Wat kost het om dit te laten repareren?

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Nuage

Wat kost het om dit te laten repareren?

Bericht door Nuage » 11 aug 2011, 21:00

Na al heel veel bijgelezen te hebben op dit forum nu toch maar een account aangemaakt. Hopelijk kunnen jullie me een beetje verder helpen. Ik ben absoluut geen autokenner en hopelijk irriteer ik niemand met mijn gemis aan kennis en zijn jullie bereid me te helpen.

Vorige week hebben we onze 2 auto's ingeruild tegen één nieuwere. We hadden een BMW 520i Executive uit '93 en een Seat Arosa uit '01 en deze hebben we ingeruild, met flinke bijbetaling, voor een BMW 320i Executive Touring uit '00. Onze oude BMW was afgekeurd bij de APK en daar moest flink aan gesleuteld worden, en de Arosa had problemen met schakelen, dus bijbetalen hadden we verwacht en was ook geen probleem. De BMW die we nu gekocht hebben was perfect zei de verkoper (niet heel verrassend natuurlijk haha).

Na de proefrit hebben we aangegeven dat er een paar puntjes waren. De auto had wat geluidjes. Rond de 60 km/u geeft hij soms opeens een buzzend geluid dat heel kort duurt en als je gas geeft fluit hij soms een beetje. Dit zou hij verhelpen voordat we de auto kwamen ophalen. Verder vroeg ik of het normaal was dat het airbaglampje constant brandde, en dit was volgens hem juist goed. (jullie liggen nu ondertussen vast onder de tafel van het lachen). Ook was de deur van de bestuurder "lam", die viel heel de tijd dicht.

Nou je raadt het al, we hebben de auto opgehaald en de dealer gaf aan dat ze de auto hadden nagekeken maar er was niks mee aan de hand. De deur had hij wel netjes gemaakt en de auto had een nieuwe APK. Auto meegenomen en we waren dolblij.

Omdat ik toch ging twijfelen aan de blauwe ogen van de dealer omdat de geluiden toch wel erg opvielen en vast niet uit de lucht komen vallen heb ik na 2 dagen contact opgenomen met een keuringsbedrijf en heb ik alsnog een aankoopkeuring laten verrichten. Veel te laat natuurlijk, maar dan weet ik in ieder geval wat er nou aan de hand is.

De auto werd als redelijk goed bevonden, maar waarschijnlijk is de koppakking lek. Er bleek 1 liter (!) koelvloeistof te missen. Volgens de keurmeester was de koppakking lek bij de 1e cilinder. Bij het koud starten loopt hij ook altijd even op 5 cilinders en dit hoor je ook. Het kan echter ook bij het spruitstuk zitten, dat kon hij zo niet zien. Maar daar moet dus 100% zeker iets aan gebeuren.

Verder was het lampje van de airbag natuurlijk niet normaal (had ik ondertussen ook al ontdekt) en dit wees volgens hem op een probleem met de bedrading.

Ook hadden de 2 voorbanden een bemerking moeten krijgen op het APK formulier want die moeten binnenkort echt vervangen worden.

Maar goed, dinsdag gaan we naar de dealer terug en gaat hij zelf weer kijken. Volgens hem "leek het hem heel sterk" dat de koppakking lek was, maar ja ik heb een keuringsrapport. Ik vind dat hij het moet repareren want dit valt onder een verborgen gebrek en ik heb het binnen 3 dagen al gemeld. Daar zal natuurlijk een leuke discussie uit voortkomen en als hij niet wil meewerken moet ik mijn rechtsbijstand erop loslaten, maar daar wordt die auto voorlopig niet mee gerepareerd.

Kan iemand mij een inschatting geven van de reparatie aan de koppakking? Ik heb BMW Amsterdam al gebeld maar die zouden terugbellen en heb niets meer gehoord. Morgen weer een poging doen, maar die vragen uiteraard de hoofdprijs. Deze auto is echter altijd dealer onderhouden geweest dus in principe zou ik dat graag willen voortzetten.

Ervaringen met het airbaglampje zijn ook meer dan welkom overigens.

En dan meteen nog een vraag: deze BMW is uit 2000 en heeft 260.000 op de teller. Wel goed onderhouden geweest. Is het slim om bij de reparatie/vervanging van de koppakking ook meteen andere onderdelen te laten vervangen? Zoals de waterpomp, thermosstaat en de distributieriem (volgens keurmeester is het een multiriem en was íe niet prachtig meer maar wel voldoende).

