scheurtje in de slang zou kunnen zitten. Wat ook wel voorkomt, dat er een klein gaatje in de kachelslang zou kunnen zitten, en de KVS op de uitlaat druppelt, je ziet dan haast geen sporen, je kan het wel ruiken, aan de zoete en weeïge geur war het lek zit.
het kan dus even zoeken zijn, maar vinden doe je het meestal wel, en anders even afpersen, met de perspomp er op, doe dit altijd even met een koude motor, is wel zo veilig, en de KVS verdampt dan ook niet.
Succes.
met vriendelijke groet,
Ad
O bedoelde je het zo, ja, daar heb ik helaas geen vat op, maar ik ben ook erg goed thuis in de Duitse taal.
ik zal me er eens in gaan verdiepen waar de fout dan zou kunnen zitten.
Maar zoals ik dus in de regel vaak Duits en Engels gebruik, heb ik tot nu toe nog geen problemen ondervonden met TIS.
Verder heb ik zelf de originele ROM's van TIS, WDS en ETK in mijn bezit.
Deze komen dus bij een dealer vandaan, en zou als het goed is geen fouten mogen bevatten.
Want anders gaat het daar ook erg fout, dus daar ga ik niet van uit.
Maar je weet het toch, waar mensen werken, daar kunnen wel eens foutjes gemaakt worden.
De discussie over een delar, die hoeft ook niet gevoerd te worden, voor mij is dit geheel overbodig, want zo erg vaak kom ik daar niet over de vloer.
ik heb goede kanalen voor de onderdelen verzorging, en vaak komt dit allemaal direct uit Duitsland vandaan.
Deed ik voor mijn Audi's ook altijd, scheelt enorm in de prijzen, en het zijn gewoon originele onderdelen.
Even naar Stan.
Beste Stan,
Een klein lekje, ik weet niet welk type koelsysteem je hebt, dat vraag ik nu dus bij dezen.
Je hebt 2 soorten aansluitsystemen op de radiateur en de syfon, gezien de schermnaam van jou heb je dus een E39.
De aansluitingen doen het er nu om, je hebt een slangensysteem met de normale slangenklemmen, maar ook een z.g.n. Klikstseem.
Als je dus een kliksysteem hebt, dan kan het mogelijk een van de O-ringen zijn die wat lekken, en dat gaat zeer langzaam, had ik dus ook, bij mij was er eentje van de syfon die wat zachtjes lekte, en heb deze O-ring dus ook vervangen, het was nauwelijks waar te nemen dat de O-ring lekte.
en ik spreek dus ook over meer dan 1000 km, dat er een kopje vloeistof bijgevuld moest worden.
Nu is dit overigens geen regelrechte ramp.
Maar ik bedenk mij altijd, dat een lekje nooit kleiner word, maar enkel in de tijd groter, dus pietluttig zoals ik ben, ben ik op onderzoek uit gegaan, en heb getracht via de dealer, waar ik een vriend heb werken, een setje O-ringen proberen te bestellen, deze waren niet los leverbaar, enkel met de kliksystemen er bij volgens hem.
Dat vond ik te grotig voor woorden, en ben naar een grossier gegaan waar ik ook vaker heen ga, ik heb dus de O-ringenset meegenomen die in het koelsysteem gemonteerd zaten, en heb daar een universeel setje O-ringen meegenomen, die geschikt zijn voor de KVS ( KoelVloeiStof).
Ik heb de hele bups vervangen, en het probleem was over, geen lekage meer.
Smeer in elk geval geen middelen op de O-ringen, hooguit wat KVS, verder echt niets, de kans dat je weer een lekkage krijgt is aanwezig!
Als het koelsysteem niet goed ontlucht is, dan is de kans erg groot dat je een kokertje kan krijgen, want waar lucht zit, is geen circulatie mogelijk.
Kijk maar eens bij de centrale verwarming, als er lucht in een radiator aanwezig is, die word echt niet warm, of slechts gedeeltelijk op zijn gunstigste geval.
Bij een auto, kan het zo zijn dat wanneer er lucht in het systeem aanwezig is, er geen goede circulatie aanwezig is, de kans dat het systeem leeg gedrukt word.
Heb je een systeem met de slangenklemmen, dan kan het zijn, dat er een niet vast genoeg gedraaid is, of dat er een heel klein scheurtje in de slang zou kunnen zitten. Wat ook wel voorkomt, dat er een klein gaatje in de kachelslang zou kunnen zitten, en de KVS op de uitlaat druppelt, je ziet dan haast geen sporen, je kan het wel ruiken, aan de zoete en weeïge geur war het lek zit.
het kan dus even zoeken zijn, maar vinden doe je het meestal wel, en anders even afpersen, met de perspomp er op, doe dit altijd even met een koude motor, is wel zo veilig, en de KVS verdampt dan ook niet.
Succes.
met vriendelijke groet,
Ad