Sta op het punt een E39 te kopen, graag advies
Sta op het punt een E39 te kopen, graag advies
Beste forumgangers,
Ik sta op het punt een E39 525tds sedan automaat (1998) over te kopen van een familielid voor 2200 euro.
Ik heb er reeds een paar keer mee gereden en de auto voelt goed aan, maar dat zegt niets natuurlijk.
De wagen heeft +/- 300k km en de automaat is voor zover ik weet nog niet gereviseerd geweest, maar schakelt wel nog goed zonder grote schokken of zo.
Wel is het zo dat de wagen dikwijls moeilijk start, maar geen idee waarom.
Ik weet wel dat er onlangs een spuitstukje vervangen geweest is die diesel lekte.
Voor de rest is er denk ik niet zo veel op aan te merken. Zijn er anders nog gekende zwakke punten?
Ik zal zeker ook nog eens kijken naar de draagarmen / silent blocks en andere rubbers.
Is 2200 euro een goede prijs indien alles in orde lijkt te zijn?
Alvast bedankt voor de reacties!
Ik sta op het punt een E39 525tds sedan automaat (1998) over te kopen van een familielid voor 2200 euro.
Ik heb er reeds een paar keer mee gereden en de auto voelt goed aan, maar dat zegt niets natuurlijk.
De wagen heeft +/- 300k km en de automaat is voor zover ik weet nog niet gereviseerd geweest, maar schakelt wel nog goed zonder grote schokken of zo.
Wel is het zo dat de wagen dikwijls moeilijk start, maar geen idee waarom.
Ik weet wel dat er onlangs een spuitstukje vervangen geweest is die diesel lekte.
Voor de rest is er denk ik niet zo veel op aan te merken. Zijn er anders nog gekende zwakke punten?
Ik zal zeker ook nog eens kijken naar de draagarmen / silent blocks en andere rubbers.
Is 2200 euro een goede prijs indien alles in orde lijkt te zijn?
Alvast bedankt voor de reacties!
Re: Sta op het punt een E39 te kopen, graag advies
300.000 is best een hoge kilometerstand. Voor een diesel valt dat nog wel mee en het onderhoud is dan ook erg belangrijk. Is de historie ervan bekend? 2200 euro is niet heel veel maar dat hangt ook af van de opties die de auto te bieden heeft. Wanneer dit allemaal klopt is 2200 naar mijn mening niet veel geld. Al is dat natuurlijk moeilijk te zeggen zonder foto's/opties.
Een wijs man zei ooit: Eens BMW, altijd BMW. Alleen kon ik mij daar even niet aan houden..
E36 316I Compact - (1995) - Is no more
E36 318IS Coupe - (1997) - verkocht
Exx? - (200x) - Wordt gezocht..
E36 316I Compact - (1995) - Is no more
E36 318IS Coupe - (1997) - verkocht
Exx? - (200x) - Wordt gezocht..
Het is een executive model (lederen bekleding, multi stuur, houten inleg, etc...).
De historie is niet volledig bekend, maar ik weet dat de wagen de laatste 5 jaar wel correct onderhouden geweest is.
De historie is niet volledig bekend, maar ik weet dat de wagen de laatste 5 jaar wel correct onderhouden geweest is.
En vergis je niet, die tds is niet zo zuinig als een nieuwere diesel. 1:10 is een heel reëel verbruik, bijna net zo hoog als benzine. Je zal dus flinke km's moeten maken om de hogere mrb eruit te rijden.
Met mijn vorige 525tds was de verbruik gemiddeld 1:13 ook een automaat en airco aan.
Veel in de stad, maar ook snelweg dus het valt opzich nog mee.
Kmstand zegt trouwens niet alles bij BMW, want de vorige van mij heb ik gereden tot 458.XXX km en de auto rijdt nog steeds.
Blok als automaat is nog nooit gereviseerd geweest
Maar ik raad je eigenlijk aan om liever een D te komen ipv een tds.
Een 530D heb je vanaf bouwjaar 1998 en ze zijn iets duurder dan 2200, maar dan heb je wel een common rail blok
Veel in de stad, maar ook snelweg dus het valt opzich nog mee.
Kmstand zegt trouwens niet alles bij BMW, want de vorige van mij heb ik gereden tot 458.XXX km en de auto rijdt nog steeds.
Blok als automaat is nog nooit gereviseerd geweest

