Motorvermogenverschil 523i
-
BMWsjoerd
Motorvermogenverschil 523i
Beste ForumLeden,
Een vraag waar ik via de zoekfunctie niets over kan vinden.
Ik heb een E61 523i met 177pk van begin 2007. Na de facelift is de 523i met het motorvermogen gestegen naar 193 pk.
Komt dit uit het zelfde blok of is het een nieuw blok. Waar komt dit meervermogen vandaan en kan ik mijn 177 pk tjes laten stijgen naar de 193 pk van het latere 07 model en hoe.
Motortuningsite laten wel zien dat het kan maar misschien is het simpel aanpassen van software van BMW zelf voldoende ??
Een vraag waar ik via de zoekfunctie niets over kan vinden.
Ik heb een E61 523i met 177pk van begin 2007. Na de facelift is de 523i met het motorvermogen gestegen naar 193 pk.
Komt dit uit het zelfde blok of is het een nieuw blok. Waar komt dit meervermogen vandaan en kan ik mijn 177 pk tjes laten stijgen naar de 193 pk van het latere 07 model en hoe.
Motortuningsite laten wel zien dat het kan maar misschien is het simpel aanpassen van software van BMW zelf voldoende ??
Re: Motorvermogenverschil 523i
hallo BMWsjoerd
de nieuwe motor van de 523 in 2007 heft andere inspuitingen, en de verbrandingsruimte is verbeterd.
daardoor ook de meer pk,s. waardoor dan ook het benzineverbruik minder is, ca 1 liter per 100 km.
in verschillende duitse foren word de nieuwe inspuiting beklaagd met storingen en dure reparaties.
ook deze motoren zijn met chiptuning nog eens te verbeteren. met alle risico's geen garantie meer.
betreff:
Motortuningsite laten wel zien dat het kan maar misschien is het simpel aanpassen van software van BMW zelf voldoende ??
Simpel is het niet, de besturing van het motorkennfeld werd verandert, waardoor de krukas en verbrandingsruimte meer worden belast.
Bij BMW in München zitten veel goed betaalde ingenieurs de hele dag te praktiseren, wat verbeterd kan worden aan de motoren.
en als het zo simpel zou zijn, zouden ze daar als het eerst bij zijn met een Chiptuning.
en dan komen de jongens met de Chiptuning, en denken ze hebben het ei van Columbus gevonden.
Chiptuning is voor de motor het zelfde wie viagra voor oude mannetjes. het snelle einde is in zicht.
de gr gunrei
Sechszylinderaggregat mit High Precision Injection bringt es der 2,5 Liter-Motor des BMW 523i auf 140 kW/190 PS. Damit hat auch diese Antriebsvariante im Vergleich zum Vorgängermotor um 10 Kilowatt sowie um 5 Newtonmeter
de nieuwe motor van de 523 in 2007 heft andere inspuitingen, en de verbrandingsruimte is verbeterd.
daardoor ook de meer pk,s. waardoor dan ook het benzineverbruik minder is, ca 1 liter per 100 km.
in verschillende duitse foren word de nieuwe inspuiting beklaagd met storingen en dure reparaties.
ook deze motoren zijn met chiptuning nog eens te verbeteren. met alle risico's geen garantie meer.
betreff:
Motortuningsite laten wel zien dat het kan maar misschien is het simpel aanpassen van software van BMW zelf voldoende ??
Simpel is het niet, de besturing van het motorkennfeld werd verandert, waardoor de krukas en verbrandingsruimte meer worden belast.
Bij BMW in München zitten veel goed betaalde ingenieurs de hele dag te praktiseren, wat verbeterd kan worden aan de motoren.
en als het zo simpel zou zijn, zouden ze daar als het eerst bij zijn met een Chiptuning.
en dan komen de jongens met de Chiptuning, en denken ze hebben het ei van Columbus gevonden.
Chiptuning is voor de motor het zelfde wie viagra voor oude mannetjes. het snelle einde is in zicht.
de gr gunrei
Sechszylinderaggregat mit High Precision Injection bringt es der 2,5 Liter-Motor des BMW 523i auf 140 kW/190 PS. Damit hat auch diese Antriebsvariante im Vergleich zum Vorgängermotor um 10 Kilowatt sowie um 5 Newtonmeter
Re: Motorvermogenverschil 523i
Tunen? niet doen. Niet dat het veel kwaad zal aanrichten bij een zesinlijn benzine, maar bij een diesel wel.
Als je ooit van plan bent je 5-er te verkopen zal dat moeilijker gaan omdat hij getuned is. Gewoon origineel laten en trouwens ga je tunen zal het verschil marginaal zijn. Bij een diesel merk je het verschil wel, maar op een duits forum heb ik gelezen dat een diesel in de soep gelopen was omdat deze getuned was (hogere thermische temperaturen).
