Aanloop geluid bij bochten
Aanloop geluid bij bochten
Beste forummembers,
Sinds enkele dagen heb ik een vreemd aanloop geluid als ik door sommige bochten rij.
Voornamelijk als ik naar rechts stuur dat het geluid bij me linkervoorwiel vandaan komt.
Het vreemde is dat de band niet aanslijt, en hiervan dus ook geen plek is te zien achter de velg.
Wel moet ik aangeven dat het aanlopen ook in het stuur te merken is.
Ik denk zelf dat het met de stuurinrichting te maken heeft, of een wiellager.
Wie weet waar ik het probleem kan zoeken?
Het gebeurt alleen als ik het stuur redelijk ver indraai, en dus niet bij elke bocht.
Mvg,
TWisM
Sinds enkele dagen heb ik een vreemd aanloop geluid als ik door sommige bochten rij.
Voornamelijk als ik naar rechts stuur dat het geluid bij me linkervoorwiel vandaan komt.
Het vreemde is dat de band niet aanslijt, en hiervan dus ook geen plek is te zien achter de velg.
Wel moet ik aangeven dat het aanlopen ook in het stuur te merken is.
Ik denk zelf dat het met de stuurinrichting te maken heeft, of een wiellager.
Wie weet waar ik het probleem kan zoeken?
Het gebeurt alleen als ik het stuur redelijk ver indraai, en dus niet bij elke bocht.
Mvg,
TWisM
Re: Aanloop geluid bij bochten
@Judaz
heb het eens geprobeerd wat je zei, helemaal links, helemaal rechts, helemaal links, helemaal rechts.
Hier kwam geen raar geluid of iets anders weg, dus dit kunnen we uitsluiten.
Heb dit vandaag ook nog voor gelegd aan een bekende van mij die is monteur van tractors en vrachtwagens.
Die zei dat het wss niet de wiellager is maar dat ik naar de homokineet moet gaan kijken.
Beschrijving van het geluid; Brommen ( ook eigenlijk een beetje een schurend geluid)
heb het eens geprobeerd wat je zei, helemaal links, helemaal rechts, helemaal links, helemaal rechts.
Hier kwam geen raar geluid of iets anders weg, dus dit kunnen we uitsluiten.
Heb dit vandaag ook nog voor gelegd aan een bekende van mij die is monteur van tractors en vrachtwagens.
Die zei dat het wss niet de wiellager is maar dat ik naar de homokineet moet gaan kijken.
Beschrijving van het geluid; Brommen ( ook eigenlijk een beetje een schurend geluid)
Ik heb het ook gehad, was bij mij een beschermplaat van de remschijf die tegen de remschijf aanliep/schuurde in de bochten !!
2.5 mm verbuigen en het was weg !!
2.5 mm verbuigen en het was weg !!
Laatst gewijzigd door minada op 05 okt 2011, 17:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb een soortgelijk probleem, maar het is me nu 2 gebeurd in 2 maanden tijd ofzo.
ik heb ook vanalles geprobeerd scherp insturen langzaam doro een bocht hard door een bocht.
verder heb ik ook alles losgehad en alles goed nagekeken maar niks kunnen vinden.
echter al een maand geen last meer van gehad. ik weet me er ook geen raad mee maar zolang t zich niet constant voordoet maak ik me er niet heel erg druk om
ik heb ook vanalles geprobeerd scherp insturen langzaam doro een bocht hard door een bocht.
verder heb ik ook alles losgehad en alles goed nagekeken maar niks kunnen vinden.
echter al een maand geen last meer van gehad. ik weet me er ook geen raad mee maar zolang t zich niet constant voordoet maak ik me er niet heel erg druk om
Heb het probleem zelf ook niet constant met elke bocht, maar wel elke dag dat ik het hoor sinds enkele dagen.
Zelf ook al veel uitgeprobeerd, het heeft niet met snelheid te maken.
Heb ook al diverse keren op parkeerplaatsen rondjes gereden om het te achterhalen, maar ook dan hoorde ik het maar af en toe.
