lange rit voor de boeg = vraagje hierover
lange rit voor de boeg = vraagje hierover
hallo iedereen,
ik vertrek volgende week naar Portugal, toch redelijke afstand ( vertrek vanuit belgie)
ik rijd nu met een 320ci, 2.2 bok, niet de snelste, maar voor mij voldoende,
nadeel vind ik dat deze bak geen 6 versnellingen heeft , of de 5de te kort is waardoor toch snel aan 4000 toeren zit bij +- 140 kmph , vroeg mij af bij zo lange rit of het ( ik rijd in 1 dag door , wel om de +- 4 uren pauze nemen) voor de motor niet te lastig word om bevoorbeeld constant tussen de 4000 en 4500 toeren te rijden ? ( 140/160 kmph)
ik weet wel dat de staat van het blok ok moet zijn, dat is hij ook, staan amper 65000 km op
en altijd bij bmw onderhouden,en nooit problemen gekend,nu maandag gaat hij nog vlug even binnen voor algemene check up,
ik heb nog geen dergelijke afstand gereden ( wel eens 600 km) vandaar ik even even naar jullie mening/ervaring wil vragen....
misschien beetje lullige vraag of zo, maar ik ben zuinig op men e46 dus, vandaar
alvast bedankt,
tommy,
ik vertrek volgende week naar Portugal, toch redelijke afstand ( vertrek vanuit belgie)
ik rijd nu met een 320ci, 2.2 bok, niet de snelste, maar voor mij voldoende,
nadeel vind ik dat deze bak geen 6 versnellingen heeft , of de 5de te kort is waardoor toch snel aan 4000 toeren zit bij +- 140 kmph , vroeg mij af bij zo lange rit of het ( ik rijd in 1 dag door , wel om de +- 4 uren pauze nemen) voor de motor niet te lastig word om bevoorbeeld constant tussen de 4000 en 4500 toeren te rijden ? ( 140/160 kmph)
ik weet wel dat de staat van het blok ok moet zijn, dat is hij ook, staan amper 65000 km op
en altijd bij bmw onderhouden,en nooit problemen gekend,nu maandag gaat hij nog vlug even binnen voor algemene check up,
ik heb nog geen dergelijke afstand gereden ( wel eens 600 km) vandaar ik even even naar jullie mening/ervaring wil vragen....
misschien beetje lullige vraag of zo, maar ik ben zuinig op men e46 dus, vandaar
alvast bedankt,
tommy,
Laatst gewijzigd door tommy278 op 02 sep 2011, 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: lange rit voor de boeg = vraag je hierover
Is geen enkel probleem, moet hij makkelijk tegen kunnen
En zeker met een kmstand van 65000.
Met rustig rijden met een constante snelheid van 140/160 is juist heel erg goed, kan het blok eens goed schoonbranden ook.
En af en toe eens lekker doortrekken is ook erg goed.
de zes in lijn van bmw is echt een uiterst betrouwbaar blok, heb ze wel met kmstanden van 4ton+ zien voorbijkomen in DLD zonder revisie.
Neem voor de zekerheid een literje olie en Koelvloeistof mee.
En check de staat van de banden.

En zeker met een kmstand van 65000.
Met rustig rijden met een constante snelheid van 140/160 is juist heel erg goed, kan het blok eens goed schoonbranden ook.
En af en toe eens lekker doortrekken is ook erg goed.
de zes in lijn van bmw is echt een uiterst betrouwbaar blok, heb ze wel met kmstanden van 4ton+ zien voorbijkomen in DLD zonder revisie.
Neem voor de zekerheid een literje olie en Koelvloeistof mee.
En check de staat van de banden.
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
Re: lange rit voor de boeg = vraagje hierover
http://www.bimmerportal.nl/e46-techniek ... 20902.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: lange rit voor de boeg = vraagje hierover
Met die snelheden kwam ik ook terug uit zuid frankrijk, ruim 1200km in 11 uur
En dat was met een E36 316, hij gaf geen krimp.
Leek wel of hij steeds beter ging rijden.

