Distributieketting verspringt / kettingspanner?

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Oxellaar

Re: Distributieketting verspringt / kettingspanner?

Bericht door Oxellaar » 26 sep 2011, 19:58

marcelgt schreef:Waar wil je dan de ketting tegenaan laten lopen, een blokje hout?
De temperaturen worden daar helemaal niet zo hoog.
De spanner krijgt inderdaad een trilling te verduren, namelijk de impuls van elke schakel, dat is dus het motortoerental gedeeld door 60 vemenigvuldigd met het aantal tanden op het krukastandwiel van de distributieketting, dan heb je de trillingsfrequentie in Hz.
Ik weet niet hoeveel tanden dat kettingwiel heeft, ik schat ongeveer 20, dus dan ligt de frequentie tussen 260 en 2300 Hz, dat valt toch ook nogal mee.
2300Hz?
Dus 2300 trillingen per seconde en dat noem jij weinig?

Temperatuur bij de kettingspanner valt idd erg mee, schat zo rond de 100c.
Is maar zat kunststof wat dat ruim kan hebben

Kan je verhaal niet helemaal volgen, maar het zal wel.
Het tandwiel heeft trouwens wel iets meer tanden als 20, eerder richting de 40
٩(๏̯͡๏)۶ Showroom ٩(๏̯͡๏)۶

Verheeske

Bericht door Verheeske » 26 sep 2011, 21:39

Ik kan de verhalen ook niet meer helemaal volgen. Willen degene met een vraag dit nog even duidelijk herhalen? dan kan er serieus op gereageerd worden
-- Houdoe wanne --

marcelgt

Bericht door marcelgt » 27 sep 2011, 20:52

2300Hz is dus bij maximum toeren. Dat is inderdaad niet veel, heel wat componenten trillen met 4000-8000Hz.

De motoren waarmee ik veel te maken heb, hebben op de krukas een tandwiel met tussen 19 en 22 tanden, aan de nokkenassen uiteraard het dubbele aantal, omdat die met half toerental moeten draaien. ter vergelijking: een vliegwiel heeft ongeveer 100-130 tanden.
Het kettingblad van je stadsfiets heeft ongeveer 45 tanden, zo groot is het tandwiel op je krukas toch niet?
6 cylinders horen in lijn te staan!

marcelgt

Bericht door marcelgt » 28 sep 2011, 20:28

Waar hebben we het dan over, over de kettingaandrijving toch zeker!?!

aaroenz0r

Bericht door aaroenz0r » 29 sep 2011, 05:58

Mijn vraag ging meer over de kettingspanner, en het verspringen van de distributieketting omdat die spanner zijn werk niet goed deed.

frank1

Bericht door frank1 » 19 okt 2011, 22:48

Heb net m`n 318ci opgehaald bij de garage,distributie ketting was een tand versprongen.
In eerste instantie gaf de computer aan dat de nokkenas censor kapot zou zijn maar toen ik bij de garage aankwam vertelde deze dat hij hoopte dat het de censor wel was,had nl eerder eenzelfde storing aan de hand gehad en vertelde mij dat het ook de distributie zou kunnen zij wat bij nadere inspectie ook het geval bleek te zijn!!
De ketting spanner blijkt iets te kort te zijn waardoor de ketting niet meer op spanning blijft staan met als gevolg dat deze een tandje over slaat.
Dure reparatie als gevolg (deel van de as moet eronderuit,karter verwijderd en een heel nieuw distriebutie set!!
Denk je dat een ketting een motor leven lang mee gaat is het de spanner die het begeeft,jammer. :driving: :driving: :driving:

marcelgt

Bericht door marcelgt » 20 okt 2011, 14:42

Fijn dat de auto weer in orde is.
Mijn oude e36 had ooit bij 190000 km olielekkage via een klepgeleider en een beetje aan de koppakking. Toen de kop toch gedemonteerd was, heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt de kettingspanner, geleiders en waterpomp te vervangen. Dit raad ik iedereen aan, het is geen grote meerprijs en het kan veel narigheid voorkomen.

Holographic91

Bericht door Holographic91 » 20 okt 2011, 15:29

Gister langs de dealer gegaan om te informeren naar het vervangen van de kettingspanner. Op internet/youtube lees ik dat er een gemodificeerde kettingspanner voor de N42/N46 motoren is, terwijl de dealer zei van niet (hadden het opgezocht). Verder gevraagd naar de vervangingskosten van puur en alleen de kettingspanner. Die zeiden dat het 3,5 uur werk was omdat de oliepomp er aan vast zou zitten en de prijs zou 390 euro zijn. Is dat echt een lastig werk, de spanner vervangen?

KJ_bmw

Bericht door KJ_bmw » 20 okt 2011, 18:39

Er bestaat wel degelijk een gemodificeerdehydraulische spanner hoor! Ik heb deze er destijds zelf ook ingezet. Je kan de nieuwe versie herkennen aan de iets plattere kop die erop zit. Bij de oude versie is deze ruim 1cm dik, bij de nieuwe minder, zo'n 8mm. Denk alleen dat je dealer de ketting spanner en geleider verward. Kettingspanner zit van buitenaf in je blok gedraait en kan in ca 15 min worden vervangen.
De complete kettinggeleiding vergt inderdaad veel meer werk, oa het onderste tandwiel waar ook je oliepomp en balanceer assen aanzitten moet dan los, klepdeksel moet eraf en de vanos units worden losgehaald van je nokkenassen.
BMW 318CI 2003 M-Technik II Afbeelding

Holographic91

Bericht door Holographic91 » 20 okt 2011, 21:28

Bedankt!, Dan vraag ik binnenkort een kennis voor het vervangen. Momentsleutel is denk ik wel aan te raden.
Dan blijft de ketting dus vanzelf op de plaats als die uit staat?

KJ_bmw

Bericht door KJ_bmw » 21 okt 2011, 08:41

Ja, maar uiteraard vooral niet aan de motor draaien zonder de spanner erin. Ik vroeg me dit voor het vervangen ook af, maar volgens de bmw werkinstructies (TIS) mag ie gewoon worden losgedraaid en vervangen...
Momentskeutel is wel beter maar je komt er met een momentsleutel niet echt bij, zelfs een gewone ratelsleutel was al lastig..
BMW 318CI 2003 M-Technik II Afbeelding

aaroenz0r

Bericht door aaroenz0r » 21 okt 2011, 10:29

Ja het was zeker lastig om met een ratel bij die spanner te komen, maar volgens mij gaat het gewoon via het principe vast = vast.
Zolang er bij draaiende motor geen olie uitstroomt is het goed.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”