Slecht starten en afslaan in achteruit

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Viccievic

Slecht starten en afslaan in achteruit

Bericht door Viccievic » 12 mei 2011, 20:17

Wie herkent het volgende probleem: BMW 320i start slecht, startmotor draait lang voordat motor aanslaat. Soms direct maar vaak na zeker 3 tellen starten. Daarnaast valt het me op dat als ik de auto in zijn achteruit zet, het toerental terugvalt/onregelmatig loopt, waardoor die vaak afslaat als ik achteruit inparkeer (en nee, zo'n slechte rijder ben ik ook weer niet).
Wie weet wat er aan de hand is? Valse lucht? Katalysator defect (EML lampje blijft vaak branden)? En waarom slaat die zo vaak af wanneer ik zijn achteruit rij? Graag jullie feedback.

dw70

Re: Slecht starten en afslaan in achteruit

Bericht door dw70 » 12 mei 2011, 20:37

kijk hier eens. De oplossing wordt door de vraagsteller zelf gegeven:

http://www.bimmerportal.nl/e46-algemeen ... 11795.html
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

Viccievic

Bericht door Viccievic » 13 mei 2011, 08:07

Bedankt dw70, maar het probleem waarnaar jij verwijst lijkt niet op mijn probleem. Als ik eenmaal rij is er niets aan de hand en er branden geen lampjes meer. Het is bij de start dat het EML lampje blijft branden en dat de auto dus slecht start.

OP basis van wat ik allemaal heb gelezen zijn er behoorlijk veel factoren waaraan het kan liggen, dus ik hoop niet dat mijn garage blindelings alles gaat vervangen om er dan achter te komen dat het niet werkt.

Wat mij verbaast, is de combinatie van slecht starten en het afslaan in de achteruit. Zodra die in zijn achteruit staat en ik begin maar een stukje te rijden, dan moet ik echt oppassen dat mijn auto niet afslaat. Zonder technische kennis te hebben, vermoed ik toch dat beide problemen met elkaar te maken hebben.

Is er een techneut die dit herkent of logischerwijs de oorzaak kan bedenken? Goed advies is welkom!

Viccievic

Bericht door Viccievic » 13 mei 2011, 08:12

Vergeten te melden: ik heb een BMW 320i e46 touring juli 2001 (170pk 6-cylinder) met ca 192K km op de teller. Mijn auto start dus wel maar soms pas na 4x proberen te starten, ik hoor dan de startmotor draaien (het lijkt net of er gewoon, of geen beweging in de motor komt of dat er geen brandstof is om zelf te draaien) maar de motor slaat niet aan. Als de motor eenmaal aan is, loopt de auto prima en heb ik geen problemen.
En zoals al eerder gezegd, het probleem met het snelle afslaan in zijn achteruit. Een hele wilde gok: kan het te maken hebben met een aandrijfasje (of hoe zoiets ook hete mag) dat een beetje aanloopt en dat daardoor deze problemen spelen?

dw70

Bericht door dw70 » 13 mei 2011, 09:40

Slecht starten verdacht: nokkenas sensor/krukaspositie sensor. Belangrijk voor het ontstekingstijdstip. Komt bij BMW geregeld aan zijn einde.
Maar dat je verbranding niet goed is (EML lamp brand): lambdasondes laten checken (kan door simpele meting) zowel in koude als in de bedrijfstemperatuur toestand ! Ook de voorverwarming van de lambda sondes laten checken. De lambda kan zeker de oorzaak zijn bij de opwarmde motor dat je EML lamp brandt. Eenmaal warm (lambda is op werktemperatuur gekomen) is niks meer aan de hand. En dat had de vorige auteur van het stukje ook. Flink gereden en alles was weer goed. Dat is wel een overeenkomst met jouw auto.

De LMM (lucht massa meter) zou ik je adviseren deze ook te laten controleren. Achteruit rijden probleem. Het is niet echt het meest gunstige scenario voor een motor om lucht te pakken bij het achteruit rijden. Motor komt even zonder te zitten. Dat is wat een correcte LMM kan bijregelen. Die fractie van een seconde.

Bij een BOSCH service center laten checken (en die kunnen dat als de beste):
-lambda's
-nokkenassensor / krukaspositiesensor
-LMM

Is dit in orde moet er verder gezocht worden.

Is je benzine verbruik momenteel niet wat aan de hoge kant?

En mocht je wat weten horen we altijd graag wat het was. Ervaringen delen, helpt velen.
Gr,
Dw
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

Viccievic

Bericht door Viccievic » 13 mei 2011, 12:02

DW70, bedankt voor je snelle en goed gedetailleerde oplossing. Zonder te weten wat er precies uitkomt, geeft dit me nu alweer wat rust.
Of mijn benzineverbruik aan de hoge kant is weet ik nog niet; op dit moment staat het verbruik op 9,3/100km maar ik weet niet over welke periode dit berekend wordt en wij rijden hoofdzakelijk stadsverkeer. Ik gok dat je dit vraagt mbt de LMM en dat er relatief weinig lucht en veel benzine wordt gemengd?

