Het is tijd om mijn 320d voor het laatst op te knappen en zijn leven nog met anderhalf jaar ofzo te verlengen (auto uit 2000, nu 357k gelopen).
Belangrijkste dingen:
Olielek
Ergens aan de voorkant / uitlaatkant van het blok wordt er olie gelekt. Moeilijk te zien waar het nu precies vandaan komt, vandaar dat ik even jullie mening zoek. Het ontstaat ergens net onder de vacuumpomp, zo lijkt het. Zover ik kan zien is het niet de carterventilatie (wel olie-ig van binnen, maar das logisch en ook de stugge slang is aan de buitenkant gewoon schoon). Olieslangen naar de turbo lijken een stuk lager te zitten, dus ook deze zijn het niet. AC compressor is aan alle kanten nu vet van de olie en ook aan het stuurhuis hangt het een en ander.
Zie foto voor algemene oriëntatie:
http://www.xs4all.nl/~vdvossen/bmw/olielek_forum.jpg
En iets meer detail....
http://www.xs4all.nl/~vdvossen/bmw/olielek_forum1.jpg
Ik sta open voor suggesties!
Uitlaat
Flex deel van uitlaat is al een jaartje stuk. Maar ja, nu stinkt het toch echt teveel en rammelt het ding wel heel erg. Kortom, tijd voor actie (oh ja, ook nodig voor volgende APK natuurlijk). Wat kost het om een flex deel in te laten lassen?
De andere optie is een hele voorpijp (kat, flex etc) voor zo'n E300. Die krijg ik er zelf wel onder.
Overig
Geen vraag hierover, maar ook aan de beurt zijn de draagarmen voor en ik neem ook de reactiestangen van de stabi maar mee. Daarnaast nog de motorsteunen.
320d olielek & uitlaat stuk
Re: 320d olielek & uitlaat stuk
mijne lekt daar ook wat olie. Nog niet denderend veel. Ik heb nog geen zin gehad om de precieze locatie op te zoeken. Schoonmaken heb ik wel al gedaan. Maar er moet ontiegelijk veel los wil je kunnen zien waar het nou vandaan komt. Dus schoonmaken, even rijden en dan nog eens kijken. is niet iets wat je "even" doet helaas.
Ik ben zeer benieuwd waar jij het lek vind. Hoef ik niet meer te zoeken
Wat betreft je uitlaat weet ik nog wel een optie, ik zit er zelf ook aan te denken. http://www.ecotune-scotland.co.uk/produ ... ambda_boss
Een oud forumlid heeft deze onder zijn 320d gemonteerd en was daar zeer over te spreken. Zoals je ziet vervalt je kat en voordemper, maar maakt dat voor het geluid geen groot verschil. Bovendien is het flexibel deel dan ook nog eens van RVS! Kosten om naar NL te krijgen zijn 200euro totaal. Betaling via PayPal.
Die flexibel delen zijn redelijk prijzig, ook los. Wat het zou kosten om er een te laten lassen weet ik niet, sorry.
Ik ben zeer benieuwd waar jij het lek vind. Hoef ik niet meer te zoeken
Wat betreft je uitlaat weet ik nog wel een optie, ik zit er zelf ook aan te denken. http://www.ecotune-scotland.co.uk/produ ... ambda_boss
Een oud forumlid heeft deze onder zijn 320d gemonteerd en was daar zeer over te spreken. Zoals je ziet vervalt je kat en voordemper, maar maakt dat voor het geluid geen groot verschil. Bovendien is het flexibel deel dan ook nog eens van RVS! Kosten om naar NL te krijgen zijn 200euro totaal. Betaling via PayPal.
Die flexibel delen zijn redelijk prijzig, ook los. Wat het zou kosten om er een te laten lassen weet ik niet, sorry.
-- Houdoe wanne --
-
Marc 320d
Bedankt voor de reacties. Vandaag nog even een blik geworpen. Het lijkt tussen thermostaathuis en die koelpijp eronder te zitten. Dat zou inderdaad overgang zijn tussen kop en lower timing cover. Het is dan echter nog wel raar, want dat deel is alleen voorzien van water kanalen (thermostaathuis, koelkoppeling, waterpomp). Ik zie op een foto van het vervangen van de thermostaat begin dit jaar ook vettigheid.
De foto is echter te slecht. Wel is daaruit duidelijk dat ik het moet kunnen zien als ik de waaier er nog eens uit trek. Daar ben ik ondertussen wel handig in, dus ga ik nog even doen deze week.
Die uitlaat zonder kat..... kom je daarmee wel door de APK? Wat zijn precies de APK eisen omtrend katalysatoren?
De foto is echter te slecht. Wel is daaruit duidelijk dat ik het moet kunnen zien als ik de waaier er nog eens uit trek. Daar ben ik ondertussen wel handig in, dus ga ik nog even doen deze week.
Die uitlaat zonder kat..... kom je daarmee wel door de APK? Wat zijn precies de APK eisen omtrend katalysatoren?
Voor Diesel geldt een roetmeting. De CO wordt niet gemeten. En de Roetuitstoot wordt van deze pijp niet erger.
-- Houdoe wanne --
-
Marc 320d
Oke, maar hij valt ook niet onder de visuele inspectie? Voor benzine waren er als ik het goed heb twee markeringen:
- eentje die inhoudt dat een katalysator in het voertuig aanwezig moet zijn (zonder indicatie dat deze in de uitlaat zit noch dat deze werkt)
- eentje die aangeeft dat de katalysator in de uitlaat moet zitten (werking op basis van uitstoot?)
Maar goed, als dit bij diesels anders is, is zo'n pijp goed te overwegen. Wellicht zelfs nog wel ergens goedkoper te vinden?
- eentje die inhoudt dat een katalysator in het voertuig aanwezig moet zijn (zonder indicatie dat deze in de uitlaat zit noch dat deze werkt)
- eentje die aangeeft dat de katalysator in de uitlaat moet zitten (werking op basis van uitstoot?)
Maar goed, als dit bij diesels anders is, is zo'n pijp goed te overwegen. Wellicht zelfs nog wel ergens goedkoper te vinden?