Hoogbrandstof verbruik fout code 2738
Hoogbrandstof verbruik fout code 2738
Hallo
Ik heb een bmw 318 bj 2002 g3 met een n42 motor.
De laatste tijd heb ik een heel hoog brandstofverbruik en het motor lampje gaat branden. Ik heb hem al enkele keren uit gelezen. Foutcode 2738 Katalytische-converter conversie. Maar naar een lang stuk rijden op de snelweg keert de foutmelding weer terug. Bij korten stukken niet. Als ik met een koude motor voor een stoplicht sta dan schommelt het motor toerental ook ligt. Heb een bmw scanner 1.4 maar het lukt mij niet om life data uit lezen. Hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.
Gr Giedo
Ik heb een bmw 318 bj 2002 g3 met een n42 motor.
De laatste tijd heb ik een heel hoog brandstofverbruik en het motor lampje gaat branden. Ik heb hem al enkele keren uit gelezen. Foutcode 2738 Katalytische-converter conversie. Maar naar een lang stuk rijden op de snelweg keert de foutmelding weer terug. Bij korten stukken niet. Als ik met een koude motor voor een stoplicht sta dan schommelt het motor toerental ook ligt. Heb een bmw scanner 1.4 maar het lukt mij niet om life data uit lezen. Hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.
Gr Giedo
Re: Hoogbrandstof verbruik fout coden 2738
Lijkt me een kapote lamdasonde, dit veroorzaakt ook een hoog brandstofverbruik en een schommelend toerental.
Zou eens naar de garage en daar laten uitlezen plus een Co meting voor de lamdasonde.
Zou eens naar de garage en daar laten uitlezen plus een Co meting voor de lamdasonde.
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
Ja dat idee had ik ook al maar dan moet er toch ook een fout melding komen van de lamdasonde. Of hoeft dat niet altijd? Weet er iemand wat de betekenis is van de fout melding?
Gr Giedo
Gr Giedo
- looneytune
Ik had nog effen op het forum gekeken . Maar zou het niet de temperatuur sensor kunnen zijn?
Ik heb inmiddels live data van de motor .Nu valt mij op dat de air masse bij door trekken van de motor op loopt tot boven de 300 kg/hr . Volgens het balkje mag het niet hoger dan 40 kg/hr klopt dat? Kan ik er nu van uit gaan dat de lmm het begeven heeft of kan er ook nog iets anders aan de hand zijn?
Dit zijn de live data gegevens. Gr giedo
Dit zijn de live data gegevens. Gr giedo
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Hoogbrandstof verbruik fout code 2738
Dit is de live data van de lambada sensoren als jullie afwijkende waardes zien hoor ik het graag.
Gr giedo
Gr giedo
Dat je motor bij ver door trekken 300kg/hr aanzuigt kan goed kloppen, een verbrandingsmotor heeft veel lucht nodig.
1m3 (1000liter) lucht weegt ongeveer 1,3kg
Dus bij 300/1,3=230m3/hr
Als je motor 4500rpm draait en je heb een 2liter motor, pakt hij dus 9000liter per minuut.
Grove berekening, want er gaat ook brandstof mee, dit moet je er eigenlijk vanaf trekken.
9000*60min = 540.000 (540m3)
40kg/hr is veel te weinig, de ventilator op de wc zuigt meer af
Maar helaas kan ik niet veel opmaken uit de waardes die hij weergeeft in de balkjes.
Ik weet niet 100% zeker of mijn berekening opgaat voor een verbrandingsmotor.
Maar even logisch beredeneerd met het gewicht van lucht, rpm en motorinhoud lijkt mij die 300kg/hr gewoon normaal
1m3 (1000liter) lucht weegt ongeveer 1,3kg
Dus bij 300/1,3=230m3/hr
Als je motor 4500rpm draait en je heb een 2liter motor, pakt hij dus 9000liter per minuut.
Grove berekening, want er gaat ook brandstof mee, dit moet je er eigenlijk vanaf trekken.
9000*60min = 540.000 (540m3)
40kg/hr is veel te weinig, de ventilator op de wc zuigt meer af

Maar helaas kan ik niet veel opmaken uit de waardes die hij weergeeft in de balkjes.
Ik weet niet 100% zeker of mijn berekening opgaat voor een verbrandingsmotor.
Maar even logisch beredeneerd met het gewicht van lucht, rpm en motorinhoud lijkt mij die 300kg/hr gewoon normaal
٩(๏̯͡๏)۶ Showroom ٩(๏̯͡๏)۶
Welken bedoel je dan? De bovenste 6 balken die pendelen en de onderste 4 balken geven een vaste waarde aan die heel soms verspringt. Ik weet ook niet wat de afkortingen add en mul voor staan.
Gr giedo
Gr giedo
Ik zou je luchtmassameter eens schoonmaken (hier zijn spuitbussen voor) en je pre cat lambda vervangen. Als hij meer dan 0,9 volt aangeeft bij stationair en op bedrijfstemperatuur (lambda moet dan minimaal 200 graden zijn), dan is hij defect.
Je lambda voor en na de kat moeten schommelen tussen de 0.1 en 0.9 volt, zijn de waardes 0 of boven 0.9 dan is de kans groot dat hij defect is.
Wat zijn trouwens je kg/hr waardes bij warme motor en stationair toerental?.
P.s. zie net dat je auto is uitgevoerd met G3, zijn deze waardes gemeten op benzine of op gas?.
Je lambda voor en na de kat moeten schommelen tussen de 0.1 en 0.9 volt, zijn de waardes 0 of boven 0.9 dan is de kans groot dat hij defect is.
Wat zijn trouwens je kg/hr waardes bij warme motor en stationair toerental?.
P.s. zie net dat je auto is uitgevoerd met G3, zijn deze waardes gemeten op benzine of op gas?.
De waardes zijn gemeten op gas met een test rit van ongeveer 10 minuten. Weet niet of ze dan al op temp zijn. De air masse bij stationeer is rond de 20 kg/hr. Welke lambada is de pre Cat lambada zitten er 4 op. Sorry, ik ben nog niet echt op de hoogte van de benamingen.
Gr giedo
Gr giedo
Test hem eens op benzine en dan alles met een warme motor en stationair en post dan even je screenshots. Heb een vermoeden, maar wil het even zeker weten.
Hallo
Ik heb gisteren allen stekkers van de lambada sondes los gehad en in gespoten met contact spray. En heb ook per ongeluk de adaptiewaarde van een lambada gereste. Weet niet of dat invloed heeft op de nieuwe waardes. De air masse bij stationeer is rond de 20 kg/hr. bij vol gas doortrekken heb ik hem over de 400 kg/hr. gehad.
Gr giedo
Ik heb gisteren allen stekkers van de lambada sondes los gehad en in gespoten met contact spray. En heb ook per ongeluk de adaptiewaarde van een lambada gereste. Weet niet of dat invloed heeft op de nieuwe waardes. De air masse bij stationeer is rond de 20 kg/hr. bij vol gas doortrekken heb ik hem over de 400 kg/hr. gehad.
Gr giedo
Lambdasensor behind catalyst bank 1. Geeft bij flink door trekken een waarde van 0.05. Stationair staat hij op 0.00 zo als je ziet in de screenshots.
Hallo
Welke lambda bedoelen ze met. Lambdasensor behind catalyst bank 1?
Gr giedo
Welke lambda bedoelen ze met. Lambdasensor behind catalyst bank 1?
Gr giedo