vervangen van Harman Kardon speakers E46

Alles met betrekking tot audio/video, iPod aansluitingen en navigatie
FunnyDrives

vervangen van Harman Kardon speakers E46

Bericht door FunnyDrives » 22 nov 2011, 21:03

Heya

Ik heb dus een E46 Touring die helemaal perfect is naar mijn smaak behalve ... het audiogeluid. Klinkt echt als versleten karton. Ik heb dus gewoon ergens een composetje Pioneer TS-E130Ci gekocht, redelijke speakers tegen een klein prijsje met de verwachting dat het geluid veel zou verbeteren als ik de aanwezige speakers zou vervangen.

Mijn (niet-BMW) garage raadt echter af mijn (bleek) Harman Kardon 3 weg speakers (die waarschijnlijk stuk zijn of zo) zo maar te vervangen door de Pioneer 2-weg speakers. De filters vanuit de BMW versterker achterin zou niet gaan matchen met de Pioneers. En er schijnt geen kabel te lopen met het volledige signaal naar de deuren, klopt dat?

Nu weet ik eigenlijk niet wat ik moet doen. Toch proberen? Of heeft iemand goede ervaringen met een ander merk/speakers die wel 1-1 de HK's kan vervangen? De enige aanbieders van directe vervanging is Bavarian Soundwerks in de US maar dat is veel te duur incl. verzending. Ik wil gewoon redelijk geluid in de auto, hoeft niets speciaals te zijn. Hoogstens een 200-250€ oplossing graag.

Iemand hellep?

Han

mantisnl

Re: vervangen van Harman Kardon speakers E46

Bericht door mantisnl » 22 nov 2011, 21:21

Je kunt ze sowieso niet 1 op 1 vervangen. De H/K speakers zijn namelijk 3 ohm en de meeste andere speakers 2 of 4 ohm. Als je het gaat doen moet je al echt speakers kopen die voor het H/K systeem zijn gemaakt zoals de BSW die je al aandroeg. Een andere optie is om er een extra versterker bij te zetten en je nieuwe speakers met deze versterker aan te sturen. Al met al ben ik zelf erg te spreken over de H/K speakers, met uizondering van de subwoofers, deze heb ik dan ook vervangen door 2 nieuwe subjes en nu is het geluid behoorlijk goed te doen. Een oplossing van 200-250 gaat het hoe dan ook niet worden ben ik bang..

FunnyDrives

Bericht door FunnyDrives » 22 nov 2011, 22:41

Dan moet er echt iets mis zijn met de HK speakers want het klinkt echt niet... En zo kritisch ben ik nu ook niet.
Dank voor het antwoord anyways. Han

mantisnl

Bericht door mantisnl » 23 nov 2011, 10:15

Zou je eens aan kunnen geven wat je precies slecht vind klinken aan de speakers? Wat mis je qua geluidsbeeld?
De mid tweeters waren bij mij aan gort waardoor de mid/hoge tonen niet geweldig klonken en zelfs gingen kraken. Dit was makkelijk te achterhalen want toen ik de speakers er uit haalde was de hele rubberen rand gescheurd (zie onderstaand plaatje) deze heb ik uiteindelijk vervangen door andere speakers en nu klinkt het weer super :)

Afbeelding

FunnyDrives

Bericht door FunnyDrives » 24 nov 2011, 00:14

Ik heb gisteren nog eens geluisterd maar ik heb het idee dat de midrange speakers het helemaal niet doen, en de tweeters ook niet. Misschien dat mijn garage het kan nameten. Dat zou al veel verklaren...
Bedankt voor de tip anyways.
Han

mantisnl

Bericht door mantisnl » 24 nov 2011, 11:09

Je zou de kabels eens kunnen checken aan de binnenkant van de panelen. Zit de H/K set er fabriek af in of is hij later toegevoegd? Ik heb ook een tijdje de mids en tweets niet werkend gehad en dan klinkt de set inderdaad niet al te best dus dat kan kloppen :)

mantisnl

Bericht door mantisnl » 25 nov 2011, 11:13

Deze van het mek Vifa, wat schijnbaar veel in high-end speakers wordt gebruikt. Hij is 4 ohm maar volgens een kerel op een amerikaans forum werkte dat prima. Ik heb ze er nu inmiddels 2 maanden in zitten en ze doen het prima :)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Audio en navigatie”