[320d PFL] Benodigdheden/Tips koppeling vervangen

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
W1CK3D

[320d PFL] Benodigdheden/Tips koppeling vervangen

Bericht door W1CK3D » 11 okt 2011, 20:22

Beste forumleden,

Ik veronderstel zelf van het merk SAC: (slechte ervaring? voorstel? -> laat maar iets weten)

1x drukplaat
1x koppelingsschijf
1x druklager

had ook nog iets gelezen van de krukas keering? want moest deze lekken dan mag de koppeling terug de vuilbak in?

Heb ik dit nodig:
Centreerdoorn
drukstuk om de diafragmaveer te bedienen tijdens montage?

Ik vraag mij ook af of ik een gewoon vliegwiel heb of een 2massa vliegwiel ( wss stel ik een domme vraag, maar ik lees her
en der verschillende antwoorden)

extra info wagen:

Merk: BMW
Model: E46 320d (pre facelift van 98 tot 2001)
Datum eerste inschrijving: 02/11/2000
Carrosserie: Sedan
Vermogen: 100kW
Motorinhoud: 1951cc
Brandstof: Diesel
Kmstand: 160.000

Tips/Opmerkingen/adressen voor onderdelen zijn altijd welkom!

Mvg, Thomas :driving:
Laatst gewijzigd door W1CK3D op 14 dec 2013, 02:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Thomas!

JdM

Re: [320d PFL] Benodigdheden/Tips koppeling vervangen

Bericht door JdM » 11 okt 2011, 21:16

Ik weet echt niet wat je allemaal nodig hebt, maar ik zou het erg prettig vinden als je er een DIY van maakt :duimen:

ArnoldC

Bericht door ArnoldC » 11 okt 2011, 21:29

Je hebt inderdaad een centreerpen nodig om de plaat te centreren, anders krijg je de bak er nooit meer tegenaan. Het is een zelfstellende koppeling bij deze wagens, als hij nog nieuw in de doos zit, zit hij vergrendeld met een soort ster in de drukgroep. Deze moet je er pas uithalen als je deze gemonteerd hebt, anders staat hij op 'versleten' en moet je hem terugstellen (wat wel met speciaal gereedschap moet). Verder de prise-as van de bak heel lichtjes invetten met een voor dit doel geschikt vet.

Deze wagens hebben inderdaad een 2-massa vliegwiel, ik adviseer je wel om deze goed te controleren als de bak eraf ligt. Verwacht bij deze km stand nog geen gekke dingen, maar je weet het maar nooit.

Succes!

W1CK3D

Bericht door W1CK3D » 11 okt 2011, 22:23

@ ArnoldC ; Ok, Thx!
Thomas!

Harm78

Bericht door Harm78 » 12 okt 2011, 07:19

En als je toch bezig bent kan 't misschien geen kwaad om de schakelbussen mee te nemen. Die zijn vaak versleten en zorgen voor speling. Ook kunnen ze ervoor zorgen dat de pook niet lekker centreert als je 'm uit een versnelling haalt.

vegito

Bericht door vegito » 12 okt 2011, 08:12

Maak alles goed schoon en niet te veel vet smeren.... Vliegwiel zeker vervangen en ik zou ook je prise as lager de kleine vervangen...voor de rest staat er duidelijk hier boven geschreven.
Verkocht BMW 320D e90
Huidige: BMW F11 525D

W1CK3D

Bericht door W1CK3D » 12 okt 2011, 13:31

Ok zal hier rekening mee houden!
Thomas!

largeproject
Contacteer:

Bericht door largeproject » 12 okt 2011, 17:12

Ik heb bij mijn vorig jaar toplager,druklager.koppelingsplaat en oliekeering vervangen.
Ging prima zonder centreer pen,auto had toen al 230000 gelopen,vliegwiel trilde niet,dus heb deze mooi laten zitten en nu 40000 verder trilt ie nog steeds niet.
Let wel dat de auto koud is,want ik had een 40km mee gereden,toen op de brug, uurtje laten afkoelen,maar naar dat uurtje kon je het vliegwiel nog steeds niet met blote handen aanpakken.
Ik was der zo'n 3 uur mee bezig.

