Welke banden?

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
Mikkie

Re: Welke banden?

Bericht door Mikkie » 15 jul 2011, 00:37

Het advies dat meestal gegeven wordt is: de beste banden achter. Waarom? Gripverlies over de voorwielen vang je op door gas te lossen. Gripverlies over de achterwielen resulteert meestal in een haakse bocht de vangrail in.

DJLeonardo

Bericht door DJLeonardo » 15 jul 2011, 10:10

Ben ik het helemaal niet mee eens Mikkie. Jij hebt het over grip verlies in de bocht.
We hebben het in principe over normaal gebruik en niet alleen bij het nemen van een bocht. Bij normaal gebruik verliezen ook BF Goodrich banden niet zomaar grip. Dan moet je door een hele grote diepe plas rijden terwijl je een bocht aan het maken bent, of je moet gewoon aan het scheuren zijn. Maar dan zou ik zowiso voor een breeset gaan met Goodyears of Michelins oid.
BF Goodrich is helemaal geen slecht merk. Het is alleen de vraag wat voor type het zijn, all season of zomerbanden, eco tires die minder snel slijten (hardere compound betekent meestal idd minder grip) of gewoon goeie performance banden. Dat zou smokey nog even kunnen melden om er meer over te zeggen.
Verder vindt ik niet dat je kan zeggen dat onderstuur makkelijker is tijdens het nemen van een bocht. Als het glad is en je neemt een rotonde heb ik liever overstuur. Overstuur kan ik corrigeren dmv tegenstuur (wel opletten, maar dat doe je al neem ik aan als het glad is en je gaat rotondes hard nemen)
Maar onderstuur is het nog maar afwachten hoe snel je weer grip krijgt bij gas los of zelfs remmen. Ga maar eens voorzichtig proberen als er sneeuw ligt.
Anyway, we hebben het nu natuurlijk over "what if" scenario's die zich bij normaal beheerst gebruik gewoon niet gaan voordoen.
BMW E90 330iA, BMW E87 118i

Sparco Mr2

Bericht door Sparco Mr2 » 15 jul 2011, 10:17

En als je het anders bekijkt ?

Dat je liever het profiel aan de achterzijde hebt omdat:
Als je minder profiel op de voorwielen hebt deze in een "extreme situatie" eerder grip verliezen en de auto dus recht door zal gaan.
En juist daar zit de kreukel-zone van de auto.
Heb je weinig profiel achter en hij gaat in de bocht weg drijven ( driften als je het goed doet :rolf: ) maar je raakt dan wat, is de kreukel-zone erg klein.

Ik heb zelf ook zit twijvelen om het zelfde te doen als Djleonardo zegt ( waarom zouden er voor anders grotere remschijven zitten, en idd gaan die als eerste over de weg, en dus ook door de regen )

DJLeonardo

Bericht door DJLeonardo » 15 jul 2011, 10:24

welke extreme situaties dan?

hard remmen: liever grip aan de voorkant
bocht te hard nemen: is en discussie maar had je kunnen vookomen!
hard moeten remmen in een bocht: liever grip aan de voorkant want anders onderstuur en als je al aan het remmen bent helpt gas los niet meer he :nee:
grip bij wegrijden: :whistle:
BMW E90 330iA, BMW E87 118i

daNpy
Contacteer:

Bericht door daNpy » 17 jul 2011, 10:00

Altijd de beste banden achter.
Onderstuur corrigeren zit in de menselijke reactie (gas los). Doe je dat bij overstuur, maak je het alleen maar erger. Dus je kan beter zorgen dat de auto eerder onder-, als overstuurt raakt.

Als je weet wat je doet is het een ander verhaal, maar ga geen leken een bandenadvies geven op basis van iemand anders' rijervaring. Er gebeuren al genoeg ongelukken als het een keertje regent in Nederland :')

ijsco

Bericht door ijsco » 19 jul 2011, 17:36

Ik kan alleen maar zeggen dat de Goodyear F1 Asymm 2 een topkeuze is geweest. Heb er nu zo'n 2000 km mee gereden en de wegligging is uitstekend, zowel bij droog als bij nat. :duim:

funkyfool
Contacteer:

Bericht door funkyfool » 15 nov 2011, 15:59

Mijn ervaringen met mijn BMW 330D met sportonderstel:

Voor: 225/17/45
Dunlop Sport Maxx TT ZR 91Y 84dkm 5mm
Veel grip, ook bij nat. Rolgeluid en comfort normaal.
Heb ze steeds op 2.6 - 2.7 bar.

Achter: 225/17/45
Continental Conti Sport Contact 3 94W 38dkm 2.5mm, 57dkm <1.6mm :whistle:
Veel grip, bij droog en nat. Slijtage ook goed, evenwichtig.
Rolgeluid en comfort normaal.
Bij ijs en sneeuw minder grip dan de Dunlop SMTT.
Heb ze steeds op 2.8 - 3.1 bar gehad.

Heb nu net nieuwe Continental Conti Sport Contact 3 achter erom laten zetten.
Deze lijken de auto iets onstabieler te maken, vooral bij snelheden boven de 140-160-180.
De achterkant gaat meer heen en weer :nee: bij kleine correcties op hoge snelheden. Kan ook liggen dan de oude banden compleet op waren en zich gedroegen als slicks (kleef). :devil:

Ga nog nieuwe banden voor voor bestellen omdat 1 band is aan de rand is afgesleten (loopt snel leeg en dus vaker met legere band gereden. :bang: ) Dit worden weer Dunlop Sport Maxx TT, mits nog te krijgen.
Zal deze dan ook even wisselen met achter, om zo uit te vissen of het aan de type band ligt of dat het komt doordat ze nieuw zijn en veel profiel hebben.

Heb hiervoor ook met Dunlop Sport Maxx gereden. Deze waren minder goed dan de Dunlop Sport Maxx TT.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Performance en tuning”