@ Minada
Thanks voor de tip, zal dit weekend ff de auto omhoog krikken en het even nakijken.
(heb gelukkig 5 spaaks velgen in 18 inch dus kan er vrij goed doorheen kijken)
(ook kunnen deze velgen niet het probleem zijn is 225-40-18 bandenmaat, want velgen zaten er al eerder onder als dat het probleem zich voordeed)
Ik hou jullie op de hoogte!
Zelf ook al veel uitgeprobeerd, het heeft niet met snelheid te maken.
Heb ook al diverse keren op parkeerplaatsen rondjes gereden om het te achterhalen, maar ook dan hoorde ik het maar af en toe.
@ Minada
Thanks voor de tip, zal dit weekend ff de auto omhoog krikken en het even nakijken.
(heb gelukkig 5 spaaks velgen in 18 inch dus kan er vrij goed doorheen kijken)
(ook kunnen deze velgen niet het probleem zijn is 225-40-18 bandenmaat, want velgen zaten er al eerder onder als dat het probleem zich voordeed)
Ik hou jullie op de hoogte!
Kruumel schreef:Ik heb een soortgelijk probleem, maar het is me nu 2 gebeurd in 2 maanden tijd ofzo.
Probeer ook eens voor en achter de schermen van de remmen eens iets vanaf de schijven te buigen, je weet het nooit !!
Vandaag weer voorgekomen en heb toch sterk het idee dat het iets met de rechter voor rem is.
deze binnen kort dan maar eens demonteren en ff reviseren.
deze binnen kort dan maar eens demonteren en ff reviseren.
Heb gister de auto omhoog gekrikt, en ben er eens goed onder gaan liggen.
Ik zie op geen enkele plaats dat er iets op aan is gelopen of wat tegen elkaar aankomt.
Ook heb ik het afdek plaatje van de remschijf wat van de remschijf af gebogen.
Maar dit heeft helaas ook het probleem niet opgelost.
Moet zeggen dat het geluid nu steeds vaker terugkomt bij rotonde's of bochten en ALLEEN als ik naar rechts stuur.
Ben bang dat de auto toch naar de garage moet
.
Ik zal kijken of ik vanmiddag nog de auto omhoog kan krikken met het stuur naar rechts gedraait.
Zodat ik zeker kan zijn dat er niks aanloopt bij mijn remschijf oid.
Mvg,
Ik zie op geen enkele plaats dat er iets op aan is gelopen of wat tegen elkaar aankomt.
Moet zeggen dat het geluid nu steeds vaker terugkomt bij rotonde's of bochten en ALLEEN als ik naar rechts stuur.
Ben bang dat de auto toch naar de garage moet

Ik zal kijken of ik vanmiddag nog de auto omhoog kan krikken met het stuur naar rechts gedraait.
Mvg,
ik heb ook zo een soort probleem maar dan als ik naar links stuur maakt niet uit bij welke snelheid. ik hoor het alleen niet echt schuren bij mij trilt de auto vrij erg.
het rare is alleen zodra ik ook maar iets gas geef in de bochten is de trilling weg..
heb jij al gevonden waar het aan ligt?
het rare is alleen zodra ik ook maar iets gas geef in de bochten is de trilling weg..
heb jij al gevonden waar het aan ligt?
twism schreef:Heb gister de auto omhoog gekrikt, en ben er eens goed onder gaan liggen.
Ben bang dat de auto toch naar de garage moet.
Mvg,
Je moet de auto omhoog krikken en dan aan het wiel draaien, je ziet bijna niet dat hij er tegen aan loopt, bij mij was het trouwens naar een bocht naar links ( rechtsachter)
Ja wou dat ook nog proberen om de auto omhoog te krikken en dan het stuur volledig naar rechts te draaien.
Echter door de regen van nu, twijfel ik dus om gelijk ook de stalen velgen er weer onder te zetten.
Denk dat ik aankomend weekend weer ff met de auto bezig ga.
En als ik dan gelijk de velgen demonteerd kan ik alles goed inspecteren.
