E46 325ci coupe electrisch schuif- kanteldak;
E46 325ci coupe electrisch schuif- kanteldak;
Hallo
Heb sinds half februari een BMW 325ci coupe van mei 2004. Onder het rijden (in de stad of op de snelweg) gaat opeens vanzelf het schuifdak open. De eerste keer schrok ik me echt helemaal rot.
Daarna moet ik eerst het schuifdak bijna helemaal open zetten en dan weer dicht maken.
Ook gaat het schuifdak wel eens open als ik de auto geparkeerd heb staan dat is dan maar een klein beetje (plm. 2 a 3 centimeter). De BMW dealer hier in de buurt kon niets vinden.
Kent iemand dit?? Of weet iemand wat er aan de hand zou kunnen zijn en wat er aan te doen is?
Alvast bedankt!
Heb sinds half februari een BMW 325ci coupe van mei 2004. Onder het rijden (in de stad of op de snelweg) gaat opeens vanzelf het schuifdak open. De eerste keer schrok ik me echt helemaal rot.
Daarna moet ik eerst het schuifdak bijna helemaal open zetten en dan weer dicht maken.
Ook gaat het schuifdak wel eens open als ik de auto geparkeerd heb staan dat is dan maar een klein beetje (plm. 2 a 3 centimeter). De BMW dealer hier in de buurt kon niets vinden.
Kent iemand dit?? Of weet iemand wat er aan de hand zou kunnen zijn en wat er aan te doen is?
Alvast bedankt!
Bimmer Nestor!
Re: E46 325ci coupe electrisch schuif- kanteldak;
phantom storingen...
BMW dealer kan niks vinden?
Even een tussenvraag: heeft u een open dak dat vanzelf sluit als u het alarm erop zet?
BMW dealer kan niks vinden?
Even een tussenvraag: heeft u een open dak dat vanzelf sluit als u het alarm erop zet?
E36 320i Coupé 1994 verkocht
News from the new owner: the car is a total loss after a crash 
Trek de accupolen eens een nacht los zodat alles kan resetten.
Heb zelf ook een orgineel opendak maar dit heb ik nog nooit meegemaakt.
Heb zelf ook een orgineel opendak maar dit heb ik nog nooit meegemaakt.
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
Hmm...nog nooit gehoord... mischien een storing in de sensor die ervoor zorgt dat je niet met je vingers tussen het sluitende raam kunt?

Current: | E46 330XI | E36 325 cabrio |
Previous: | E46 330D | E36 M3 cabrio | E36 328 | E21 323i |
Bedankt allemaal voor jullie supersnelle antwoorden.
Richel88: Kan je me vertellen waar die sensor zit? Misschien is hij smerig of zo en kan ik hem schoonmaken.
Bofkont: Een heel goed idee, zal morgenavond (het is hier nu 35 graden C) de polen van de accu losmaken, hoop dat dat het is.
Dw70: Het alarm staat erop. Tenminste als ik ramen en schuifdak open laat dan sluiten ze wanneer ik de sluitknop op de sleutel (het BMW logo) ingedrukt houd. Ik heb sinds ik hem heb gekocht (febr. 2011) nog nooit het alarm afgezet.
Richel88: Kan je me vertellen waar die sensor zit? Misschien is hij smerig of zo en kan ik hem schoonmaken.
Bofkont: Een heel goed idee, zal morgenavond (het is hier nu 35 graden C) de polen van de accu losmaken, hoop dat dat het is.
Dw70: Het alarm staat erop. Tenminste als ik ramen en schuifdak open laat dan sluiten ze wanneer ik de sluitknop op de sleutel (het BMW logo) ingedrukt houd. Ik heb sinds ik hem heb gekocht (febr. 2011) nog nooit het alarm afgezet.
Bimmer Nestor!
aha..het dak sluit wel als u het alarm bediend. Doe dit de komende dagen wat vaker bedienen. Precies zoals u het zelf zegt. Ramen en dak open laten en met het alarm sluiten.
Misschien lost het euvel zich op door het wat vaker te bedienen als dit amper gebeurd is.
De schuif-kanteldak uitgang van de ZKE module (geschakeld door een relais) plakt naar mijn mening een beetje.
Dit relais kunt u niet zelfstandig uitwisselen.
Zoals gezegd: vaker gebruiken kán wonderen doen.
Electriciteit in een auto moet in beweging blijven (net zoals wij eigenlijk). Doet het dat niet, krijg je van deze nukken (die zich ook weer kunnen oplossen).
