Zware koppeling M3

Specifieke vragen of gewoon praten over het E46 ///M3 model
FunnyDrives

Zware koppeling M3

Bericht door FunnyDrives » 24 nov 2011, 00:34

Heeello

Mijn M3 heeft nogal een zware koppeling. Zelf vind ik het niet heel erg maar toch voelbaar. Mijn Subaru STI is al redelijk aan de zware kant maar de M3 is toch wel heftig. Zodanig zelfs dat mijn vrouw (wiens dagelijkse auto de M is) het eigenlijk te zwaar vindt. Voelt als een kilo of 4 die je moet wegduwen. Tot nu toe dacht ik dat het wel normaal zou zijn voor een M. (Ik heb nooit in een ander M3 gereden).

Nu mijn wagen (zie sig voor voorstellink) eigenlijk twee auto's zijn die door iemand in elkaar zijn geschroefd, bedacht ik me plots dat het misschien helemaal niet normaal is en dat er bijv. een verkeerde koppelingscylinder in zit of zo.

Of kan er iets versleten zijn waardoor de koppeling zwaar is?

Han

Niels

Re: Zware koppeling M3

Bericht door Niels » 27 nov 2011, 06:40

Tja SMG zou niet voor niets mijn voorkeur hebben (naast dat ik het gaaf vind) ;) De koppeling gaat gewoon zwaar zo zwaar dat mijn vrouw er niet eens in kan rijden vanwege rug klachten. Nog niet eens zo heel lang geleden ben ik in drie files beland en toen kreeg ik er zelfs rugpijn van (lichte rugklachten aanwezig). De koppeling is dan ook het enige zijn waardoor ik verkoop ooit zou (moeten) overwegen.

Overigens gaat de koppeling niet veel zwaarder dan bij b.v. een 130i... Bij mijn voormalige E36 M3 ging de koppeling ook zwaar maar was de slag ook heel kort. Maak je die slag langer in theorie dan zou het ook lichter kunnen. Misschien zou dus een andere hefboom/pedaal uitkomst kunnen bieden. Als die van een 330D b.v. veel lichter gaat dan zou ik eens naar de mogelijkheden kijken om die overbrenging te gebruiken.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) ///M3”