Anders gaat ie misschien alsnog zaterdagmiddag even langs de garage, kijken wat hun ervan zeggen.
Maar wil eerst nog zelf de boel verder inspecteren.
Ik kan trouwen beschikken over redelijk wat gereedschap, en mochten de wiellagers vervangen moeten worden, dan heb ik diverse persen tot mijn beschikking.
Neem aan dat dit te doen moet zijn met goed gereedschap?
Echter door de regen van nu, twijfel ik dus om gelijk ook de stalen velgen er weer onder te zetten.
Denk dat ik aankomend weekend weer ff met de auto bezig ga.
En als ik dan gelijk de velgen demonteerd kan ik alles goed inspecteren.
Anders gaat ie misschien alsnog zaterdagmiddag even langs de garage, kijken wat hun ervan zeggen.
Maar wil eerst nog zelf de boel verder inspecteren.
Ik kan trouwen beschikken over redelijk wat gereedschap, en mochten de wiellagers vervangen moeten worden, dan heb ik diverse persen tot mijn beschikking.
Neem aan dat dit te doen moet zijn met goed gereedschap?
Heb vandaag de auto weer op de krik gezet, en het linker voorwiel gedemonteerd.
Er is echt helemaal niks te zien, en heb alles beetje gecontroleerd op speling maar niks schrikbarend.
Enigste wat me opviel is dat het remblokje aan de binnenkant misschien aan vervanging toe is.
Zag dat de sensor vrij dicht op de schijf zat, en de zuiger van de remklauw stond ook behoorlijk ver uit.
Kan het zijn dat het aanloop geluid in de bocht komt door de remblokjes?
Er is echt helemaal niks te zien, en heb alles beetje gecontroleerd op speling maar niks schrikbarend.
Enigste wat me opviel is dat het remblokje aan de binnenkant misschien aan vervanging toe is.
Zag dat de sensor vrij dicht op de schijf zat, en de zuiger van de remklauw stond ook behoorlijk ver uit.
Kan het zijn dat het aanloop geluid in de bocht komt door de remblokjes?
kan je controleren door de volgende keer zodra je het weer hoort, gewoon op een parkeerplaats rondjes te rijden en dan een klein beetje de rem in trappen, als het geluid dan weg is dan is de kans heel groot dat de remblokken de boosdoeners zijn..
Bij mij zag je het ook niet dat de schermkap aanliep, het kan namelijk ook zijn dat deze meer in het hart aanloopt, doordat er met wiel wisselen tegenaan is gestoten, het heeft maar 0.5/1 cm speling, en bij een bocht gaat altijd de schijf een beetje mee met het wiel.
Bij mij zag je het ook niet dat de schermkap aanliep, het kan namelijk ook zijn dat deze meer in het hart aanloopt, doordat er met wiel wisselen tegenaan is gestoten, het heeft maar 0.5/1 cm speling, en bij een bocht gaat altijd de schijf een beetje mee met het wiel.
Heb vanmiddag enkele rondjes op een parkeerplaats gereden, het geluid was inderdaad weg als ik de rem intrapte.
Ik ga dan zowiezo maar remblokjes halen voor de vooras, en bij het omwisselen van de zomer velgen gelijk maar kijken of bij de achteras ook nog nieuwe remblokjes nodig zijn.
Hoop dat het geluid dan over is
.
Ik ga dan zowiezo maar remblokjes halen voor de vooras, en bij het omwisselen van de zomer velgen gelijk maar kijken of bij de achteras ook nog nieuwe remblokjes nodig zijn.
Hoop dat het geluid dan over is

Probleem opgelost!
Vandaag zijn de remblokjes en remschijven vervangen.
Bleek dat 1 remblokje scheef vast zat en dus scheef afsleet.
En de remschijven waren ook al behoorlijk ver af, dus gelijk vervangen.
Vandaag zijn de remblokjes en remschijven vervangen.
Bleek dat 1 remblokje scheef vast zat en dus scheef afsleet.
En de remschijven waren ook al behoorlijk ver af, dus gelijk vervangen.