alpinas
alpinas
misschien een hele stomme vraag maar ik kan alpinas kopen van ''19 die onder een e32 730 een e34 540 en e34 525tds hebben gezeten, kunnen die ook onder mijn e36 320
I NEED A HORSE!
-thor-
-thor-
Re: alpinas
Kon dit zo snel even vinden;)
AutoType Steek Ø ET Naaf Ø
3 Serie E36 5x120 47 72.5
5 Serie E34 5x120 20 72.5
7 Serie E32 5x120 20 72.6
Zoals je ziet kan het om de ET waarde niet, volgens mij moet je dan je wielkasten laten uitrollen. Maar spreek hier niet uit ervaring.
Geloof trouwens dat bij de ET waarde een afwijking van 5 te doen moet zijn, maar zoals ik al zij zeker ben ik niet.

AutoType Steek Ø ET Naaf Ø
3 Serie E36 5x120 47 72.5
5 Serie E34 5x120 20 72.5
7 Serie E32 5x120 20 72.6
Zoals je ziet kan het om de ET waarde niet, volgens mij moet je dan je wielkasten laten uitrollen. Maar spreek hier niet uit ervaring.
Geloof trouwens dat bij de ET waarde een afwijking van 5 te doen moet zijn, maar zoals ik al zij zeker ben ik niet.

- ThaDutchPolski
et waarde is hoe ver de velg naar binnen staat maar ik weet niet precies het getal hoger mag zijn of lager. je kunt er anders ook spoorverbreders tussen doen.
2011 - 2013 E39 530D
2013- E65 735I
2013- E65 735I
Spoorverbreders werkt niet, lagere ET staat al verder naar buiten. Ik heb nu ET 37 velgen op mijn E46 (= ook ET47) gemonteerd, dat gaat nog net....
-
met die ET waarde zal je je wielkasten echt flink moeten uitrollen want die komen echt ver naar buiten en bij de grote van de velgen en eventuele verlanging zal hij flink in je wielkast gaan schuren..
BMW L.A.CarParts
Voor diverse E34 ,E36,Z3,E39 en E46 Onderdelen
Het is een coupé, die kunnen wat meer hebben.
Check de et waarde op de velg. En anders even passen, dan weet je het zeker.
Coupé's hebben met et30 meestal geen probleem.
Hallo BMW fans,
Koop altijd velgen met de juiste ET waarde, dat scheelt echt in de onkosten wat de wiel ophanging en de wiellagers betreft.
De vrijkomende krachte, met een verkeerde ET waarde dat word nooit gezien door velen, echter kan ik u nu al verklappen, dat de druk op de wielophanging en de wiellagers een aardig stuk hoger komt te liggen, dit gaat allemaal stuk, natuurlijk niet binnen een paar duizend kilometer, ligt wel aan de groote van de afwijking.
Ga nooit zitten hannesen met spoorverbreders, dit is trouwens ook niet toegestaan ook!
Ook dit geeft natuurlijk te denken, men gaat spoorverbreders gebruiken, we moeten natuurlijk ook weer langere wielbouten gaan gebruiken, allemaal verzwakkingen die men aanbrengt, ook nog meer onbalans kan hier door veroorzaakt worden, en ja, soms ook nog afgelopen wielen.
je ziet dit fenomeen wel eens bij vrachtauto's, een wiel wat er plots vandoor gaat en een eigen leven gaat beginnen.
Je zou maar een derhgelijk projectiel tegen komen, als moeder zijnde met een kleine achter op de fiets, of als een motorrijder die een dergelijke aanslag maar ternouwernood overleeft.
Je zou het maar op je geweten hebben!!
Dit kan gebeuren met spoorverbreders, en het gebeurt niet enkel bij het vrachtverkeer.
Houd het veilig, kijk even naar alle waarden die vermeld staan op uw originele velgen die u nu bezit.
Scheelt enorm veel sores en gewonden.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Koop altijd velgen met de juiste ET waarde, dat scheelt echt in de onkosten wat de wiel ophanging en de wiellagers betreft.
De vrijkomende krachte, met een verkeerde ET waarde dat word nooit gezien door velen, echter kan ik u nu al verklappen, dat de druk op de wielophanging en de wiellagers een aardig stuk hoger komt te liggen, dit gaat allemaal stuk, natuurlijk niet binnen een paar duizend kilometer, ligt wel aan de groote van de afwijking.