Foto van onze auto:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Nuage op 11 aug 2011, 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Harm78

Re: Wat kost het om dit te laten repareren?

Bericht door Harm78 » 11 aug 2011, 21:09

Zoals de waterpomp, thermosstaat en de distributieriem (volgens keurmeester is het een multiriem en was íe niet prachtig meer maar wel voldoende)
Als ze je een distributieriem aansmeren moet je naar een andere garage gaan...

bofkont

Bericht door bofkont » 11 aug 2011, 21:11

De wagen is gekocht bij een dealer aangesloten bij de bovag zie ik, heb je meer betaald dan 4500 euro??
Dan is er automatisch recht op bovag garantie of je moet hier schriftelijk en nadrukkelijk vanaf hebben gezien.
lees dit artikel maar eens goed door, je hebt zeker rechten ookal is de garantie afgekocht.
Voor de rechtsbijstand gaat zo'n knakker als dit zeker verliezen als hij niet mee wil werken.

http://www.conformiteit.nl/conformiteit ... antie.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe

Rene08

Bericht door Rene08 » 11 aug 2011, 21:16

Als ze je een distributieriem aansmeren moet je naar een andere garage gaan...
Misschien iets meer uitleg voor een niet kenner? Deze info kun je weinig mee namelijk.... -_-

Waar op gedoeld wordt is dat je geen distributieriem hebt, maar een ketting. De riem waar de garage over spreek is je multiriem. Deze kun je vrij makkelijk vervangen, zal niet meer dan een half uurtje werk zijn.

Het airbag lampje kan een gevolg zijn van een kapotte airbag sensor mat in je stoel.

Wat betreft de lekkage. Ben je die liter koelvloeistof zelf al kwijtgeraakt tijdens het rijden. Of was het gewoon een constatering. Anders zou ik het eerst even bijvullen en dan kijken hoe het peil van de vloeistof blijft.

Gr, René

Nuage

Bericht door Nuage » 11 aug 2011, 21:25

We hebben 4950 betaald dus ik weet dat we sowieso in ons recht staan. Maar ja, eer je je recht ook hebt gekregen ben je zo maanden verder heb ik gehoord. En in de tussentijd zal ik toch die auto moeten repareren, we hebben nu nog maar 1 auto dus die hebben we echt nodig en kunnen we niet laten staan.

We hebben de koelvloeistof bijgevuld dus morgen kijken wat er dan van over is en of het inderdaad is weggelekt. Goede tip!

De garage zei dat niet hoor over de distributieriem, de garage zelf heeft nog niks gezegd (behalve dan dat die auto goed was). Daar gaan we a.s. dinsdag dus naartoe. De keurmeester die de aankoopkeuring heeft gedaan zei me dat het inderdaad een multiriem is en geen distributieriem. Die vraag over meteen meer meenemen bij de reparatie komt bij mezelf vandaan omdat ik heb gelezen dat het slim is om dat meteen te combineren als je toch erbij moet. En de auto is er denk ik ook oud genoeg voor?

Zo'n kapotte sensor, is dat prijzig om te vervangen? En het is dus niet zo dat dat ding opeens openspringt tijdens het rijden ofzo want dat lijkt me levensgevaarlijk.

Hartstikke bedankt voor de antwoorden!

Rene08

Bericht door Rene08 » 11 aug 2011, 21:38

Weet de prijzen niet van zo'n sensormat. Vaak is het de mat van de bijrijderskant die stuk is. Kan ook zomaar een andere sensor zijn, maar een beetje garage kan dat wel uitlezen. Gevolgen van zo'n kapotte sensor is dat (in geval van bijrijderskant) die airbag dus ook afgaat wanneer er niemand zit (bij een ongeval dan). Nadeel hiervan zijn natuurlijk de kosten. Als de sensor goed geweest was, en er zit niemand tijdens een aanrijding, dan gaat de airbag daar niet af. :)

Waterpomp vervangen is vaak wel aan te raden ja. Is weinig extra werk, eigenlijk puur de kosten voor de pomp.

