Barsten in uitlaat

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Joeri_v

Barsten in uitlaat

Bericht door Joeri_v » 16 nov 2011, 19:02

Hallo!

Eerste post hier :)
Ik rij nu een drietal jaar met een 2de hands aangekochte 320D touring uit 2001 (momenteel 162.000km).
Ergens voor de zomer hoorde ik plots onderaan iets rammelen. En inderdaad, er zat een stevige barst (dwars) in mijn uitlaat
Daar waar nr 2 naar wijst, het versmalde deel: http://www.realoem.com/bmw/diagrams/r/z/303.png" onclick="window.open(this.href);return false;

Nieuw stuk besteld (met katalysator dus) en eronder laten hangen. Probleem opgelost.
Of niet? Een paar maanden later hoor ik een zeer herkenbaar geluid. En ja hoor, opnieuw een scheur op ong. dezelfde plek.
Kreeg toen onder garantie een nieuwe. De garage beweerde dat ik waarschijnlijk een slecht stuk had gekregen.
Dat hoopte ik ook, tot ik paar weken terug opnieuw dat leuke geluidje van onder m'n wagen hoorde komen. Na controle in de garage; inderdaad, exact hetzelfde probleem. Nu staat m'n auto dus voor de 3de keer in de garage.

Ik heb al gehoord (en op internet gelezen) dat dat te wijten kan zijn aan versleten motorsteunen, waardoor de motor harder trilt met scheuren in uitlaat als gevolg. Maar daar waren ze in de garage niet van overuigd na een controle. Hij vermeldde wel dat op de koppeling veel torsie zat. Wat bedoelen ze daar in feite mee?

In ieder geval, de echte oorzaak weet ik dus nog steeds niet :) Hopelijk heeft iemand hier wat meer info voor me.

Grts & thx!

honnsr

Re: Barsten in uitlaat

Bericht door honnsr » 18 nov 2011, 09:17

inderdaad of de motorsteunen die slecht worden, maar ik verdenk eerder het flexibele deel in sectie 1 die niet alle trillingen meer eruit filtert en doorgeeft aan de rest van je uitlaatsysteem waardoor hij steeds weer scheurt. de koppeling heeft er igg niks mee te maken

Joeri_v

Bericht door Joeri_v » 19 nov 2011, 15:07

Die flexibel is in feite 2 jaar geleden nog vervangen geweest wegens een scheur. Mijn 'persoonlijke BMW garagist' heeft dat opgelost door alleen een nieuw flexibel stuk in te lassen in een 2de hands uitlaat (om geen volledig nieuw stuk te moeten aankopen). Misschien is er inderdaad uiteindelijk terug iets mis mee.

Wat zijn zoal kenmerken van versleten motorsteunen? Bij het starten of afleggen van de motor trilt heel de wagen meestal wel heel sterk. Ik voel alles dan ff heen en weer schommelen. Koud en stationair heb ik meer moeite om puur op koppeling te vertrekken, moet altijd wel wat gas bijgeven of hij valt bijna stil. Warm en op snelheid loopt alles wel perfect: geen trillingen en alles loopt vlot.

Joeri_v

Bericht door Joeri_v » 28 nov 2011, 21:22

Steunblokken zijn net vervangen en ik moet zeggen dat ik een serieus verschil voel. Motor start zonder trillingen en koppelen gaat veel vlotter. Ik geloof dat de oorzaak voor m'n beschadigde uitlaten hierbij gevonden is. But time will tell :).

Marc 320d

Bericht door Marc 320d » 28 nov 2011, 23:02

Goed om te horen, ik heb vandaag ook de steunen besteld en ga daarna de uitlaat aanpakken. Of een nieuw deel zelf monteren of een flex stuk laten lassen, zie andere post.

Joeri_v

Bericht door Joeri_v » 29 nov 2011, 07:45

Crap, had bij het naar het werk rijden daarnet het gevoel totaal geen koppel te hebben. Wagen had veel moeite om op gang te komen. Normaal is van 120 tot 140 geen probleem, maar nu leek hij er wel zeer lang over te doen. Totaal geen kracht precies, ook bij lagere snelheden. Bij 3de versnelling houdt de motor zich precies sterk in.
Straks maar eens terugbellen naar garagist.

Verheeske

Bericht door Verheeske » 29 nov 2011, 08:34

Zeker vacuumslang vergeten terug te zetten
-- Houdoe wanne --

Joeri_v

Bericht door Joeri_v » 30 nov 2011, 07:24

Je had gelijk. Er was een buiske losgekomen naar het vacuümreservoir dat de onderdruk voor turbo regelt. Als't dat maar is :)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”