In ieder geval, ik ga eerst naar mijn garageman die ook alles kan uitmeten en hem bovenstaand voorleggen. Daarna hoor je de uitkomst.

Viccievic

Bericht door Viccievic » 19 mei 2011, 08:17

Ben bij mijn vaste garageman geweest die alles heeft gemeten. Geen vreemde waarden, dus wilde hij niet gaan vervangen. Het lullige was natuurlijk dat mijn auto juist daar wel meteen goed startte. Wat me nu opvalt is dat bij het starten de startmotor ca 2 tellen draait en dat dan de motor aanslaat. Mijn vrouw merkt minder goed dat de motor aanslaat dus zij blijft weleens gewoon doorstarten. Maar dat is een hele andere discussie die ik hier niet ga voeren.
Kortom, ook al leek het of de motor vroeger sneller aansloeg, zijn er geen vreemde dingen geconstateerd. We kijken het aan en als er wat gebeurt, kom ik terug op de site. Bedankt voor de hulp!

verwijderd

Bericht door verwijderd » 19 mei 2011, 08:21

Is het alleen bij een koude start? of ook als hij warm is

Coldburn

Bericht door Coldburn » 19 mei 2011, 08:35

LOL mensen die voor 1 vraag komen en daarna weer wegblijven, zo hatelijk :P

verwijderd

Bericht door verwijderd » 19 mei 2011, 08:41

Wat bedoel je, hij is toch nog steeds actief hier

Coldburn

Bericht door Coldburn » 19 mei 2011, 08:46

Viccievic schreef:Ben bij mijn vaste garageman geweest die alles heeft gemeten. Geen vreemde waarden, dus wilde hij niet gaan vervangen. Het lullige was natuurlijk dat mijn auto juist daar wel meteen goed startte. Wat me nu opvalt is dat bij het starten de startmotor ca 2 tellen draait en dat dan de motor aanslaat. Mijn vrouw merkt minder goed dat de motor aanslaat dus zij blijft weleens gewoon doorstarten. Maar dat is een hele andere discussie die ik hier niet ga voeren.
Kortom, ook al leek het of de motor vroeger sneller aansloeg, zijn er geen vreemde dingen geconstateerd. We kijken het aan en als er wat gebeurt, kom ik terug op de site. Bedankt voor de hulp!
Dat :P Mja we horen het wel

verwijderd

Bericht door verwijderd » 19 mei 2011, 09:40

ohja, ik voel me gebruikt :(

Rene08

Bericht door Rene08 » 19 mei 2011, 10:02

Rustig maar. Niet iedereen is zo bezig met de auto als hobby. Sommige mensen willen graag oplossingen voor hun problemen. Ook deze mensen zijn welkom!

dw70

Bericht door dw70 » 19 mei 2011, 10:12

Viccievic schreef:Ben bij mijn vaste garageman geweest die alles heeft gemeten. Geen vreemde waarden, dus wilde hij niet gaan vervangen. Het lullige was natuurlijk dat mijn auto juist daar wel meteen goed startte. Wat me nu opvalt is dat bij het starten de startmotor ca 2 tellen draait en dat dan de motor aanslaat. Mijn vrouw merkt minder goed dat de motor aanslaat dus zij blijft weleens gewoon doorstarten. Maar dat is een hele andere discussie die ik hier niet ga voeren.
Dat doorstarten is geen enkel probleem. Je blijft met diverse omstandigheden (b.v. de atmosfeer) te maken hebben die dat kunnen veroorzaken. Ikzelf heb daar nooit moeite mee gehad. Het komt en gaat. De ene keer start hij in een tel en de andere keer pas na 5 seconden doorstarten. So be it. Zolang dat maar niet structureel 5-10 seconden wordt, is alles prima.

Viccievic

Bericht door Viccievic » 30 mei 2011, 08:19

Hallo iedereen, ik begrijp dat mijn afwezigheid/reactie stoorde. Niets aan de hand, ik vind de site nog steeds super, maar was op vakantie zonder internet. Bedankt fvandersluis voor je aardige reactie en misschien dat Coldburn de volgende keer iets langer wil nadenken of mijn bericht beter wil lezen. Coldburn, "are we cool again?" ;)

Zoals gezegd kom ik terug op mijn eerdere probleem. Het moet niet gekker worden, maar mijn vrouw heeft een verband ontdekt bij het slecht starten! Zolang je start (nadat EML uit is) in zijn vrij, start de motor vrijwel meteen. Staat de auto in een versnelling (1 of achteruit maakt niet uit), dan draait de startmotor zich een slag in de rondte voordat de motor aanslaat.
Is er een techneut die uit deze observatie kan herleiden wat er aan de hand is?

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”