Slotbouten vast!

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Gebruikersavatar
dvdb
Berichten: 633
Lid geworden op: 12 feb 2011, 15:45
Locatie: Eersel

Slotbouten vast!

Bericht door dvdb » 13 nov 2011, 17:28

Ik ben vandaag bezig geweest om mijn winterset eronder de knopen, wat jammergenoeg niet gelukt is :(

Drie slotbouten zaten zo vast dat ik ze met de hand en luchtsleutel gewoon niet los kon krijgen en bij de vierde is de het slotbout bitje afgebroken en dit krijg ik er dus ook niet meer uit :whistle: Nu rijd ik morgen na het werk gewoon naar de bandenman die er de zomers opgezet heeft zodat hij dit eens even kostenloos kan gaan maken, maar wilde toch graag even weten wat jullie ervaringen/ideen zijn, zodat ik nog in kan grijpen als ie met lomp materieel aankomt, het gaat om mijn gewone zomers waar je dus niet zomaar bij de bout kan.

Grtz Dennis

AdE39
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2011, 19:48

Re: Slotbouten vast!

Bericht door AdE39 » 13 nov 2011, 17:58

Hallo beste Dennis,

Wie heeft die wielen er onder gemonteer dan?

Dan hebben ze de wielbouten ook niet bepaald nagetrokken met de moment sleutel.
maar gewoon vast geklonken met de zware luchtsleutel, ik zou ze ter verantwoording roepen.
En dat ze jou een fatsoenlijke set slotboeuten moeten geven als deze niet meer los gedraaid kunnen worden.

Ik zou er inderdaad wel even bij blijven, voordat ze nog meer naar zijn mallemoer maken.

Wat heb je toch eenstel knoeiers op de wereld rondlopen, en dat noemen zich dan velgen en banden specialisten, knoeiers zijn het!

Als het een beetje slecht uit pakt, dan kunnen ze de wielbouten gaan uitboren, dus wees er wel bij.

Als een wielboet of moet te vast gedraaid word, dan zou het zomaar kunnen, dat de flens van de velg scheurt, dus ik zou even erg goed kijken of deze nog niet beschadigd zijn, zo ook de pasvlakken van de wielbouten goed bekijken.

Indien er schade door hun ontstaan is, laat ze dit vergoeden.

Maar helaas kan je dit na zo'n lange tijd niet meer bewijzen denk ik.

Succes.

Met vriendelijke groet,

Ad

Gebruikersavatar
Blazer
Berichten: 399
Lid geworden op: 12 apr 2010, 21:02
Locatie: Sittard

Re: Slotbouten vast!

Bericht door Blazer » 13 nov 2011, 21:55

wat een ellende allemaal ik ben binnenkort ook aan de beurt met de zomer/winter swap ben benieuwd
AfbeeldingBMW 118d '05 (E87), BMW 320i Coach '85(E30) , BMW 320i Cabrio '93(E30)Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
NielsE36
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 nov 2009, 11:31

Re: Slotbouten vast!

Bericht door NielsE36 » 14 nov 2011, 10:46

Wat een ellende weer.
Ik had bij het wisselen ook weer dat er van mijn (IN HET VOORJAAR GEKOCHTE) wielbouten door de garage dolgedraaid waren.
Zit je zelf alles netjes met een momentsleutel op 110NM vast te zetten, jagen ze die bouten er bij de garage gewoon in.
Ik ben bang dat ze bij jou gewoon uit moeten boren!

AdE39
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2011, 19:48

Re: Slotbouten vast!

Bericht door AdE39 » 14 nov 2011, 18:00

Hallo beste BMW vrienden,

waarschuw deze dolgedraaide monteurs eens, ja, leuk is het niet, de eigenaar zit mooi met de brokken.

Zeg er expliciet bij, aandraaien met de momentsleutel, en op 110NM.
Meld dit ook bij de Chef werkplaats, dat er op tioe gezien word.
Als jullie voor schade zorgen, dan zullen jullie er ook voor opdraaien, zij mollen de hele boel, dus zijn ze er ook aansprakelijk voor.

Neem een momentsleutel mee, als u de auto gaat ophalen, en controleer hoe de bouten zijn aangetrokken, ze mogen het best zien dat u dat doet.

Gaan ze misschien eens een keer nadenken.

Gelukkig heeft de bandenboer waar ik ga, zijn luchtsleutel afgesteld, want dat is dus echt mogelijk!
En controleert alle wielmoeren nog eens met de momentsleutel, en geeft de bouten/moeren de laatste slag na op het gewenste koppel.
Nu is dit een eenmans bedrijfje, en die geven natuurlijk veel meer service, zijn ook echt met hun werk bezig ook.
Hij doet niets anders dan banden en velgen, dus hij weet echt waar het allemaal omgaat, en kent de gevaren van het te vast aandraaien van de wielbouten/moeren.

Dus laat uw tanden eens een keer zien,of ga naar een ander bedrijf, die dus echt serieus bezig zijn met hun werk.

Succes.

met vriendelijke groet,

Ad

Stan (E39)
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 okt 2010, 19:06
Locatie: Amsterdam

Re: Slotbouten vast!

