Spoorstang/stok?

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Diezel

Spoorstang/stok?

Bericht door Diezel » 04 sep 2011, 02:10

Met dit warme weer heb ik weer veel gekraak rechts voor bij het wiel als ik met lage snelheden(10 km/h) rij. Nu heb ik een handige collega die zelf auto monteur is en die denkt dat het aan het spoorstokje(ofzo) ligt. Hij heeft een foto genomen van het euvel.

Deze foto is genomen wanneer het wiel helemaal naar buiten is gedraaid en je kunt hierop(volgens hem) goed zien dat de rubbers(verbinding met het wiel) kapot/versleten zijn en het lijkt hem een goed plan om die eerste te laten vervangen voordat ik naar iets anders ga kijken. Het gekraak is alleen met droog en warm weer en alleen wanneer ik het stuur draai(niet bij drempels etc.)

Ook heb ik "de test" al eens gedaan, namelijk het wiel aan de voor en achterkant vastpakken en checken op speling op het stuur-gedeelte. Verder rijd de auto wel goed en strak!

Kunnen jullie me precies vertellen wat ik moet vervangen en hoe de onderdelen heten? En is dit zelf te doen?(DIY)
Afbeelding

Diezel
Afbeelding
BMW: Bayerische Motoren Werke

jporter

Re: Spoorstang/stok?

Bericht door jporter » 04 sep 2011, 09:43

Hoi!
Ik kan je niet helpen met de DIY er van maar kan je wel zeggen dat je monteur waarschijnlijk gelijk heeft, mijn e46 heeft dit ook en werd ook door twee monteurs bevestigd dat het de spoorstang is! Alleen bij zachtjes rijden en dan draaien :)

Ik heb zelf even gekeken op internet en volgensmij is een spoorstang vrij goedkoop gelukkig ;) Succes!
2005 BMW 330i e90 N52
1994 Mercedes E280 M104
Ex- 2001 BMW 330i e46 M54

Diezel

Bericht door Diezel » 04 sep 2011, 12:09

Ok, dat gaan we dan eerst maar eens doen, heb je toevallig ook een onderdeel nummer en DIY van dit onderdeel? Als we onder de auto zitten kunnen we dan meteen de spoorstang eens bekijken op speling(hoe test ik dit?)

Diezel
Afbeelding

KevinK

Bericht door KevinK » 04 sep 2011, 12:25

Deze heb ik gisteren bij mijn eigen auto vervangen. Dit zijn stabilisatorstang eindstokjes, ook wel koppelstangen genoemd.

Mijn klacht was dat de auto rammelde in het voorterrein op klinkerwegen. Of er speling op zit kan je controleren, door de stabilisatorstang vast te pakken, daar waar de koppelstangverbinding zit, en je stabilisatorstang van boven naar beneden te bewegen. Voel je speling is het tijd om ze te vervangen. Gewoon per 2 doen, ik was in een halfuur klaar.

Onderdeelnummers heb ik niet meer, daar ik de verpakking weggegooid heb. Met korting moest ik €62 betalen voor 2 stuks.
BMW E46 330i

KevinK

Bericht door KevinK » 04 sep 2011, 12:27

Tevens zal dit geen speling op je wiel veroorzaken. Als er speling op je wiel zit, zal er een stuur of fuseekogel versleten zijn.

Dat een versleten koppelstang gekraak veroorzaakt geloof ik niet direct, dat ze vervangen moeten worden ivm die hoezen is duidelijk. Mocht je erna nog last van blijven houden, zou ik eens je bovenste veerpootlagers laten controleren.
BMW E46 330i

Diezel

Bericht door Diezel » 04 sep 2011, 14:22

Ok Kevin, dan ga ik die vervangen met mijn pa, kan je me in het kort uitleggen hoe je deze (de)monteert? De Speling op mijn voorwielen is wel minimaal maar zit er wel over na te denken het een en ander te vervangen. Waar kan ik het beste mee beginnen? Draagarmen? Draagarmrubbers? Fuseekogels?

Die veerpootlagers, zijn deze zelf ook te controleren? Aangezien we dan toch de auto op de brug hebben staan.

Diezel
Afbeelding

Rene08

Bericht door Rene08 » 04 sep 2011, 14:31

Allereerst kijken wat de staat van de draagarmrubbers is. Als deze aan vervanging toe zijn zou ik dat zeker ook doen. Mochten je fusekogels ook slecht zijn kun je waarschijnlijk gelijk hele nieuwe draagarmen kopen, met de fusekogels er al in.