Nuage

Bericht door Nuage » 11 aug 2011, 21:40

Oh wat goed om te weten van die sensor. Ik wist niet dat dat bestond. Zelf heb ik ooit eens een flink ongeluk gehad in m'n eentje en toen gingen ook beide airbags af. Was in een veel simpelere auto dan de BMW. Ik vond het toen ook vreemd dat ze allebei waren open gegaan maar werd een beetje uitgelachen want "hoe moet die auto dat nou weten?". Maar dat soort auto's bestaan dus wel degelijk :)

Dan nemen we die waterpomp meteen mee!

bofkont

Bericht door bofkont » 11 aug 2011, 21:44

Je hebt ook de kans dat de airbags het helamaal niet doen omdat het systeem een foutmelding heeft, is natuurlijk ook geen fijne gedachte.
Het laten uitlezen geeft hier uitkomst, vaak is het inderdaad het sensormatje in de stoel, kosten vallen reuze mee.

Multieriem is erg aan te raden om te vervangen je hebt er 2, een van de dynamo/ waterpomp en eentje van de airco.
Kosten iets van 30 euro p/stuk en is zeer simpel te vervangen.

Maar als er sprake van bovag garantie is moet je de garage de kans geven om het op te lossen.
Mischien valt het mee en hersteld de garage alles netjes, al heb ik wel gelijk mijn bedenkingen bij dit bedrijf naar aanleiding van je verhaal over het airbaglampje :gek:
En sommige bedrijven hebben iets meer aansporing nodig, een goed en duidelijk gesprek kan wonderen doen, uiteraard op een correcte manier :)
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe

Nuage

Bericht door Nuage » 11 aug 2011, 21:52

Ja ze moeten het wel doen inderdaad. De keurmeester had de auto uitgelezen en zei geen gekke meldingen te krijgen. Ook niet van de airbag. Dat is op zich wel weer vreemd dan of niet?

Dus multiriem en waterpomp meteen meenemen, gaan we zeker doen.

We gaan de garage ook zeker de kans geven om het op te lossen. Daarom gaan we gewoon naar hem toe. Maar zoals jij al zei ik heb er weinig vertrouwen in.
De man krijgt nog geld van ons en dat geeft ons wel een onderhandelingspositie. Als hij weigert de reparatie uit te voeren dan willen we kijken of we kunnen onderhandelen over het restantbedrag. Maar dan moet ik wel een idee hebben over de kosten ongeveer.

En mocht het uitlopen op rechtsbijstand dan ga ik toch de auto laten repareren in de tussentijd en moet ik weten wat ik kwijt ga zijn.

Als ik die inschat op 1600 euro zit ik dan redelijk in de buurt?

Rene08

Bericht door Rene08 » 11 aug 2011, 21:57

Als het zover gaat komen dat je moet gaan onderhandelen over het rest bedrag zou ik een offerte opvragen bij de dealer voor alle reparaties. Op die manier heb je zoveel mogelijk speelruimte.

Mocht de koppakking echt lek zijn dan zit je denk ik aardig in de buurt qua kosten. Dan is het samen met de andere 'reparaties' toch al wel snel anderhalve dag werk. -_-

Harm78

Bericht door Harm78 » 12 aug 2011, 07:14

Weet de prijzen niet van zo'n sensormat. Vaak is het de mat van de bijrijderskant die stuk is
Ik wel :) Ik heb 'm een keer bij Gerrit Jonkers laten vervangen voor ongeveer 200 euro. Alternatief is een soort module op de stekker te prikken onder de stoel, die het systeem laat weten dat er altijd iemand zit. Ben ik niet zo'n fan van omdat ik vind dat alles moet werken zoals het hoort (ook al kom ik daar hopelijk nooit achter).

Overigens vind ik het constateren van een lekke koppakking best risicovol, volgens mij is dat heel moeilijk om van buitenaf echt te kunnen vaststellen.

Nuage

Bericht door Nuage » 12 aug 2011, 16:08

Zijn constatering was koppakking of spruitstuk. Hij heeft er wel onder gelegen en had een heel verhaal waarom hij dat dacht. Maar goed ik hoor het wel maar vergeet direct weer 50% omdat ik de termen niet begrijp :bang:

200 euro vind ik best flink veel geld! Zo'n stekker is een idee alleen wel lastig als je ooit een maxicosi in die stoel wil zetten want dan moet het juist uitgezet worden.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”