De fotostory van een E36 325 Dakar gelb

Show je BMW E36. Plaats hier je fotoshoots, projecten en updates.
timtheunissen

De fotostory van een E36 325 Dakar gelb

Bericht door timtheunissen » 08 jun 2011, 21:58

Zoals al tijdens het voorstellen gezegd, ik rijd rond in een 325i coupe in de kleur Dakar gelb :love:

Dit beestje was nog helemaal in orde en in originele staat.

Afbeelding

Na een jaar ben ik eraan begonnen te knutselen. Samen met mijn broertje JurT, die de meeste wel kennen van drivingfun of de bmw driversclub.

Ik ben begonnen met de originele contours 7J (de winterset zonder ///m logo) te vervangen voor de originele breedteset ( voor 7,5J achter 8,5J ) Die heb ik uiteindelijk zelf in de lak gezet. Ik vond zwart wel apart en heb het hart daardoor zwart gemaakt en het bed metallic.

Afbeelding

Daarna heb ik wat kleine dingen eraan verandert zoals een K&N 57i luchtfilter met hitteschild. Het gebruikelijke onderhoud van de vloeistoffen verwisselen en een nieuwe accu.

Afbeelding

Bij de keuring bij Bas Roos kreeg ik te horen dat mijn schijven en blokken op waren. Dus bij thuiskomst 4 schijven van Zimmerman en EBC blackstuff blokjes besteld. (achteraf een klein beetje spijt van gezien de blokken voor de uiteindelijke setup misschien soms nog te koud blijven. Wat betreft de schijven die zijn optisch leuk maar qua performance valt het tegen. :bang: )

De volgende spullen die aan vervanging toe waren, waren de visco fan, washwasserpumpe :D, boordcomputer ( 11 naar 18 knops )
Daarna ben ik verhuisd van Bussum naar zuid-limburg en heeft de auto een tijd minder gereden en is deze zelfs een paar maanden gestald geweest.

Totdat ik vorig jaar februari het weer op mijn heupen kreeg en er ook qua performance iets aan wilde gaan doen. Mijn broertje kocht toen in die tijd zijn tweede ///M3 met een prachtig geluid en we gingen wat vaker richting de circuits en dan word je al snel mee gesleurd. :gek:

Dus toen heb ik de volgende dingen ervoor gekocht

- KW V1 Inox schroefset

Afbeelding

- M3 interieur

Afbeelding

- Alpina tellerbak ( 300km/h variant )

Afbeelding

- Simota carbon air intake

Afbeelding

- Origineel Hartge spaghetti spruitstuk :gekdoen:

Afbeelding
Afbeelding

- G-power Einddemper ( Zoran Autosport versie, oftewel de circuit versie met magistraal geluid i.c.m de spaghetti ) :love:

Afbeelding

- GT spoiler

Afbeelding

- M3 GTR Flaps voor op de spoiler (zeer zeldzaam) :love:

Afbeelding

- Xenon kit

Afbeelding

- Alcantara opnieuw bekleed stuur

Afbeelding
Afbeelding

- Alcantara pook en pookhoes

Afbeelding

Dit alles zat er net op tijd in en op of onder voor mijn autovakantie naar Italië. Bij terugkomst de nodige vloeistoffen ververst en er af en toe in de winter meer gereden.

In februari ging de dynamo stuk. Op MP eentje gevonden voor een paar euro die zou moeten werken, deze bleek achteraf ook stuk. Daarop die maar gereviseerd en tegelijkertijd wat rubbertjes vervangen aan het onderstel en motorsteunen.

En nu onderhouden en vooral er van genieten :driving: :zwaai:

Afbeelding

bjornc
Bouwer van BimmerPortal

Re: De fotostory van een E36 325 Dakar gelb

Bericht door bjornc » 08 jun 2011, 21:58

Uniek ding!
Die spoiler mag dan wel zeldzaam zijn... maar ik kan 't niet mooi vinden.

j0eyv

Bericht door j0eyv » 08 jun 2011, 22:06

Heel erg uniek en erg mooi! De spoiler is persoonlijk niet mijn ding maar ik vind hem absoluut geslaagd!
Een wijs man zei ooit: Eens BMW, altijd BMW. Alleen kon ik mij daar even niet aan houden..
E36 316I Compact - (1995) - Is no more
E36 318IS Coupe - (1997) - verkocht
Exx? - (200x) - Wordt gezocht..

bofkont

Bericht door bofkont » 08 jun 2011, 22:17

Mooie coupe, en zeer goed onderhouden :duimen:
Alleen die spoiler en uitlaat zijn niet echt mijn smaak.
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe

E36 M-Style
Bouwer van BimmerPortal

Bericht door E36 M-Style » 08 jun 2011, 22:22

ziet er goed uit! altijd mooie gevonden een gele :)

klein vraagje tussendoor: kan het dat ik je al eens heb zien rondrijden in geleen?
///M-power

timtheunissen

Bericht door timtheunissen » 09 jun 2011, 06:23

Wat betreft de spoiler.
Je vindt het mooi of niet in de meeste gevallen, maar deze spoiler is er voornamelijk op gezet om de kont verder in het asfalt te drukken. Natuurlijk heeft uiterlijk daar ook bij gespeeld, maar het doel was de wegligging stabieler te maken bij hogere snelheden. Dit is overigens bij 200+ al te merken en met die flaps wordt de wegligging er bij die snelheden alleen maar beter van.
E36 M-Style schreef:klein vraagje tussendoor: kan het dat ik je al eens heb zien rondrijden in geleen?
Ja dat zou goed kunnen, woon in Sittard en rijd regelmatig door geleen

j0eyv

Bericht door j0eyv » 09 jun 2011, 06:50

Leuk, nog een limburger! Ik ben uit omgeving Roermond :)
Een wijs man zei ooit: Eens BMW, altijd BMW. Alleen kon ik mij daar even niet aan houden..
E36 316I Compact - (1995) - Is no more
E36 318IS Coupe - (1997) - verkocht
Exx? - (200x) - Wordt gezocht..

