Slecht starten en afslaan in achteruit

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Viccievic

Re: Slecht starten en afslaan in achteruit

Bericht door Viccievic » 30 mei 2011, 08:19

Hallo iedereen, ik begrijp dat mijn afwezigheid/reactie stoorde. Niets aan de hand, ik vind de site nog steeds super, maar was op vakantie zonder internet. Bedankt fvandersluis voor je aardige reactie en misschien dat Coldburn de volgende keer iets langer wil nadenken of mijn bericht beter wil lezen. Coldburn, "are we cool again?" ;)

Zoals gezegd kom ik terug op mijn eerdere probleem. Het moet niet gekker worden, maar mijn vrouw heeft een verband ontdekt bij het slecht starten! Zolang je start (nadat EML uit is) in zijn vrij, start de motor vrijwel meteen. Staat de auto in een versnelling (1 of achteruit maakt niet uit), dan draait de startmotor zich een slag in de rondte voordat de motor aanslaat.
Is er een techneut die uit deze observatie kan herleiden wat er aan de hand is?

Viccievic

Bericht door Viccievic » 30 mei 2011, 08:21

Bijvoeging: het gebeurt bij zowel een koude als warme motor. Misschien heeft het echt niets met elkaar te maken, maar gisteren brandde het olielampje en heb ik er 1 ltr olie bij gegooid. Kan weinig olie zorgen voor slecht starten? Niet gaan lachen als dit een technisch domme vraag is.

verwijderd

Bericht door verwijderd » 30 mei 2011, 08:35

het olielampje brandde, en je hebt er een liter bij gegooid..

Heb je wel met behulp van je pijlstok bevestigd dat het oliepijl daadwerkelijk te laag is?
Het lamje kan namelijk ook om andere redenen branden.

Ik weet niet of slecht starten door teveel olie kan komen.. dat zou iemand anders moeten bevestigen.

Domme vragen bestaan niet

e46coope

Bericht door e46coope » 30 mei 2011, 17:43

Ik heb wel eens een klant gehad die hem tot de rand van de vuldop had gevuld! dan start i niet lekker hoor :gek:

Viccievic

Bericht door Viccievic » 30 mei 2011, 19:23

Ai, inderdaad niet gepeild maar meteen een liter erbij gegooid. Kan ik in mijn manual vinden waarom het olielampje nog meer kan branden (behalve te weinig olie)?

320driver

Bericht door 320driver » 31 mei 2011, 13:01

Bij mij brandde het rode olielampje ook maar gelukkig is het bij mij de sensor geweest (oliedruksensor) die je dan moet vervangen.
Het oliepeil is altijd prima gebleven en de oliedruk ook volgens de dealer dus dat kan ook :!

Viccievic

Bericht door Viccievic » 06 jun 2011, 20:28

Het olielampje was oranje en na de extra 1 liter was het lampje weer weg. Ik ga er daarom vanuit dat ik mazzel heb gehad en er dus idd te weinig olie was.

Voor wat het slechte starten: judaz vraagt hoe de koppeling is en volgens mij functioneert deze normaal. Ik denk dat de startmotor even snel draait bij in zijn vrij starten of in de versnelling; bij de laatste duurt het echter veel langer.
Al eerder kreeg ik van DW70 het advies om nokkenassensor/krukaspositiesensor en LLM te laten checken bij een Boschcenter en ook al heb ik een hele goede universeel garageman, ga ik dat toch maar eens doen.
Waarschijnlijk pas over drie weken als ik terug ben, dus mijn update volgt wat later.

Maestroxl

Bericht door Maestroxl » 07 jun 2011, 21:02

Je zou kunnen zeggen: als je de koppeling indrukt dan start hij slecht?
Of moet hij in de versnelling staan.
Als je in de vrij start, druk je dan de koppeling ook in?

Viccievic

Bericht door Viccievic » 12 jun 2011, 13:28

@Maestro-XL: het is idd raar. De auto start het beste in zijn vrij zonder de koppeling in te trappen. Maar goed: zie hieronder.

UPDATE:
Op aanraden van DW70 naar Bosch Car Service Hoofddorp geweest voor meting Nokkenas-/krukaspositiesensor, lambda en LMM. Alles prima maar....de radiatorwater-sensor bleek -46 graden aan te geven, zag de aardige meneer van BCS. Dit is voor € 100 incl BTW vervangen en ja hoor, de auto start ook in de versnelling weer prima!
Mijn conclusie is dat het in zijn vrij starten misschien minder zwaar is voor de auto, maar dat er dus uiteindelijk een verband zat tussen warm weer of warme motor (eigenlijk water) en het slechte starte. Mij is uitgelegd dat door de verkeerde meting de afstemming lucht/brandstof niet goed gaat.
Dusss...hierbpven mijn "avontuur" inclusief oplossing en wat mij betreft is deze topic gesloten. Bedankt iedereen.

dw70

Bericht door dw70 » 12 jun 2011, 13:51

dan is een Bosch service center toch een prima oplossing? 100Euro en zeker weten wat het is inclusief het defecte onderdeel uitwisselen. I.p.v. honderden euro's de deur uitgooien met het uitproberen van nieuwe LMM's, etc.
Netjes.
En het verband is: -46 graden celsius is voor jouw DME/ECU een koude start. Veel benzine en weinig lucht. En dat is net funest als een motor gewoon bedrijfs warm is (veel benzine).
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

Viccievic

Bericht door Viccievic » 13 jun 2011, 21:00

Zeker weten. Bedankt!

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”