Kijk het eens 10 dagen aan. Blijft hij dan sodemieteren, op naar een andere dealer.
De motor krijgt elektrisch maar 1 puls aangeboden van buitenaf, het alarm. (d.w.z. in dit geval niet door een menselijk persoon die op de knop drukt van het schuif-kantel dak),
Door een fout kan deze puls ook omkeren (het dak gaat minimaal open). Dat is wat normaal niet kan. Het alarm kan geen dak openen.
Signaalverdraaiing door een fout kan in de alarmunit optreden of in de ZKE unit (zentral karrosse elektrik) door een defecte diode.
P.s. : een veiligheidssensor staat niet op tekening.
Misschien lost het euvel zich op door het wat vaker te bedienen als dit amper gebeurd is.
De schuif-kanteldak uitgang van de ZKE module (geschakeld door een relais) plakt naar mijn mening een beetje.
Dit relais kunt u niet zelfstandig uitwisselen.
Zoals gezegd: vaker gebruiken kán wonderen doen.
Electriciteit in een auto moet in beweging blijven (net zoals wij eigenlijk). Doet het dat niet, krijg je van deze nukken (die zich ook weer kunnen oplossen).
Kijk het eens 10 dagen aan. Blijft hij dan sodemieteren, op naar een andere dealer.
De motor krijgt elektrisch maar 1 puls aangeboden van buitenaf, het alarm. (d.w.z. in dit geval niet door een menselijk persoon die op de knop drukt van het schuif-kantel dak),
Door een fout kan deze puls ook omkeren (het dak gaat minimaal open). Dat is wat normaal niet kan. Het alarm kan geen dak openen.
Signaalverdraaiing door een fout kan in de alarmunit optreden of in de ZKE unit (zentral karrosse elektrik) door een defecte diode.
P.s. : een veiligheidssensor staat niet op tekening.
Hardstikke bedankt Dw70 nu ik me goed herinner ik heb het sluiten van ramen en schuifdak na de koop een keer geprobeerd. Dat functioneerde allemaal perfect maar daarna heb ik het nooit meer geprobeerd. Als electriciteit in beweging moet blijven, heb ik trouwens nog nooit eerder gehoord, maar ja, mensen moeten dat ook, dan zou het dat best wel eens kunnen zijn. Morgen open dak en ramen sluiten met de contactsleutel en dan de polen eraf.
Hoop wel dat het weer dan wat beter is, het hoost en hagelt hier nu.
Hoop wel dat het weer dan wat beter is, het hoost en hagelt hier nu.
Bimmer Nestor!
Heb eergisteren alle ramen en schuifdak open gezet, uitgestapt en ramen+ schuifdak met contactsleutel dichtgedaan. Tot nu toe geen onverwachte bewegingen van het schuifdak gehad. Houd vingers gekruist.
De accupolen heb ik niet losgemaakt omdat in de user-msnual staat dat dan een heel aantal zaken weer opnieuw ingesteld moeten worden en zo'n techneut ben ik nou ook weer niet. Dus dat hous ik even achter de hand bofkont.
De accupolen heb ik niet losgemaakt omdat in de user-msnual staat dat dan een heel aantal zaken weer opnieuw ingesteld moeten worden en zo'n techneut ben ik nou ook weer niet. Dus dat hous ik even achter de hand bofkont.
Bimmer Nestor!
Heb tot nu toe geen problemen meer gehad met het schuifdak, dus ik denk dat het phantom-gebeuren, vanzelf open gaan, nu toch wel voorbij is.
Wel zet ik nu regelmatig als ik de auto parkeer ramen en schuifdak open en druk dan bij het afsluiten wat langer op het logo in de sleutel totdat alles weer dicht is. Werkt allemaal perfect.
Alle tipgevers heel hartelijk bedankt voor de input en het meedenken.
Wel zet ik nu regelmatig als ik de auto parkeer ramen en schuifdak open en druk dan bij het afsluiten wat langer op het logo in de sleutel totdat alles weer dicht is. Werkt allemaal perfect.
Alle tipgevers heel hartelijk bedankt voor de input en het meedenken.
Bimmer Nestor!
netjes, en nog bedankt voor de terugkoppeling van de "phantom" storing! Ocherm, die arme dealer kon niks vinden..

Daarom heb ik het probleem hier ook gepost. "Ge wit ut moar nooit-nie." En nu is het opgelost..
Bimmer Nestor!