SanderZ

Bericht door SanderZ » 09 jun 2011, 09:26

dik ding, ik hou wel van die spoiler, hij heeft een functie en is geen tupperware :duimen:
E36 sedan Avusblau

BMW-Vince

Bericht door BMW-Vince » 09 jun 2011, 10:54

Mooie auto Tim, die duidelijk met veel liefde wordt behandeld!
Je broertje spreek ik regelmatig, hoewel het er de laatste tijd wat minder van komt...

Qua spoiler, tja smaken verschillen, maar het is in ieder geval erg netjes gedaan!
Qua wegligging, ik ben bepaald geen expert, maar mijn logica zegt me dat je flink druk op de achteras gaat zetten terwijl je tegelijkertijd de druk bij lange na niet evenredig laat toenemen op de vooras. Wordt je auto op hoge snelheden dan niet juist heel licht in het stuur....en misschien zelfs wel lichtjes zoekerig?

Ik heb met mijn 328i Touring juist in mijn ogen een heel fijne balans, zonder spoilers of wat dan ook, ook met snelheden ver boven de 200km/u ligt die auto als een huis en geeft krimp. En het fijne vind ik dat het stuur nooit echt licht wordt.
x BMW E36 316i Touring Sport Edition - 1999
x BMW E36 328i Touring M Sport - 1997
x BMW E36 325i Cabrio - 1994
x BMW E46 320i Touring - 2000
x BMW F20 116i Sport Line - 2012
x BMW F30 320i Sport Line - 2013
✓BMW F30 320i Modern Line - 2014

328iT

Bericht door 328iT » 09 jun 2011, 17:08

mooie wagen :duim:

E36 racer

Bericht door E36 racer » 09 jun 2011, 20:36

nice! kleur ook erg mooi met die spoiler etc! merk je verder ook wat van dat spaghetti spruitstuk? en waar heb je hem vandaan? zit er ook beetje naar te kijken voor onder mijn 325i
For Speed Add Lightness

Voor meer updates volg mijn instagram: DutchHPFM3

Arno S.

Bericht door Arno S. » 09 jun 2011, 20:46

GGGG-powerrrr! Brute bak, echt. Mss nog een GT lip? :!

Afbeelding

E36 M-Style
Bouwer van BimmerPortal

Bericht door E36 M-Style » 09 jun 2011, 21:49

dan heb ik je al eens zien rijden inderdaad,alleen toen reed ik niet in die van mij volgens mij :roll:

Dan zullen we elkaar wel eens tegenkomen,ben namelijk van geleen :)
///M-power

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 09 jun 2011, 22:05

E36 in Dakar Gelb is echt super !!

timtheunissen

Bericht door timtheunissen » 09 jun 2011, 22:07

E36 racer schreef:nice! kleur ook erg mooi met die spoiler etc! merk je verder ook wat van dat spaghetti spruitstuk? en waar heb je hem vandaan? zit er ook beetje naar te kijken voor onder mijn 325i
Dat spruitstuk heb ik voor €769,- euro bij een duitser op BMW syndikat vandaan. Die had deze gekocht voor zijn 325 bij Hartge. Echter kocht hij vlak erna een m3... Het verschil met die namaak die overal wordt aangeboden is de binnenkant van het spruitstuk dat is gewoon veel beter, waardoor je minimale weerstand krijgt door je uitlaatlijn... Hij rijdt daardoor een stuk feller op het gas, dus in dat opzicht merk je er wel wat van... Ik zeg hou BMW syndikat in de gaten. Die duitsers hebben zoveel spullen liggen die ademen bmw zo erg is dat daar.

BMW-Vince schreef: Qua wegligging, ik ben bepaald geen expert, maar mijn logica zegt me dat je flink druk op de achteras gaat zetten terwijl je tegelijkertijd de druk bij lange na niet evenredig laat toenemen op de vooras. Wordt je auto op hoge snelheden dan niet juist heel licht in het stuur....en misschien zelfs wel lichtjes zoekerig?
Om terug te komen op de spoiler druk op de achteras. Bij mijn weten levert dit minimale druk op een as op. Deze lippen zijn gemaakt om betere druk te geven en rubber past zich aan aan de druk die het krijgt (felxibel). Dus de as wordt niet overdreven belast. De GT spoiler wordt al jaren zowel de hoge als de normale variant gebruikt in de autosport juist vanwege die goede prestatie's en als je betere prestatie's zoekt dan kijk je voor een STW spoiler en onderdelen. :amen:
Ze hebben die flaps geleverd op 15 m3's voor de GT production series de M3-R zoals hier beneden. Dit was maar een van de veranderingen die in die unieke serie zaten.

Afbeelding

De auto wordt ook niet licht van voor. Maar boven de 200 ( ik haal op de teller net aan 255 en 260 met de wind mee :P ) maar zonder spoiler vond ik dat deze ook een goede wegligging had, maar nu met die spoiler en flaps en een beetje camber voel je hem echt de kont op het asfalt drukken en BMW heeft de eigenschap om met de kont te schudden vanwege de achteraandrijving. In principe is dit hetzelfde trucje dat Porsche ook met de spoiler doet. boven de 120 creëert die tafel achterop extra downforce om die kont op het asfalt te houden. Ik denk dat het bij een touring ander is. Dit omdat de windstroom ook anders loopt dan bij een sedan of coupe... lijkt mij?

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Showroom”