Olieverlies 316tiA 2004

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Joey_NM

Olieverlies 316tiA 2004

Bericht door Joey_NM » 05 aug 2011, 17:24

Goedenavond iedereen,

Vorige maand is de wagen op groot onderhoud geweest, waarbij men ook het kleppendeksel + pakking en de vacuumpomp voor de carterventilatie wegens olielekkage vervangen heeft. Blijkbaar zijn dit typische ziektes voor N42 of N46 motoren. Nu blijkt de wagen serieus olieverlies te lijden, laten we zeggen 1L/1000 kms. Ben ondertussen al terug naar de garage geweest voor dit te onderzoeken, ben zelfs in de werkplaats geweest om mee te kijken. Er zijn nergens duidelijke sporen van zulk olieverlies te vinden. De cylinderkoppakking is kurkdroog, motorolie en koelvloeistof hebben gezonde kleuren, geen vermogenverlies, niet inhouden van de motor, geen abnormale uitlaatgassen, geen kleppengeratel, normaal verbruik (gemiddeld 8.8l/100 km). Vandaag heeft men de olievuldop vervangen omdat deze niet goed meer afsloot, maar naar mijn mening zou deze toch geen liter/1000 kms naar buiten smijten, ookal was daar het enige 'olieverlies' zichtbaar. Volgens de garage zou het kunnen liggen aan een of ander 'afscheidingspunt' in de carter die mogelijk defect zou zijn waardoor de motor de olie gewoon opgebruikt.

Zou dit effectief de oorzaak kunnen zijn? Of zijn er nog andere mogelijkheden?

De wagen is 7 jaar oud, heeft 110000 kms op de klok staan, en is elke keer tijdig op onderhoud geweest. Onderhoudsboekje klopt, volledige historiek van de wagen in bezit, niets op aan te melden.

Hopend op een spoedig antwoord.

Mvg Joël

Rene08

Re: Olieverlies 316tiA 2004

Bericht door Rene08 » 05 aug 2011, 17:37

Heb hetzelfde gehad bij mijn vorige BMW. Olie-afscheider ook laten doen. Dat was bij mij icm de dingen die jij al noemt de oorzaak. Zit onder je inlaatspruitstuk. :)

Joey_NM

Bericht door Joey_NM » 07 aug 2011, 07:48

Hey Rene,

Dank voor je reactie. Enig idee wat me dit grapje zou kunnen kosten?

Mvg Joël

Rene08

Bericht door Rene08 » 07 aug 2011, 13:02

Even uitgaande van de prijzen van vorig jaar., kost de olieafcheider € 25,64 ex.

Daarbij kun je ook nog even kijken naar de slang die over je inlaatspuitstuk heen zit. Deze kan knel komen te zetten met de kunstoog afdekking op je motor. Op dat moment wordt de slang samengeknepen en bijna afgesloten. Wat weer meer druk op o.a. de olieafscheider en de vacuümpomp zet. Dat kan de oorzaak zijn van het stuk gaan bij deze motoren.

Zou dan om onderdeel 1 en 3 gaan. Slang kost trouwens € 20.90 ex.

Afbeelding

Dit zou het proberen nog wel waard zijn qua kosten. Denk dat er een goed half uurtje werk aan zit.

Joey_NM

Bericht door Joey_NM » 09 aug 2011, 13:29

Nogmaals dank voor je reactie,

Ik hoop dat het bij deze dan opgelost geraakt. Binnenkort neem ik terug contact op met de dealer om een afspraak te maken. De kosten worden in totaal incl. BTW. en werkuren geraamd op ongeveer 250 euro -_-

Mvg Joël

Rene08

Bericht door Rene08 » 09 aug 2011, 18:24

Idd hopen dat dit dan het laatste is. Laat ze ook nog eens goed checken of ze nergens olie zien. Bij mij hebben ze er ook drie keer naar moeten kijken voordat alles goed was. Als ze het blok nou ook goed schoonmaken, kunnen ze de volgende keer (die er hopelijk niet komt) zien waar het blok 'nat' is. :)

Joey_NM

Bericht door Joey_NM » 10 aug 2011, 12:29

Idd, heb zelf al een aantal keren gechecked of het motorblok effectief nog sporen van olieverlies heeft, maar tot hiertoe nog niet. Voor de moment heb ik nog geen alarm gekregen van een te laag oliepeil ... fingers crossed -_-

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”