Diezel

Bericht door Diezel » 04 sep 2011, 15:39

Ok,

ik heb zojuist de bimmer even op de krik gezet en zowel links als rechts voor hebben de wielen behoorlijk wat millimeters speling in de stuurrichting(wiel vastgepakt aan voor en achterkant), kon ook nu met mijn eigen ogen zien dat de stabilisator stangetje behoorlijk gehavend waren, heel veel speling en rubbers waren kapot/versleten. Als ik wat meer kracht zette op de speling dan hoorde ik ook wat gekraak komen uit de spoorstang/stuurhuis, de rubber verbinding met het wiel en stuurhuis zag er goed uit maar wel veel speling dus!

De speling van draagarm/fuseekogels was te verwaarlozen, ook de draagarm rubbers zagen er nog goed uit naar mijn inzicht. Ook heb ik geen last van zoekend weggedrag of geen strakke wegligging.

Plan van aanpak:
- Stabilisator stangetjes vervangen
- Spoorstang vervangen
- Uitlijnen

Goed idee? :loveit:
Afbeelding

Rene08

Bericht door Rene08 » 04 sep 2011, 15:42

Hopen dat het idd je spoorstangen zijn, en daarbij je stuurhuis nog in orde is.

KevinK

Bericht door KevinK » 04 sep 2011, 15:53

Goed plan.

koppelstangen vervang je door een dop 16 op de moer, steeksleutel 16 tussen de stabistang en rubber van de koppelstang. dan losdraaien. Bovenzijde zelfde alleen dan de steeksleutel tussen de veerpoot en het koppelstangrubber. Als je de nieuwe koppelstangen heb zie je wat ik bedoel. Er zit een uitsparing waar een steeksleutel op past achter de moer.

Stuurstangen vervangen hoeft niet. Stuurkogels alleen is voldoende. Als je originele haalt (als er nu ook origineel onder zit) hoef je bij de oude loshalen alleen het aantal slagen te tellen die je losdraait. nieuwe erop, met het zelfde aantal aanslagen, vastzetten, en de wielstand is onveranderd, dus uitlijnen niet nodig.

Mijn ervaring met immitatie stuurkogels is dat de afstand van het hart van de kogel, tot het eind van het schroefdraad (waar die dus de stuurstang opgedraaid wordt) anders is dan origineel. Hiermee kan je dus geen slagen tellen omdat de wielstand dan veranderd, dus uitlijnen.
BMW E46 330i

Diezel

Bericht door Diezel » 04 sep 2011, 16:03

Ok! Kijk! Hier hebben we wat aan! Thanks Kevin! Als hierna nog steeds speling optreed kan ik altijd nog de spoorstangen vervangen. Ik zal eens opzoek gaan naar 2 originele stabistangen. Iemand nog een goedkoop adres, buiten Bimmerparts om, want die zijn op vakantie :gay:

Diezel
Afbeelding

Rene08

Bericht door Rene08 » 04 sep 2011, 16:17

Uhm, dealer zelf dan gok ik zo. Veel webshops gooien namelijk behoorlijk wat bovenop de dealerprijs :gek:

KevinK

Bericht door KevinK » 04 sep 2011, 16:54

Ik weet niet waar je vandaan komt? Anders kan ik wel bij Ekris Zeist onderdelen voor je regelen met wat korting. Zelf woon ik in Zeist, dus omgeving Utrecht
BMW E46 330i

Diezel

Bericht door Diezel » 05 sep 2011, 15:00

Hey Mensen,
Ik ga het plan van Kevin komend weekend uitvoeren: Koppelstang(Stabilisatorstang) en Stuurkogel(Eind van Spoorstang) vervangen. Ik ben opzoek naar imitatie koppelstangen en BMW originele Stuurkogels.

Kunnen jullie mij een webshop/link sturen waar ik hier aan kan komen? Ik heb zelf erg veel gezocht op google, maar Ebay zie ik niet echt zitten, Marktplaats niets over te vinden, Bimmerparts is op vakantie en andere webshops zoals Autospin.nl en bmwproducts.nl hebben deze onderdelen niet op hun site staan..

Is dit het juiste onderdeel koppelstang voor mijn QP? http://www.bmw-onderdelen-online.nl/web ... 38C2EF23C0

Ik hoop dat iemand van jullie een adresje heeft, anders moet ik toch maar de volle mep betalen bij de stealert :jack:

Diezel
Afbeelding

Rene08

Bericht door Rene08 » 05 sep 2011, 16:05

Mijn ervaringen zijn dat vele webshops dezelfde, of zelf hogere prijzen vragen dan de dealer. Dus ik zou echt eens bij de dealer informeren. Of op het aanbod van Kevin ingaan ;)

Dit soort onderdelen vind je nou eenmaal niet zo snel in webshops, omdat het geen handel is. Zoiets wordt niet massaal verkocht.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”