E39 kopen, waar let ik op?

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
JordyBCS

E39 kopen, waar let ik op?

Bericht door JordyBCS » 27 mei 2011, 08:45

Heren,

Ik ga morgen voor een E39 kijken.

Nu rij ik al een tijdje in E30's. heb er een aantal gehad en weet precies waar naar te kijken als ik er 1 haal.

Van de E39 weet ik maar 1 ding, dat dat de mooiste is :love:

Er zit een 2.8 motor in, die is slecht. maar daar heb ik al vervanging voor.
Maar de auto zelf, heeft het model zwakke punten die ik zeker even goed moet bekijken?

nassje

Re: E39 kopen, waar let ik op?

Bericht door nassje » 27 mei 2011, 10:00

Ik heb zelf nooit een benzine gerede, maar wel 3 stuks E39 diesel.
Aangezien je de motor al vervangt is dat al iets wat niet van toepassing is, maar de E39 zijn erg degelijke auto's ervan uitgaand dat ze redelijk tot goed zijn onderhouden.

Als de auto nog wel rijdt (ivm slechte motor), ff proefrijden en rond de 100+ gaan ivm trillingen en deze is pas merkbaar rond die snelheid.
Trillingen is een grote kwaal, er zijn genoeg mensen hier die daar ervaringen mee hebben.
Draagarmen, fuseekogels, wiellagers, eigenlijk zowat je hele onderstel..
Verder zou ik het zo niet weten..

Succes met je zoektocht..
(ben zelf ook een E39 liefhebber :love: )
||Ascot Green | Schroefset | Supersprint Exhaust | Remote Angel Eyes | Rolled Fenders | Keskin | Zwart Hemel | BBS 359M | M52 2.0 24v | Full Tinted Windows | M-Pakket | Rims & Paintjobs Fixed by myself||

JordyBCS

Bericht door JordyBCS » 27 mei 2011, 10:17

nassje schreef: Als de auto nog wel rijdt (ivm slechte motor), ff proefrijden en rond de 100+ gaan ivm trillingen en deze is pas merkbaar rond die snelheid.
Trillingen is een grote kwaal, er zijn genoeg mensen hier die daar ervaringen mee hebben.
Draagarmen, fuseekogels, wiellagers, eigenlijk zowat je hele onderstel..
oke dat soort dingen ben ik gewend om te checken bij de E30 want die eigenaren houden ook niet zo van het vervangen van rubbers e.d.

rijden kan nog wel, maar de motor loopt warm dus kleine stukjes... kan er dus wel ff 100 mee rijden warmrijden hoeft niet ;)
Succes met je zoektocht..
(ben zelf ook een E39 liefhebber :love: )
een E39 is dan ook hoe een auto eruit hoort te zien :)

JordyBCS

Bericht door JordyBCS » 27 mei 2011, 12:06

Verder geen tips?

is het zo een goed model? ;)

Beens1

Bericht door Beens1 » 27 mei 2011, 15:40

is het een automaat of schakel? Of zet je dat ook over tegelijk met de motor? I.i.g. als het een automaat is vragen wanneer die is gereviseerd en goed testen.
dus schakeld hij niet te laat over en pakt hij de kickdown goed. Koppel testen enzo

nassje

Bericht door nassje » 27 mei 2011, 15:57

Buitenom deze tips valt er weinig te zeggen..
Lak, Bekleding, boordcomputer etc. zijn dingen wat je direct ziet of het goed is of niet.

Sommige hebben trouwens weleens roest op de rand van de kofferklep (zie je ook vanzelf) en check ook de bak waar de accu in zit.

Verder een echt BMW :love:
||Ascot Green | Schroefset | Supersprint Exhaust | Remote Angel Eyes | Rolled Fenders | Keskin | Zwart Hemel | BBS 359M | M52 2.0 24v | Full Tinted Windows | M-Pakket | Rims & Paintjobs Fixed by myself||

Stan (E39)

Bericht door Stan (E39) » 27 mei 2011, 16:51

Controleer de waterpomp op speling, roest kofferklep randje idd. en controleer het gedrag van de automaat. Blijft de toerenteller hangen of schiet hij door tot 4000rpm terwijl je je gaspedaal maar voor een kwart inhoud (op verschillende manieren gasgeven is ook een pré bij deze controle). Schakelt hij netjes op en terug zonder teveel horten of stoten. Mijn ervaring is dat je het soms wel een beetje mag voelen maar het moet zeker geen *klunk* + schok ofzo zijn. De diesels zijn uitgerust met de GM bakken en die zijn (heb ik me laten vertellen) iets zwakker dan de ZF bakken.