Mijn advies is: verkopen en gelijk origineel 231, 258 of 272 pk versie aanschaffen.
De 231 en 258 pk 3 L zijn trouwens de beste. V8 zou helemaal mooi zijn maar staat een heel andere financieel plaatje tegenover.
Niet zozeer qua aanschaf, maar om hem "lopende" te houden.
De 2.2 en 2.5 L zijn net wat te traag in een 5 serie en zeker in combi met een automaat.
I
Als je ooit van plan bent je 5-er te verkopen zal dat moeilijker gaan omdat hij getuned is. Gewoon origineel laten en trouwens ga je tunen zal het verschil marginaal zijn. Bij een diesel merk je het verschil wel, maar op een duits forum heb ik gelezen dat een diesel in de soep gelopen was omdat deze getuned was (hogere thermische temperaturen).
Mijn advies is: verkopen en gelijk origineel 231, 258 of 272 pk versie aanschaffen.
De 231 en 258 pk 3 L zijn trouwens de beste. V8 zou helemaal mooi zijn maar staat een heel andere financieel plaatje tegenover.
Niet zozeer qua aanschaf, maar om hem "lopende" te houden.
De 2.2 en 2.5 L zijn net wat te traag in een 5 serie en zeker in combi met een automaat.
I
Re: Motorvermogenverschil 523i
hallo
laten wij toch eens alles op een rij zeten, met het Motorvermogen, wat je weinig of zelden kan gebruiken.
Een e60 523 2,5 l 177 of 190 pk met een top van 230 km/h ( dan de automatic op S zeten )
Dan op de wegen in Nederland 30 km en 50 km binnen b.b. 80 km buiten b.b. 100 - 120 (130 ) autoweg.
als je maar even op het gaspedaal trapt, ben ja al in overtreding met of zonder automatic. Sedan of Combi.
En tot en met al in de 3 versnelling.
10% van de Duitse autowegen zijn maar voor vrije vaart. ( 130 km Richtgeschwindigkeit sowieso ) de rest is beperkt of Baustelle
Voor het eens te uitproberen wat die kan, ben je uren links achter andere aan rijden om eens een kans te krijgen, plankgas te geven.
ik rij jaarlijks veel op de Duitse autowegen, als ik al en keer 230 km/h kan rijden, dan is het, een a twee minuten, aan mekaar,
dan is weer remmen door een of ander. Da verandert ook geen 535 of M5 en Porsch iets aan.
de grotjes gunrei
laten wij toch eens alles op een rij zeten, met het Motorvermogen, wat je weinig of zelden kan gebruiken.
Een e60 523 2,5 l 177 of 190 pk met een top van 230 km/h ( dan de automatic op S zeten )
Dan op de wegen in Nederland 30 km en 50 km binnen b.b. 80 km buiten b.b. 100 - 120 (130 ) autoweg.
als je maar even op het gaspedaal trapt, ben ja al in overtreding met of zonder automatic. Sedan of Combi.
En tot en met al in de 3 versnelling.
10% van de Duitse autowegen zijn maar voor vrije vaart. ( 130 km Richtgeschwindigkeit sowieso ) de rest is beperkt of Baustelle
Voor het eens te uitproberen wat die kan, ben je uren links achter andere aan rijden om eens een kans te krijgen, plankgas te geven.
ik rij jaarlijks veel op de Duitse autowegen, als ik al en keer 230 km/h kan rijden, dan is het, een a twee minuten, aan mekaar,
dan is weer remmen door een of ander. Da verandert ook geen 535 of M5 en Porsch iets aan.
de grotjes gunrei
Re: Motorvermogenverschil 523i
Mijn 525i met zijn schamele 218 pk's en een automaat komt anders ook heel behoorlijk van zijn plek. En op zijn tijd trekt 'ie ook nog wel eens een caravan mee die max. 1800kg mag wegen. En dan nog ruim 1 op 8,2 gemiddeld lopen. Bepaald niet verkeerd voor een 2,5l zespitter.
Tuurlijk een 530i is altijd lekkerder maar dan is een 535i of 550i nog veel lekkerder... en zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Tuurlijk een 530i is altijd lekkerder maar dan is een 535i of 550i nog veel lekkerder... en zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Re: Motorvermogenverschil 523i
Wat ik probeer te benadrukken is dat men pas later erachter komt dat motorvermogen wat te weinig is, dan heb ik het vooral over de aantal NM , de tussenacceleratie. Ok, met een 523i of 525i kom je er zeker nog goed van af vergelijken met het andere blik wat er rond rijdt. Maar het prijsverschil tussen een gebruikte 523i/525i en 530i is weinig. Als je later wilt tunen had dan gelijk een sterkere versie gekocht, zo kan een beetje doorsparen wel eens goed zijn.