Ga nooit zitten hannesen met spoorverbreders, dit is trouwens ook niet toegestaan ook!
Ook dit geeft natuurlijk te denken, men gaat spoorverbreders gebruiken, we moeten natuurlijk ook weer langere wielbouten gaan gebruiken, allemaal verzwakkingen die men aanbrengt, ook nog meer onbalans kan hier door veroorzaakt worden, en ja, soms ook nog afgelopen wielen.
je ziet dit fenomeen wel eens bij vrachtauto's, een wiel wat er plots vandoor gaat en een eigen leven gaat beginnen.
Je zou maar een derhgelijk projectiel tegen komen, als moeder zijnde met een kleine achter op de fiets, of als een motorrijder die een dergelijke aanslag maar ternouwernood overleeft.
Je zou het maar op je geweten hebben!!

Dit kan gebeuren met spoorverbreders, en het gebeurt niet enkel bij het vrachtverkeer.
Houd het veilig, kijk even naar alle waarden die vermeld staan op uw originele velgen die u nu bezit.
Scheelt enorm veel sores en gewonden.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
-
Fabian79 schreef:Het is een coupé, die kunnen wat meer hebben.

maakt niet uit of het een coupe,sedan enz is.. onderstel (op schijf/trommel na) is het zelfde..
Maar de druk zal altijd verkeerd zijn en slijten je wiellagers meer..
coupes hebben standaard ET waarde 47 en sedan (volgens mij) ET 42
beter is het niet te veel gaan stunten want een wielager kost nieuw al gauw zo'n 60 euro en zal hij er nog opgezet moeten worden met een pers..
BMW L.A.CarParts
Spoorverbreders zijn gewoon toegestaan hoorAdE39 schreef:Ga nooit zitten hannesen met spoorverbreders, dit is trouwens ook niet toegestaan ook!
BMWE39FREAK schreef:met die ET waarde zal je je wielkasten echt flink moeten uitrollen want die komen echt ver naar buiten en bij de grote van de velgen en eventuele verlanging zal hij flink in je wielkast gaan schuren..
Krijg je bij het uitrollen niet veel roest? Heb zelf 18 inch alpinas liggen, en die sleten aan mijn wielkast.
Als het goed gedaan wordt niet, na het rollen moet alles ook gewoon weer netjes afgewerkt worden zodat roest geen kans heeft. Verder moet de goede techniek gebruik worden. De lak moet goed verhit worden zodat deze elastisch wordt, als de lak scheurt of barst tijdens het rollen moet je eigenlijk ook nog overspuiten namelijk.
Dit is wel een reden dat het rollen van jongere auto's doorgaans meer succes biedt als het rollen van oudere auto's, bij oudere auto's is de lak harder geworden en heb je dus meer kans op barsten of scheuren van de lak.
Dit is wel een reden dat het rollen van jongere auto's doorgaans meer succes biedt als het rollen van oudere auto's, bij oudere auto's is de lak harder geworden en heb je dus meer kans op barsten of scheuren van de lak.
Hallo beste BMW fans,
Dat er vaak misverstanden zijn over spoorverbreders dat blijkt duidelijk op vele fora.
Volgens de wet is het absoluut niet toegestaan om spoorverbreders te monteren onder een auto.
Volgens een keurmeester die ik heel goed ken bij het RDW, mag dit echt niet, de garage bedrijven die een APK keuring uitvoeren, dienen er echt op te letten, dat er echt geen spoorverbreders gemonteerd zijn.
Volgt er na een keuring en afmelding een steekproef, en de keurmeester van het RDW constateert montage van spoorverbreders, dan krijgt de APK keurmeester die gekeurd heeft een aantekening op zijn atest.
Een aantal van deze aantekeningen dat betekend dat hij zijn bevoegdheid kwijt raakt om nog APK keuringen uit te voeren.
Hoeveel aantekeningen er dienen gegeven te zijn, daar doet deze proffessional geen mededelingen over, wat begrijpelijk is.
Hoever de RDW hier mee gaat dat zal uitmaken van de kwaliteit van het keuren van deze keuringsmonteur en het garage bedrijf.
Houd het dus gewoon origineel, is altijd beter, geen al te grote afwijkingen .