Succes! :duimen:
- 523iA E39 uit 01-1998 met BRC LPG3 systeem (2010-2020)
- 525iA E60 uit 2004 (2020-...)

Stan (E39)

Bericht door Stan (E39) » 27 mei 2011, 16:53

Oh en dode pixels in je dashboard van je OBC kun je negeren. Mooi als hij het niet heeft (temperatuur afhankelijk overigens) maar de meeste hebben of krijgen er last van. Irritant maar voor ongeveer €150,- is het gefixt!

:love: E39 :love:
- 523iA E39 uit 01-1998 met BRC LPG3 systeem (2010-2020)
- 525iA E60 uit 2004 (2020-...)

EDWIN G.

Bericht door EDWIN G. » 28 mei 2011, 08:16

Als het een touring is : Check de luchtvering (ff rijden met 2 man achterin, of beter nog vrouwen achterin :P ), de pomp mag dan niet om de paar seconden/minuten aanslaan.....

Verder heb ik last gehad van de radiator (schijnt bij de diesels een zwak punt te zijn, bij de benzines weet ik het niet)

En check de draagarmen en geleiders achter!
Het is slecht te zien maar bij mij stond onder het rijden plots mijn linkerachterwiel dwars onder de wagen!
Geloof me: dat wil je niet (weet niet of het een standaard iets is , maar toch.....).

Verder een zalige en betrouwbare wagen! :)

nassje

Bericht door nassje » 28 mei 2011, 11:49

EDWIN G. schreef: Het is slecht te zien maar bij mij stond onder het rijden plots mijn linkerachterwiel dwars onder de wagen! Geloof me: dat wil je niet (weet niet of het een standaard iets is , maar toch....)
Huh?? Dat lijkt me niet echt al te prettig, maar wat was dan de rede dat je wiel dwars onder de wagen lag??? :leip:

EDWIN G.

Bericht door EDWIN G. » 28 mei 2011, 14:39

In de draagarm (die van aluminium is) zit een stalen koker met balgewricht geperst (of hoe je dat dan ook noemt...) en die uitsparing was "uitgelubberd" .
Gevolg: draagarm finaal los geschoten van zijn ophangpunt bij het achterwiel.... en ja dan staat je wiel toch op een rare manier in je wielkast! :P

Gelukkig is alles goed afgelopen (reed op dat moment 25 á 30 km/u) , maar je schrikt wel en ik moet er niet aandenken dat het een week eerder op de snelweg was gebeurt (ik heb daar toen een flink lang stuk 190-200 gereden :whistle: )
Ik heb er toendertijd ook een topic aan gewijd.

Nogmaals: ik zeg niet dat het een zwak punt is!!

Ik weet alleen dat ik vanaf nu bij elke auto die draagarmen GRONDIG (laat) inspecteren !

JordyBCS

Bericht door JordyBCS » 30 mei 2011, 11:52

Bedankt voor alle tips mensen.... :)

deze heeft ook roest op de achterklep, daar moet ik een nieuwe voor zoeken... want de wagen heb ik gekocht... van de week gaat de motor eruit of uit elkaar, dat hangt er nog vanaf wat de expert te zeggen heeft....

Romke

Bericht door Romke » 30 mei 2011, 12:00

Gefeliciteerd met jouw aankoop! Wat voor motor ga je erin leggen?

nassje

Bericht door nassje » 30 mei 2011, 13:40

Gefeliciteerd met je E39!!!

Waarom herstel je de achterklep niet?
Gewoon schuren en als het echt extreem is metaal plamuren, schuren, primer, kleur spuiten, schuren, blanke lak en klaar...

JordyBCS

Bericht door JordyBCS » 30 mei 2011, 16:07

Als de M52B28 niet gemaakt wordt stop ik er een andere M52B28 in. ik snap dat als ik toch bezig ga een grotere motor nog leuker is. maar de M52 hebben we toevallig liggen.

Nassje, dat wat jij net typt kost me een hoop meer moeite dan een andere klep erop schroeven ;)
Daarbij, ben weleens met schade bezig geweest, schuren, plamuren, schuren., spuiten schuren lakken schuren schuren schuren schuren schuren en dan uiteindelijk niet blij met het resultaat.,.... blijkbaar is dat niks voor mij... -_-

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”