En dat was met een E36 316, hij gaf geen krimp.
Leek wel of hij steeds beter ging rijden.
٩(๏̯͡๏)۶ Showroom ٩(๏̯͡๏)۶
- largeproject
- Berichten: 2219
- Lid geworden op: 11 nov 2007, 19:01
- Locatie: Ergens tussen Arnhem en Nijmegen
- Contacteer:
Re: lange rit voor de boeg = vraagje hierover
+1,maar dan met een aanhanger er achter met 2 motoren erop,alleen in Belgie wat rustiger aangedaan.
Het zg. afkoelen kan ook averechts werken,door dat alles dan zo heet word met afkoelen, zouden ook dingen kunnen uitzetten(stekkerverbindingen bv.) of een startmnotor die vast komt te zitten.

Het zg. afkoelen kan ook averechts werken,door dat alles dan zo heet word met afkoelen, zouden ook dingen kunnen uitzetten(stekkerverbindingen bv.) of een startmnotor die vast komt te zitten.
Re: lange rit voor de boeg = vraag je hierover
ok, merci voor de geruststelling, ik zal een extra bus olie en koelvloeistof meenemen zoals je zegt, kan nooit geen kwaad.bofkont schreef:Is geen enkel probleem, moet hij makkelijk tegen kunnen![]()
En zeker met een kmstand van 65000.
Met rustig rijden met een constante snelheid van 140/160 is juist heel erg goed, kan het blok eens goed schoonbranden ook.
En af en toe eens lekker doortrekken is ook erg goed.
de zes in lijn van bmw is echt een uiterst betrouwbaar blok, heb ze wel met kmstanden van 4ton+ zien voorbijkomen in DLD zonder revisie.
Neem voor de zekerheid een literje olie en Koelvloeistof mee.
En check de staat van de banden.
spijtig dat de 320ci geen 6de versnelling heeft, dit is zowat het enige minpunt aan deze wagen voor mij,te korte 5de of geen 6de
een 323ci die stuk ouder is heeft naar mijn mening een betere verhoudingen, 325ci is voor mij
iets te duur in verzekering en taxen (belgie) ondanks deze wel meer rijplezier bied.
grt
tommy
Re: lange rit voor de boeg = vraagje hierover
Veel plezier lijkt me een geweldige rit
Zelf vind ik de bakverhouding van mijn 328ci perfect eigenlijk, mijn Audi S3 had wel een 6 bak en dat vond ik zelfs eigenlijk wat irritant je blijft schakelen
MIjn volgende word dan ook zeker een automaat.

Zelf vind ik de bakverhouding van mijn 328ci perfect eigenlijk, mijn Audi S3 had wel een 6 bak en dat vond ik zelfs eigenlijk wat irritant je blijft schakelen

MIjn volgende word dan ook zeker een automaat.
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
Re: lange rit voor de boeg = vraagje hierover
als ik lange afstanden 140/160 rij, dan laat ik de motor eerst ff een minuutje lopen op de parkeerplaats voordat ik 'm uitzet.
weet niet of het wat uitmaakt, (kan alles weer ff tot rust komen he?
)
weet niet of het wat uitmaakt, (kan alles weer ff tot rust komen he?

E46 316i 1999 EIBACH PRO verkocht
E46 316i 2002 EIBACH PRO
E90 318D 2008
E46 316i 2002 EIBACH PRO
E90 318D 2008
Re: lange rit voor de boeg = vraagje hierover
bij een turbo is dat iig geval heel belangrijk want moet de turbo ff uit loeien en ander zit die zonder olie toevoer...
Re: lange rit voor de boeg = vraagje hierover
Is altijd goed na een lange rit, beter voor de warmte afvoer
Er zit dan nogal wat restwarmte in het blok.
Stationair komt er weinig extra warmte vrij en voer je het dus mooi af via je koelwater.
En bij een turbo is dat ook van belang na een korte rit, altijd de turbo even terug laten toeren.
Smering stopt idd na stil zetten
Er zit dan nogal wat restwarmte in het blok.
Stationair komt er weinig extra warmte vrij en voer je het dus mooi af via je koelwater.
En bij een turbo is dat ook van belang na een korte rit, altijd de turbo even terug laten toeren.
Smering stopt idd na stil zetten
٩(๏̯͡๏)۶ Showroom ٩(๏̯͡๏)۶