Maar ik raad je eigenlijk aan om liever een D te komen ipv een tds.
Een 530D heb je vanaf bouwjaar 1998 en ze zijn iets duurder dan 2200, maar dan heb je wel een common rail blok

||Ascot Green | Schroefset | Supersprint Exhaust | Remote Angel Eyes | Rolled Fenders | Keskin | Zwart Hemel | BBS 359M | M52 2.0 24v | Full Tinted Windows | M-Pakket | Rims & Paintjobs Fixed by myself||
Toch vind ik het wel link t.a.v. de bak dat die nog niet is gereviseerd. Kijk je kunt geluk hebben zoals nassje, maar het overgrote deel moet er toch wel een keer aan gaan geloven. De automaatbak gaat meestal zo'n 220.000 mee. Je hebt daarbij flinke uitschieters. Die van mijn ouders wagen gaat inmiddels ook al weer bijna 3ton mee. Ik blijf het link vinden, zeker bij een diesel van zo'n gewicht.
Enig idee wat zo'n revisie zou kunnen kosten?
Een automaat bak revisie is duurder dan de aanschaf van de auto. Reken snel op een bedrag van 2600+ . Dat zou dus zonde van het geld zijn. Misschien kun je door middel van een bakspoeling al heel ver komen. Dit kost rond de 600 euro. Alleen heb je natuurlijk geen zekerheid hoelang je bak het houd. Zoals nasshe zegt, het kan tot 458K zonder revisie. Risico is het wel.
- E39 530D Touring
- E39 525D Sedan
- E61 525D Touring
- E39 525D Sedan
- E61 525D Touring
Misschien zou ik hem na aankoop even tot bij ZF Dortmund kunnen rijden om een service te laten uitvoeren.
Of zit daar een GM bak in?
Of zit daar een GM bak in?
Dat maakt niets uit. Ze doen onderhoud voor ZF als voor GM bakken
- E39 530D Touring
- E39 525D Sedan
- E61 525D Touring
- E39 525D Sedan
- E61 525D Touring
Is dit nuttig aangezien de motor wel mooi draait?judaz schreef:Misschien is een compressietest en eens uitlezen wel raadzaam, zeker omdat ie al moeiijk start.
Kun je dit gewoon bij een dealer laten doen en is dat veel werk?
Het is al eens eeder genoemd, maar ik zou je echt aanraden even verder te kijken naar een 530d. Die motor loopt zoveel beter, fijner, krachtiger, stiller. Die motor is echt een generatie nieuwer en dat merk je. Als je toch gaat voor de TDS, reken dan inderdaad op 1:10 (rijd ik met mijn handgeschakelde Omega met dezelfde motor). Als zwak punt welke nog niet genoemd is, de brandstofpomp. Als die nog niet is gerepareerd/vervangen komt die er zeer binnenkort aan. Zou ook de reden kunnen zijn van het slechte starten (drukverlies). Ik dacht dat reparatie 1200 euro was. Dan is repareren al bijna niet meer economisch verantwoord (en had je beter een 530d kunnen kopen
)

BPM berekenen? Meer weten over invoeren? http://www.bpmberekenen.com.
Mooi laten staan die inefficiënte diesel is mijn mening
530d is in onderhoud net zo duur en rijdt echt 100x beter.
Maar in aanschaf ook duurder voor een net goed onderhouden exemplaar, maar let goed op wat je koopt, achterstallig onderhoud kan razend duur worden bij een 5 serie.

Maar in aanschaf ook duurder voor een net goed onderhouden exemplaar, maar let goed op wat je koopt, achterstallig onderhoud kan razend duur worden bij een 5 serie.
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
Deze auto heeft naar mijn mening maar een nadeel, de automaat. Als deze gaat haperen (kun je op wachten met deze km-stand) is de auto economisch total loss.