Dag mede bmw liefhebbers.
Ik ben alweer ruim een jaar in het bezit van een te gekke handgeschakelde zwarte 330i touring uit 2002.
Wat een wagen en wat rijd dat mooi. Heb er ondertussen alweer 15000km mee gereden en regelmatig gaat het olieniveau lampje branden zodra ik het contact afzet. De wagen heeft nu 225000km gedraaid. De laatste tijd ben ik het een beetje gaan bijhouden.
Ik kom toch uit op ongeveer een liter olie per 2000 km.
De olie die erin zit is MPM 5w30 (BMW longlife 01 keur).
Het blokt lekt niet en draait verder prima. Ook hangt er geen olie walm achter de auto en de achterbumper is niet vet.
Nu is mijn vraag en waarschijnlijk wordt het wel vaker gevraagd.
Is dit hoge verbruik acceptabel?
Wordt het veroorzaakt door versleten schraapveren of zal het ergens anders zitten (klepstootrubbers oid)?
Kan ik het verbruik beïnvloeden door andere olie te gebruiken?
Moet ik naar de door BMW geadviseerde castrol?
Groeten Arjan
hoog olieverbruik 330i
hoog olieverbruik 330i
Never drive faster than your guardian angel can fly..
Re: hoog olieverbruik 330i
Is normaal voor een M54 motor, had ik ook met mijn E46 320i/2.2. De 328i E36 daarintegen gebruikte bijna geen olie, kan verschillen van auto tot auto.
Lees maar: http://www.bimmerportal.nl/e46-algemeen ... ieverbruik
Lees maar: http://www.bimmerportal.nl/e46-algemeen ... ieverbruik
Beste Willem de E36 328i heeft nog de M52 motor, de M52 en de TU staan erom bekend weining tot geen olie te verbruiken, mijne verbruikt eigenlijk niks.
De M54 daarintegen zoals je zelf al aangeeft lust een aardig slokje.
Een iets dikkere olie zoals Judaz al aangeeft geef wel verbetering, castrol opzich of een ander merk met de juiste specificaties maakt geen verschil.
De M54 daarintegen zoals je zelf al aangeeft lust een aardig slokje.
Een iets dikkere olie zoals Judaz al aangeeft geef wel verbetering, castrol opzich of een ander merk met de juiste specificaties maakt geen verschil.
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
-
Martijn M3
Mijn ex 330i touring uit 2003 gebruikte eigenlijk nagenoeg geen olie, maar die had ook pas 140.000km gelopen. Ik vind 1 liter olie op 2000km absoluut niet acceptabel. Van de andere kant zal de motor hier niet snel op stuk lopen, gewoon altijd zorgen dat er genoeg olie inzit.
Bedankt voor jullie reacties.
Het doet me goed te horen en te lezen dat olieverbruik het blok niet vreemd is. Wel is het redelijk aan de hoge kant.
Maar echt schade opleveren doet het niet. Ik weet dat de katalysator het niet lekker vind die vette lucht. Ik zal bij de eerstkomende wissel afvullen met 5w40 bmw longlife olie. Tot die tijd goed bijhouden en niet blind vertrouwen op de niveaumeting. Dat had ik ook al eens begrepen dat ie stuk gaan.
Ik zal me binnenkort eens even voorstellen. Vind het nog wat omslachtig met die fotos plaatsen. Ik kom van het zo goed als uitgestorven E46 forum af.
greetz
Het doet me goed te horen en te lezen dat olieverbruik het blok niet vreemd is. Wel is het redelijk aan de hoge kant.
Maar echt schade opleveren doet het niet. Ik weet dat de katalysator het niet lekker vind die vette lucht. Ik zal bij de eerstkomende wissel afvullen met 5w40 bmw longlife olie. Tot die tijd goed bijhouden en niet blind vertrouwen op de niveaumeting. Dat had ik ook al eens begrepen dat ie stuk gaan.
Ik zal me binnenkort eens even voorstellen. Vind het nog wat omslachtig met die fotos plaatsen. Ik kom van het zo goed als uitgestorven E46 forum af.
greetz
Never drive faster than your guardian angel can fly..