Verheeske

Bericht door Verheeske » 12 okt 2011, 19:38

De versnellingsbak zit met torxbouten vast. Daarvoor heb je inwendige torx doppen nodig! Wellicht handig om te controleren of die aanwezig zijn. Anders ben je snel klaar met sleutelen.
Voor de rest staat hierboven alles wel genoemd.
Ik zou ook niet zo bang zijn dat je vliegwiel vervangen moet worden, maar controleer dit even.
-- Houdoe wanne --

W1CK3D

Bericht door W1CK3D » 12 okt 2011, 22:19

@ Largeproject & Verheeske , danku! zeer handige tips!
Thomas!

W1CK3D

Bericht door W1CK3D » 12 okt 2011, 22:21

largeproject schreef:Ik heb bij mijn vorig jaar toplager,druklager.koppelingsplaat en oliekeering vervangen.
Ging prima zonder centreer pen,auto had toen al 230000 gelopen,vliegwiel trilde niet,dus heb deze mooi laten zitten en nu 40000 verder trilt ie nog steeds niet.
Let wel dat de auto koud is,want ik had een 40km mee gereden,toen op de brug, uurtje laten afkoelen,maar naar dat uurtje kon je het vliegwiel nog steeds niet met blote handen aanpakken.
Hebje toevallig specificaties van deze keerring en het toplager? of gewoon vragen bij de shop?
Thomas!

vegito

Bericht door vegito » 13 okt 2011, 00:45

Koop inderdaad een goede set torx doppen sleutels en verlengstukken want die ga je zeker nodig hebben incl een knie stuk.

Wat ik zelf ooit gedaan heb is het volgende,

1. koppeling origineel + vliegwiel
2. druklager origineel en prise-as lager
3. Koppeling vork vervangen met de graffel!!..vaak wordt die vergeten maar echt super belangrijk aangezien het van plastic is en snel verslijt waarvoor je vork niet goed beweegt als je het niet vervangt.
4 alle rubbers van de schakel mechanisme vervangen soms ook noodzakelijk om de shifter zelf te vervangen omdat de bal grof of versleten is.
5. flex disc vervangen wat de verbinding is van de cardanas.
6. Centreerpen zelf gemaakt aangezien de plaat eerst gecentreerd en daarna de diafragment eraf gehaald mag worden nadat je drukgroep al vast gemonteerd is.
7. versnellingsbak schoonmaken en de pijp waarop de druklager loopt controleren of die niet te veel ingesleten is ik zou die ook vervangen kost niet veel 10 euro ofzo en zit met 4 bouten vast. Die lichtjes insmeren met speciale vet ook via BMW te vinden.
8. prise-as licht insmeren met vet
9. alles inbouwen en goed met de Nm na controleren.
10. Controleer alles dubbel of iets niet scheef ofzo zit.

mocht je tijd over hebben zou ik zoals hierboven genoemd ook de krukas keering vervangen kost echt niet veel maar geeft wel een zekerheid voor de toekomst aangezien achteraf inbouwen kost je meer dan de keering zelf.

Hoop voldoende info.
Verkocht BMW 320D e90
Huidige: BMW F11 525D

Mikkie

Bericht door Mikkie » 13 okt 2011, 08:35

Een DIY zou zeer welkom zijn! Al ben ik bang dat voor zo'n reparatie toch echt de garage zou opzoeken ipv hier met assteuntjes urenlang te liggen klungelen.

largeproject
Contacteer:

Bericht door largeproject » 13 okt 2011, 19:40

W1CK3D schreef:
largeproject schreef:Ik heb bij mijn vorig jaar toplager,druklager.koppelingsplaat en oliekeering vervangen.
Hebje toevallig specificaties van deze keerring en het toplager? of gewoon vragen bij de shop?

Heb het gewoon bij de dealer bestelt.

W1CK3D

Bericht door W1CK3D » 13 okt 2011, 19:49

vegito en anderen nogmaals bedankt , Ik kan nu alles wat beter inschatten! maar begin nu eigenlijk wel te twijfelen aangezien ik eigenlijk alles zou moeten kopen om te voorzien dat ik het kan vervangen als ik een defect heb (omdat ik op het einde van de dag weer af de brug moet zijn)

voorlopig denk ik er nog mee door te gaan.. ik ga alles alvast nog eens een paar keer checken!
Thomas!

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”