Vorige week hebben we onze 2 auto's ingeruild tegen één nieuwere. We hadden een BMW 520i Executive uit '93 en een Seat Arosa uit '01 en deze hebben we ingeruild, met flinke bijbetaling, voor een BMW 320i Executive Touring uit '00. Onze oude BMW was afgekeurd bij de APK en daar moest flink aan gesleuteld worden, en de Arosa had problemen met schakelen, dus bijbetalen hadden we verwacht en was ook geen probleem. De BMW die we nu gekocht hebben was perfect zei de verkoper (niet heel verrassend natuurlijk haha).
Na de proefrit hebben we aangegeven dat er een paar puntjes waren. De auto had wat geluidjes. Rond de 60 km/u geeft hij soms opeens een buzzend geluid dat heel kort duurt en als je gas geeft fluit hij soms een beetje. Dit zou hij verhelpen voordat we de auto kwamen ophalen. Verder vroeg ik of het normaal was dat het airbaglampje constant brandde, en dit was volgens hem juist goed. (jullie liggen nu ondertussen vast onder de tafel van het lachen). Ook was de deur van de bestuurder "lam", die viel heel de tijd dicht.
Nou je raadt het al, we hebben de auto opgehaald en de dealer gaf aan dat ze de auto hadden nagekeken maar er was niks mee aan de hand. De deur had hij wel netjes gemaakt en de auto had een nieuwe APK. Auto meegenomen en we waren dolblij.
Omdat ik toch ging twijfelen aan de blauwe ogen van de dealer omdat de geluiden toch wel erg opvielen en vast niet uit de lucht komen vallen heb ik na 2 dagen contact opgenomen met een keuringsbedrijf en heb ik alsnog een aankoopkeuring laten verrichten. Veel te laat natuurlijk, maar dan weet ik in ieder geval wat er nou aan de hand is.
De auto werd als redelijk goed bevonden, maar waarschijnlijk is de koppakking lek. Er bleek 1 liter (!) koelvloeistof te missen. Volgens de keurmeester was de koppakking lek bij de 1e cilinder. Bij het koud starten loopt hij ook altijd even op 5 cilinders en dit hoor je ook. Het kan echter ook bij het spruitstuk zitten, dat kon hij zo niet zien. Maar daar moet dus 100% zeker iets aan gebeuren.
Verder was het lampje van de airbag natuurlijk niet normaal (had ik ondertussen ook al ontdekt) en dit wees volgens hem op een probleem met de bedrading.
Ook hadden de 2 voorbanden een bemerking moeten krijgen op het APK formulier want die moeten binnenkort echt vervangen worden.
Maar goed, dinsdag gaan we naar de dealer terug en gaat hij zelf weer kijken. Volgens hem "leek het hem heel sterk" dat de koppakking lek was, maar ja ik heb een keuringsrapport. Ik vind dat hij het moet repareren want dit valt onder een verborgen gebrek en ik heb het binnen 3 dagen al gemeld. Daar zal natuurlijk een leuke discussie uit voortkomen en als hij niet wil meewerken moet ik mijn rechtsbijstand erop loslaten, maar daar wordt die auto voorlopig niet mee gerepareerd.
Kan iemand mij een inschatting geven van de reparatie aan de koppakking? Ik heb BMW Amsterdam al gebeld maar die zouden terugbellen en heb niets meer gehoord. Morgen weer een poging doen, maar die vragen uiteraard de hoofdprijs. Deze auto is echter altijd dealer onderhouden geweest dus in principe zou ik dat graag willen voortzetten.
Ervaringen met het airbaglampje zijn ook meer dan welkom overigens.
En dan meteen nog een vraag: deze BMW is uit 2000 en heeft 260.000 op de teller. Wel goed onderhouden geweest. Is het slim om bij de reparatie/vervanging van de koppakking ook meteen andere onderdelen te laten vervangen? Zoals de waterpomp, thermosstaat en de distributieriem (volgens keurmeester is het een multiriem en was Ãe niet prachtig meer maar wel voldoende).
Foto van onze auto: