Hifi system / Sound Modul luidsprekers plaatsen

Alles met betrekking tot audio/video, iPod aansluitingen en navigatie
sjef

Hifi system / Sound Modul luidsprekers plaatsen

Bericht door sjef » 02 mei 2011, 19:02

Hallo mannen,

Zojuist heb ik een aardige slag geslagen op Ebay volgens mij.
Een complete set luidsprekers uit het Hifi systeem voor de E46.

Volgens het verhaal zijn het alleen de luidsprekers (10 stuks)

Versterker & kabelboom zitten er niet bij, maar zit ik ook niet echt op te wachten om te installeren.
Maar wat heb ik verder nog nodig om ze te installeren in de deurpanelen?

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... K:MEWAX:IT" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Maar allebei moeten ze met iets van ringen en een roostertje vastgezet worden dacht ik.
Volgens RealOEM zit er nog verschil tussen de voor & achterspeakers.
De voorste (mid) zijn één onderdeel + klemring

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=65&fg=20" onclick="window.open(this.href);return false;

En achter is de luidspreker (high/mid) los van het roostertje en zou er geen klemring bij moeten zitten:

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=65&fg=20" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat zeggen jullie, wat mis ik allemaal op de foto?

Tenslotte zal er neem ik aan ook nog een 3 weg filtertje bij moeten in de voordeur en ook nog iets voor de achterdeur.
Maar ik twijfel nog of ik achter wel aan ga sluiten. Het bereiken vd achterspeakers is nogal een klus en volgens mij zijn de achterportieren niet standaard bedraad voor luidsprekers, dus ook dat is nogal een flinke klus waar ik minder happig op ben.

Of vergis ik me toch?

sjef

Re: Hifi system / Sound Modul luidsprekers plaatsen

Bericht door sjef » 04 mei 2011, 09:33

Moeilijke of saaie vraag blijkbaar?

Even de kernpuntjes:
-zitten er filters in de luidsprekers ingebouwd of moet ik een apart filter plaatsen?
-op de fotos lijkt het alsof er geen roostertjes bij zitten maar op RealOEM lijkt het of tenminste de voorluidsprekers een geheel vormen met de roostertjes
-in het achterportier hoef ik geen audio kabelboom te verwachten?

KJ_bmw

Bericht door KJ_bmw » 04 mei 2011, 20:24

Deze speakers gaan niet zomaar passen op je standaard radio. Bij het hifi systeem hoort namelijk een versterker waar ook alle filters voor deze speakers ingebouwd zitten. Vanaf deze versterker is iedere speaker apart bedraadt. Nu lopen er maar 2 aders naar ieder portier. Speakers hebben ook een lagere weerstand (3 ohm), rechtstreeks op je radio aansluiten is net echt goed voor je radio.
BMW 318CI 2003 M-Technik II Afbeelding

sjef

Bericht door sjef » 04 mei 2011, 21:29

Dank voor je reactie.
Het weerstandsverhaal heb ik nog niet meteen een oplossing voor. Maar moet ik dus nog even naar kijken.
De filtering is geen probleem, oa bij Conrad kun je zo een 3 weg filter krijgen wat je aansluit op de 2 draden die binnen komen in de deur.
Vanaf daar kun je de drie luisprekers bedraden.

bijvoorbeeld dit filter:
http://www1.conrad.nl/fas6/fh.php?fh_ho ... w%3Dsearch

Overigens niet een vreselijk handige manier van bedraden als ze echt iedere speaker apart versterken en bedraden. Maar goed, het zal wel werken.

sjef

Bericht door sjef » 06 mei 2011, 10:59

Het weerstand / impedantieverhaal heb ik nog eens over nagedacht.
In mijn ervaring zit daar best wat ruimte in. Zo heb je voor woonkamersystemen ook luidsprekers met 4-6 of 8 Ohm impedantie.
Zolang je er maar voor zorgt dat de linker & rechter kanalen even zwaar belast / "beweerstand" worden gaat dat gewoon goed.

Dus dat zou nog wel mee kunnen vallen.
Als iemand kan bevestigen dat er echt geen filters in de luidsprekers zelf ingebouwd zijn dan kan ik een 3 weg filtertje gaan bestellen.

En dan zit ik nog even met het bevestigen en roostertjes. Weet iemand daar antwoord op?

KJ_bmw

Bericht door KJ_bmw » 06 mei 2011, 15:57

Vergelijking met een huiskamer versterker gaat niet op. Hier worden meestal klasse a/b versterkers gebruikt. In een auto radio zitten gebrugde (dacht klasse H) versterkers welke op 4 ohm al vrijwel max belast worden. Dit om er nog een beetje vermogen uit te peuteren zonder de 12V eerst te moeten gaan verhogen.
Ga je hier speakers aanhangen van minder dan 3 Ohm en hier (langere tijd) hard mee draaien dan kan het eindversterker IC van je radio de geest geven.
Voor wat betreft het scheidingsfilter, ofschoon de crossover punten wel redelijk zullen kloppen bij de 4 ohms belasting waar deze voor is ontwikkeld zullen de scheidingsfrequenties bij een andere belasting flink gaan verschuiven waardoor op z'n minst pieken of dalen bij bepaalde frequenties zullen ontstaan. Denk dat je beter zelf een filter kan berekenen, bijvoorbeeld op de site van 12Vhifi.nl kan dit.
BMW 318CI 2003 M-Technik II Afbeelding

sjef

Bericht door sjef » 06 mei 2011, 18:34

Tja, dat klinkt dan ook wel weer eens geloofwaardig.
Of het filter hierboven het juiste was wist ik ook niet. Zal eens wat gaan rondsnuffelen.
Op zich moet je natuurlijk de samengestelde weerstand beschouwen. Die zal denk ik wel meer richting de 4 gaan.
Trouwens, het plan is om ze straks aan een Dynavin te hangen. Zou dat nog helpen?

sjef

Bericht door sjef » 23 mei 2011, 12:37

Okeej, de spulletjes zijn binnen.
Er zitten geen filters aan de speakers gebouwd, dus dat wordt een aftermarket filtertje.
Wat er ook niet bij zit zijn de kapjes en bevestigingsmaterialen.
Iemand een idee of die los te verkrijgen zijn? Op realoem lijkt het één set met de luidsprekers zelf te zijn.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Audio en navigatie”