Intercooler op 325TD E36

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
BeamerTD

Intercooler op 325TD E36

Bericht door BeamerTD » 14 jul 2011, 11:23

Hallo,

Ik heb sinds kort een BMW 325TD met bijna 4ton erop staan...
Deze is nou niet bepaald snel en daar wil ik dus wat aan doen.

Nou heb ik gezien dat er geen intercooler op zit en wil deze er dus op maken.
Zijn er verder nog dingen naast chippen, want dat is al gebeurd, die er aan verbouwd kunnen worden ?

Ik hoop op reacties ! :)

Denniz0229

Re: Intercooler op 325TD E36

Bericht door Denniz0229 » 14 jul 2011, 12:11

lees dit eerst even door met betrekking tot de intercooler.

voor de rest ben ik niet super bekent met het ''tunen'' van diesels, behalve de welbekende powerboxen en chips.
ik kan je wel vertellen dat, vooral bij oude diesels, je een smak geld kwijt bent voor een klein beetje extra vermogen.
helaas is diesel heel lang het ondergeschikte kindje geweest, waardoor de oude diesels gewoon onderontwikkeld zijn ten opzichte van nu.
Afbeelding

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 15 jul 2011, 15:32

Intercooler is geen CAI he ;)

Intercooler is in principe geen probleem om die er tussen te zetten alleen moet je ff met een paar kleine dingen rekening houden.
  • Intercooler wil je zo groot mogelijk voor de werking, maar een bijwerking is dat je meer turbolag (let op, turbolag is niet het turbogat) creeert naar mate je de intercooler groter kiest. Hier zul je dus een goede balans in moeten zoeken.
  • Je zult een geschikte plek moeten zoeken voor je intercooler die zo veel mogelijk koude rijwind pakt.
  • Als je je inlaattraject verandert zul je moeten zorgen dat de leidingen van en naar je intercooler niet samendrukbaar zijn, anders kan de over- en onderdruk van je turbo die slangen dichtzuigen. Aan te raden is om samco-slangen of metalen buizen (of een combinatie van beiden) te gebruiken.
Wat Dennis zegt ben ik het overigens totaal niet mee eens, met name bij oudere diesels met een mechanische brandstofpomp en geen intercooler is het relatief makkelijk pk's winnen. Een moderne diesel met intercooler is - afgezien van chippen - veel kostbaarder om vermogen te laten winnen.

BeamerTD

Bericht door BeamerTD » 16 jul 2011, 17:43

goed... nou de bmw is niet voor op de weg.. ik doe mee met de blubbering, (rijden door een modderbad van 50 meter)
Daarvoor moet ik gigantisch veel koppel hebben, en dat hoop ik te halen dmv de automaat, die slipt niet, heb er sper in gemaakt en nou nog het vermogen omhoog.
De auto is al gechipt naar 140pk (ongeveer).

Wat is jullie advies om te doen ?

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Performance en tuning”