Maar gewoon geen spijt hebben van wat je nu rijdt zolang het maar een Reihensecher is.
Maar gewoon geen spijt hebben van wat je nu rijdt zolang het maar een Reihensecher is.
-
BMWsjoerd
Re: Motorvermogenverschil 523i
Mannen,
Ik was alleen op zoek naar wat info als het gaat om vermogenverschillen en waar dat dan aan lag bij de 523I
Ik heb aan mijn vermogen in NL meer dan genoeg. Het het verschil tussen 177 pk en 192 pk zal ik waarschijnlijk alleen merken als ik echt hard wil gaan.
Wil ik meer vermogen had ik inderdaad moeten doorsparen voor een 530i of een dikke diesel ( ivm de NM )
In ieder geval is er duidelijk technisch verschil tussen mijn motor en de nieuwere uitvoering.
Tunen ga ik niet doen . Te veel geld voor te wenig verandering.
Bij een diesel heb ik dat in het verleden wel laten doen ( vermogen van 100 naar 130 pk ) en dat voelde stukken beter
Maar ook daar kleven nadelen aan ivm het warmer worden vd motor .
Diverse mensen met getunede diesels die bv kromgetrokken spruitstukken er aan over hielden.
En uit eigen ervaring met de automaat in sportstand win ik nog regelmatig een stoplichtsprintje.
Motor wel op toeren houden ......
Grt
Sjoerd
Ik was alleen op zoek naar wat info als het gaat om vermogenverschillen en waar dat dan aan lag bij de 523I
Ik heb aan mijn vermogen in NL meer dan genoeg. Het het verschil tussen 177 pk en 192 pk zal ik waarschijnlijk alleen merken als ik echt hard wil gaan.
Wil ik meer vermogen had ik inderdaad moeten doorsparen voor een 530i of een dikke diesel ( ivm de NM )
In ieder geval is er duidelijk technisch verschil tussen mijn motor en de nieuwere uitvoering.
Tunen ga ik niet doen . Te veel geld voor te wenig verandering.
Bij een diesel heb ik dat in het verleden wel laten doen ( vermogen van 100 naar 130 pk ) en dat voelde stukken beter
Maar ook daar kleven nadelen aan ivm het warmer worden vd motor .
Diverse mensen met getunede diesels die bv kromgetrokken spruitstukken er aan over hielden.
En uit eigen ervaring met de automaat in sportstand win ik nog regelmatig een stoplichtsprintje.
Motor wel op toeren houden ......
Grt
Sjoerd
Re: Motorvermogenverschil 523i
@zesinlijn: hoeveel prijsverschil noem jij weinig? Toen ik vorig jaar aan het zoeken was zat er zeker 4 a 5.000 verschil tussen een 525i en 530i Touring van max. 5 jaar oud. Toch wel een 20% hogere prijs bij een aanschafwaarde van rond de 20k. Zojuist even gekeken en dat verschil is niet echt veel veranderd. Maar je kunt natuurlijk altijd een oudere 530i of eentje met meer km dan een 525i kopen. Persoonlijk vind ik de leeftijd, km stand en uitrustingsniveau toch wel van wezenlijk belang.
@BMWsjoerd: modeljaar 2004 en 2005 had de 5 serie M54 motoren, 2005 -2007 waren het N52 motoren en vanaf 2007 zijn het N53 motoren. Technisch zijn de blokken wel verwant maar ze verschillen wel degelijk.
Persoonlijk denk ik dat het gevoel van te weinig vermogen meer te maken heeft met de automaat die niet heel snel reageert. Zet hem maar eens in de M stand en schakel zelf. Dan hangt de motor ook veel meer aan het gas. Maar misschien heb je dat gevoel bij een handbak veel minder. Alleen heb ik tot nu toe alleen maar E60/E61's met automaat gereden.
@BMWsjoerd: modeljaar 2004 en 2005 had de 5 serie M54 motoren, 2005 -2007 waren het N52 motoren en vanaf 2007 zijn het N53 motoren. Technisch zijn de blokken wel verwant maar ze verschillen wel degelijk.
Persoonlijk denk ik dat het gevoel van te weinig vermogen meer te maken heeft met de automaat die niet heel snel reageert. Zet hem maar eens in de M stand en schakel zelf. Dan hangt de motor ook veel meer aan het gas. Maar misschien heb je dat gevoel bij een handbak veel minder. Alleen heb ik tot nu toe alleen maar E60/E61's met automaat gereden.