Scheelt een berg onkosten aan de wielophanging en het lagerwerk.
Een APK is een steekproef om de veiligheid te toetsen hoe de veiligheid van de auto's er uit ziet in de praktijk.
Gaat men de nodige dingen vervangen door niet deugdelijk materiaal, dan is de veiligheid ook niet gewaarborgd.
Met vriendelijke groet,
Ad
Dat er vaak misverstanden zijn over spoorverbreders dat blijkt duidelijk op vele fora.
Volgens de wet is het absoluut niet toegestaan om spoorverbreders te monteren onder een auto.
Volgens een keurmeester die ik heel goed ken bij het RDW, mag dit echt niet, de garage bedrijven die een APK keuring uitvoeren, dienen er echt op te letten, dat er echt geen spoorverbreders gemonteerd zijn.
Volgt er na een keuring en afmelding een steekproef, en de keurmeester van het RDW constateert montage van spoorverbreders, dan krijgt de APK keurmeester die gekeurd heeft een aantekening op zijn atest.
Een aantal van deze aantekeningen dat betekend dat hij zijn bevoegdheid kwijt raakt om nog APK keuringen uit te voeren.
Hoeveel aantekeningen er dienen gegeven te zijn, daar doet deze proffessional geen mededelingen over, wat begrijpelijk is.
Hoever de RDW hier mee gaat dat zal uitmaken van de kwaliteit van het keuren van deze keuringsmonteur en het garage bedrijf.
Houd het dus gewoon origineel, is altijd beter, geen al te grote afwijkingen .
Scheelt een berg onkosten aan de wielophanging en het lagerwerk.
Een APK is een steekproef om de veiligheid te toetsen hoe de veiligheid van de auto's er uit ziet in de praktijk.
Gaat men de nodige dingen vervangen door niet deugdelijk materiaal, dan is de veiligheid ook niet gewaarborgd.
Met vriendelijke groet,
Ad
't Is een leuk verhaal wat je daar neer zet maar volgens mij klopt het echt niet hoor. Het APK reglement zegt het volgende:
Mocht je menen dat het in een ander artikel staat kan je hier een volledig en actueel overzicht vinden van de apk eisen.
Nog enkele bronnen:
http://www.autoweek.nl/apkvraag.php?id=178" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.stroevemotorsport.nl/Stroeve ... erbreders/" onclick="window.open(this.href);return false;
Zeg me maar waar hier staat dat het niet mag ?? Er staat alleen dat het met alle daarvoor bestemde bevestigingsmiddelen deugdelijk moet zijn bevestigd. Daar valt een spoorverbreder ook gewoon onder, dat is een 'daarvoor bestemd bevestigingsmiddel' namelijk, zeker als een velg zonder gewoon de schokbreker raakt.Artikel 5.2.23 spoorbreedte
De spoorbreedte van personenauto’s mag niet meer dan 2,0% groter zijn dan de waarde die voor het voertuig is vermeld op het kentekenbewijs of in het kentekenregister.
Visuele controle, waarbij in geval van twijfel wordt gemeten. Aan deze eis wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.
Artikel 5.2.24 wielen en velgen
1. De wielen onderscheidenlijk velgen van personenauto’s mogen geen breuken, scheuren, ondeugdelijk laswerk, ernstige corrosie of ernstige vervorming vertonen.
Lid 1 en 2: visuele controle, terwijl de personenauto zich boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt en het wiel vrij kan ronddraaien.
2. De wielen onderscheidenlijk velgen moeten met alle daarvoor bestemde bevestigingsmiddelen deugdelijk zijn bevestigd.
Mocht je menen dat het in een ander artikel staat kan je hier een volledig en actueel overzicht vinden van de apk eisen.
Nog enkele bronnen:
http://www.autoweek.nl/apkvraag.php?id=178" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.stroevemotorsport.nl/Stroeve ... erbreders/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nu even de vraag of het wel verstandig is, wat de apk betreft heb je geen probleem, die doet zich pas voor als je een technische controle krijgt onderweg,dan ben je de sigaar, apk eisen zijn niet de eisen in het wvg.
Volgens mij maakt dat niks uit, zo lang je maar binnen die 2% blijft en het allemaal deugdelijk in elkaar steekt, volgens mij wordt je tijdens een TC overigens gewoon getoetst aan de APK eisen.