Bericht door Stan (E39) » 16 nov 2011, 00:16

Vervelend man! Hoop voor je dat het goed afloopt.
Nooit geweten dat het er zo precies op aan komt bij het vastdraaien van de bouten. Ik neem aan die 110 nm merk.model specifiek is dus bij de meeste bedrijven zullen ze daar wel niet op letten.
- 523iA E39 uit 01-1998 met BRC LPG3 systeem (2010-2020)
- 525iA E60 uit 2004 (2020-...)

Gebruikersavatar
dvdb
Berichten: 633
Lid geworden op: 12 feb 2011, 15:45
Locatie: Eersel

Re: Slotbouten vast!

Bericht door dvdb » 16 nov 2011, 08:28

Dat ik maandag bij de bmw specialist gehoord heb is voor een BMW 110 nm zeker genoeg, deze trekken zichzelf op een zekere manier zelf vaster, en voor overige auto ruim voldoende.

Grtz

Mikkie
Berichten: 2200
Lid geworden op: 17 aug 2010, 09:36

Re: Slotbouten vast!

Bericht door Mikkie » 16 nov 2011, 09:36

Klote ja... ik had laatst hetzelfde probleem. Heb echt voluit moeten knallen om alles los te krijgen. Naar die laatste toko gaan we dus ook niet meer -_-

Gebruikersavatar
NielsE36
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 nov 2009, 11:31

Re: Slotbouten vast!

Bericht door NielsE36 » 16 nov 2011, 14:21

Hier een linkje, kun je per model zien welk aanhaalkoppel geadviseerd wordt!
http://www.gbshop.nl/content/informatie ... llijst.htm

Gebruikersavatar
dvdb
Berichten: 633
Lid geworden op: 12 feb 2011, 15:45
Locatie: Eersel

Re: Slotbouten vast!

Bericht door dvdb » 16 nov 2011, 23:08

Ofwel een grote Ford transit mag gewoon met de luchtsleutel!! 200nm :s

Gebruikersavatar
lekkerwijf1
Berichten: 1217
Lid geworden op: 28 jun 2010, 16:14
Locatie: Ommen

Re: Slotbouten vast!

Bericht door lekkerwijf1 » 17 nov 2011, 23:50

Een transit met 200nm aandraaien is niet gek.
Werkbussen moet je altijd veel zwaarder aandraaien. omdat werkbussen zwaarder beladen kunnen/mogen worden als personen wagen.

Gebruikersavatar
Patrickk
Berichten: 1871
Lid geworden op: 19 dec 2009, 04:21
Locatie: Vaart op de rijn heen en weer

Re: Slotbouten vast!

Bericht door Patrickk » 18 nov 2011, 08:52

Is het eigenlijk al gelukt? Uitgeboord? Ben wel een klein beetje benieuwd......

Ik weet nog wel lang geleden op een Ford Scorpio die mijn ouders hadden dat ze de bouten los hadden maar de vleg er niet af wou.
Op de brug met een houten hamer zijn ze bezig geweest om deze er af te krijgen wat naar lang kloten ook gelukt is.
E46 330iA touring 05-2003 110.000km
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33


Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!

Gebruikersavatar
BMW freak
Berichten: 632
Lid geworden op: 13 mar 2008, 18:20
Locatie: Noord-Brabant

Re: Slotbouten vast!

Bericht door BMW freak » 18 nov 2011, 12:03

Als je er er een beetje bij kunt een bout oplassen en hopen dat je hem los krijgt.
Afbeelding

e 46 M3 van 2001
e 92 335i performance
e 30 325i van 1988 Deep purple Verkocht

Linkje naar mijn M3 viewtopic.php?f=29&t=10744

Gebruikersavatar
Patrickk
Berichten: 1871
Lid geworden op: 19 dec 2009, 04:21
Locatie: Vaart op de rijn heen en weer

Re: Slotbouten vast!

Bericht door Patrickk » 18 nov 2011, 13:34

Tegendraadse tap maar dan moet je er wel eerst een gat in hebben. Hopen dat dien niet afbreekt want dan ben je echt het haasje :whistle:
E46 330iA touring 05-2003 110.000km
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33


Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!

Gebruikersavatar
bmw528II
Berichten: 82
Lid geworden op: 08 jun 2011, 20:46
Locatie: Oost Souburg

Re: Slotbouten vast!

Bericht door bmw528II » 18 nov 2011, 16:48

judaz schreef:Er bestaan ook een soort doppen met, hoe moet ik het schrijven, een soort van tanden in wat zichzelf vastbijten in de moer, waardoor je ze toch nog los (of over) kunt krijgen. Je bout of moer is achteraf wel om weg te gooien maar je krijgt hem er zo misschien wel uit. Zoals reeds veelvuldig geschreven, altijd met de momentsleutel aandraaien!! Ikzelf heb me er een gewoonte van gemaakt om de draad van bouten en schroeven waar het kan, eerst in te smeren met een weinig hittebestendig vet... Dat spaart me meestal een hoop ellende achteraf :! . Hoop dat je hem eruit krijgt.
jup heb ik thuis ook, werkt perfect! maar is tot m10/12 geloof ik, zal vast wel een grotere set van wezen.
BMW E39 maakt rijden geweldig

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”