Welke band kan ik het beste nemen

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
verwijderd

Welke band kan ik het beste nemen

Bericht door verwijderd » 11 mei 2011, 07:59

Ik weet dat hier al een groot centraal topic voor geopend is, maar in dat topic vind ik een heleboel verschillende meningen.
En aangezien ik nog geen ervaring heb met verschillende banden heb ik even goed advies nodig.

Ik zoek een band die niet hard slijt, goede grip op zowel droog als nat wegdek. ook wil ik dat hij er mooi uitziet om de velg.

de bandenmaat is 225 45 17

dank,

Gr, Franck

nassje

Re: Welke band kan ik het beste nemen

Bericht door nassje » 11 mei 2011, 08:20

Ik zou dan denk gaan voor Michelin Pilot Sport 2
En dat het er mooi uitziet ligt een beetje aan de breedte van je velg (j-waarde)
Maar de maat die je aangeeft is de beste maat die je kan nemen voor een E46 (niet breedset)
||Ascot Green | Schroefset | Supersprint Exhaust | Remote Angel Eyes | Rolled Fenders | Keskin | Zwart Hemel | BBS 359M | M52 2.0 24v | Full Tinted Windows | M-Pakket | Rims & Paintjobs Fixed by myself||

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 11 mei 2011, 08:43

Over een band vind je altijd heel verschillende meningen... Beetje inherent aan het product. Ik heb zelf erg goede ervaringen met Dunlops, die bieden imho relatief veel band voor het geld. Lees veel goeds over de Sportmaxx TT.

verwijderd

Bericht door verwijderd » 11 mei 2011, 08:45

En hoe zit het met bridgestone potenza re050a? daar lees ik ook erg goede dingen over. bedankt voor de reacties

DJLeonardo

Bericht door DJLeonardo » 11 mei 2011, 09:16

Idd het zoveelste topic......

De Bridgestone Potenza is een hele goeie band uit de top 6. Inmiddels al weer wat verouderd qua techniek. Het is van de top6 wel zo'n beetje de harste band en hij valt niet breed. Ik zou dan eerder voor een Dunlop Sportmaxx gaan idd. Die valt breed net als de Goodyear F1 Asymetric. Ik vind dat zelf alleen niet zo lekker sturen. Inmiddels is er de Michelin Pilot Sport 3. