DIY Gone wrong: swirl flaps verwijderen 320d

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Drew

DIY Gone wrong: swirl flaps verwijderen 320d

Bericht door Drew » 19 okt 2011, 22:25

Hi allemaal,
Na het aandachtig lezen van alle threads op dit forum en de buitenlandse forums de afgelopen weken had ik bij PMW de blanking plates besteld voor mijn 320d.

Omdat ik van andere gebruikers wist dat als het zaakje open lag het slim was om gelijk tevens de carter ventilatie te vervangen en de EGR te reinigen heb ik dat ook gedaan.

Dus swirls flap eruit, blanking plates erin, carter ventilatie vervangen, EGR gereinigd en alles weer in elkaar gezet.

Eerste keer starten, motor sloeg af en een waarschuwingslampje ging branden. Ik dacht zal misschien wel met het vacuumsysteem te maken hebben, moet misschien nog op druk komen. Tweede keer starten, sloeg aan, toerental liep hoog op (1500 toeren) en zakte na 5-7 seconden pas omlaag naar normaal stationair toerental. Dit was al niet normaal vond ik.

Ik heb hem even stationair laten draaien voor 3-5 min. De motor liep in die tijd prima stationair en was constant en stil (geen vreemde klopgeluiden). Ik zette de motor even uit om mijn handen te wassen, kwam terug bij de auto om te starten. Hij sloeg aan maar weer dat vreemd hoog toerental voor 5-7 seconden, daarna inzakken. Ik probeerde gas te geven maar de motor regeerde niet. Ik hield het pedaal ingetrapt daarna kroopt het toerental maar langzaam op en sloeg daarna weer af. Nogmaals starten en dit keer probeerde ik in de 1e versnelling te rijden, liep niet lekker, geen vermogen, kwam maar net een tiental meter vooruit waarna ik beslot te stoppen. Het waarschuwingslampje brandt NIET.

heeft iemand enig idee waaraan dit kan liggen rekening houdend dat ik:
- EGR verwijderd heb en gereinigd heb en terug geplaatst (vacuumslangetjes later weer aangesloten - dat ben ik niet vergeten)
- luchtfilterhuis is eraf geweest daarna weer gemonteerd (ik vond het niet lekker passen moet ik eerlijk bekennen)
- inlaat is eraf geweest, pakkingen zagen er nog netjes uit
- carterventilatie vervangen

Ik heb wel ontzettend moeten k&*^%n aan de onderkant van het spruitstuk voordat ik het kon verwijderen, 3 vacuumslangen los moeten halen (daarna weer aangesloten) en 3 stekkertje los gehaald en weer aangesloten.

Ik baal als een stekker :( (leuke woordkeuze in dit verband) mijn eerste DIY is behoorlijk mislukt. Uitlaten lezen van de software is niet mogelijk. Ik ken niemand die dat kan hier in Spanje.

Is er iemand die hetzelfde heeft meegemaakt? Ik hoor graag van jullie.
Laatst gewijzigd door Drew op 21 okt 2011, 07:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Niels

Re: DIY Gone wrong: swirl flaps verwijderen 320d

Bericht door Niels » 19 okt 2011, 23:52

Heb je de slangetjes naar de swirl flaps afgedopt of een nieuw stuk slang gebruikt? Dat kan ik niet helemaal uit het verhaal opmaken namelijk. Met de kap van het luchtfilter kun je aardig kl#ten maar als die niet goed afsluit dan loopt ie ook niet lekker lijkt me.

Moeilijk om te beoordelen vanachter de pc...

Drew

Bericht door Drew » 20 okt 2011, 08:28

Hi Niels, heel lastig vanachter de pc snap ik, des te meer ik reacties ernorm op prijs stel. Ben een beetje ten einde raad.

De slangetjes van de swirl flap niet afgedopt of vernieuwd. Het vacuum mechanisme incl. het stangetje heb ik laten zitten (zoals sommige anderen gedaan hebben) en de originele slang gewoon weer aangesloten op het vacuummechanime.

Is het nodig om de slangetjes die je loskoppelt te vervangen? Ik dacht daaraan maar de slangen lopen naar beneden richting het blok en gisteravond was het te donker om goed te zien waar ze naartoe liepen. Ik kreeg wel de indruk dat ik er NIET met mijn handen bij kon komen als ik ze wilde vervangen. Heb ik dit verkeerd gezien?

is er een handigheidje om het filterhuis weerr dicht te krijgen. Ik heb hem erop gezet en met mijn handen gevoeld of het aansloot. Voor zover ik het kon aanvoelen zat het dicht maar het het aandraaien van de inbus die helemaal achteraan/onderin zit leek het of ik het plastic een beetje hoorde wrikken. Daarom nogmaals losgehaald en weer aangedraaid (dat een keertje of 4).

Bij het verwijderen van de inlaat moest ik, terwijl het nog aan de slangen en stekker gekoppeld was, het optillen om eronder te kunnen kijken. Misschien heb ik onbedoeld het punt waar de slangen aankoppelen onderin het blok losgehaald?

Hoe erg ik er tegen opkijk ik denk dat ik het zooitje helemaal weer uitelkaar moet halen. Zijn er dingen waar ik dan eens expliciet op moet letten?

Is het mogelijk om, als ik de inlaat er weer af heb, zonder verder te sleutel/strippen de vacuumslangetjes kan vervangen of kan ik daar niet bijkomen vanaf de bovenkant?

Nogmaals bedankt voor je reactie.

Patrickk

Bericht door Patrickk » 20 okt 2011, 08:45

Ik zou het allemaal nog weer een keer demonteren en weer opnieuw opbouwen.
Alle stekkertjes controleren, vacuum slangen.
Kan zijn dat iets niet lekker zit.
E46 330iA touring 05-2003 110.000km
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33

Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!

Drew

Bericht door Drew » 20 okt 2011, 09:07

Hi Patrick weet jij of de slangetjes eenvoudig te vervangen zijn of zitten ze te diep in de motorruimte dat je er niet bij kan? Ik ga dan anders een meter of twee slang halen vanmorgen.

Thanks for tuning in!

De flaps zagen er mechanisch ok uit maar op 2 van de 4 zat aan 1 kant een dikke homp bagger die zeker de luchtstroom blokkeerde. Als mensen interesse hebben dan post ik een paar foto's.

Zo,..probeer mezelf een beetje wijs te maken dat het toch nog ergens goed is geweest dat ik het zooite uit elkaar heb gehaald :s

sjef

Bericht door sjef » 20 okt 2011, 14:02

Mijn auto (318i) reed na een grote beurt ook een tijdje raar, ook haperend lopen en een wisselend toerental.
Uiteindelijk zat de stekker van de luchtmassameter niet goed...

Dus wie weet is het zo iets simpels?

Drew

Bericht door Drew » 20 okt 2011, 15:50

Ok zaakje uit elkaar gehaald, nieuwe vacuumslangetjes op de inlaat - 3 stuks . Gestart en hij deed normaal,.... Maar wel een storingslampje aan. Ligt dit misschien aan het feit dat ik het luchtfilter eruit heb gehad zonder de accu in de kofferbak te ontkoppelen? Enig idee hoe dit lampje uitkan? Hmmmm vreemd :s

Drew

Bericht door Drew » 20 okt 2011, 16:57

Lampje uit :) heb een kilometer of 10 gereden, motor uitgezet en daarna weer aan en het lampje brandt niet meer :) Hoe is dit mogelijk? Had het met het vacuumsysteem te maken?

Wat ik merk:
- motor is veel soepeler, meer trekkracht onderin (voor de 2500 toeren)
- geen hele dikke zwarte rookpluimen

Wat had ik gedaan:
- EGR gereinigd
- swirl flaps eruit (die waren HEEL vies en aan een kant van de flaps dat een dikke homp koolstof die ongetwijfeld de luchtstroom in de weg zat - foto volgt)
- carterventilatie vervangen
- alle vacuumslangetjes die met de inlaat verbonden zijn vervangen - aanrader! want als de slangen een beetje oud zijn (zoals die van mij waren, 2003) dan krijgen ze haarscheurtjes wanneer je ze ontkoppeld.

Het vervangen van de vacuumslangen die aan de inlaat vastzitten + dubbel checken of luchtfilterhuis goed dicht zat heeft het probleem waarmee deze thread is begonnen verholpen. Misschien is iemand in de toekomst ook geholpen met deze informatie.

Wat ik nog wil toevoegen aan de swirl flap verwijder actie: als je nog nooit de inlaat heb verwijderd, dan heb je geen idee wat er allemaal aan de onderkant vast zit en hoe kort de snoeren en de slangen eigenlijk zijn. Het is dus een beetje lastig maar de volgende zit aan de onderkant vast en voordat je de inlaat eraf kan tillen nadat je de schroeven heb losgemaakt moet je hier op letten:
- aan de voorkant, net onder de plek waar de EGR aansluit zitten 2 slangen + een tweepolig stekkertje. Het stekkertje heeft een verende borging. Druk deze in en je kan de stekker lostrekken
- in het midden waar de oliepijlstok vastzit aan de inlaat zit 1 slang + een tweepolig stekkertje wederom met verende borging die ingedrukt moet worden voordat je de stekker los kan trekken
- aan de achterkant een driepolige stekker met verende borging

het liefst had ik ook de slang naar de EGR vervangen maar de andere kant van de slang zat op een plek waar ik met mijn handen niet bij kon komen om de nieuwe slang erop te schuiven.

largeproject
Contacteer:

Bericht door largeproject » 20 okt 2011, 18:22

Waarom egr niet afgesloten??
Bij mijn 136 pk diesel heb ik een plaat in de toevoer naar de eegr gezet,kan dus geen roet meer in het inlaat traject komen.
.Ik merk der nix van tijdens het rijden.
Dat deden we ook altijd al met de tditjes,daar was het nog makelijker,want daar kon je gewoon het hele verbindingspijpje verwijderen en afblokken.
gaat niet bij BMw omdat er koelwater omheen loopt.

Drew

Bericht door Drew » 20 okt 2011, 19:25

De EGR afdoppen zou bij de modellen van 2003 en verder een storing geven heb ik ergens op dit forum gelezen.

Niels

Bericht door Niels » 20 okt 2011, 21:59

:duim:

Drew

Bericht door Drew » 21 okt 2011, 11:25

De foto's
SF van boven die ik eruit heb gehaald (215.000 km):
Afbeelding

Een closeup:
Afbeelding

Van boven bekeken, zo kun je zien hoe dik de aanslag is:
Afbeelding

De vuile EGR, beetje lastig te zien door de felle zon maar onderin kun je zien dat er ongeveer 3-5mm aanslag zit:
Afbeelding

De oude en nieuwe breather (onder is nieuw):
Afbeelding

De oude breather,.. erg vuil zoals je ziet:
Afbeelding

En omdat ik het zaakje toch open had liggen besloot ik ook maar de AC te reinigen met desinfectie schuim:
Afbeelding

het pakket bestond uit 2 spuitbussen:
Afbeelding

Eentje om op de AC te spuiten en in de ventilatiepoorten met behulp van verlengstuk. Als dat gedaan is (na ongeveer 20 min) doorblazen en de tweede spuitbus indrukken (deze blijf doorspuiten totdat hij leeg is, dat duurt ongeveer 1 min) op de vloerzetten met ventialatie aan en recirculatie, deuren en ramen gesloten. Laat het zo 15 min draaien en hij is weer helemaal FRIS!
Laatst gewijzigd door Gast op 21 okt 2011, 11:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Foto's ingesloten

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”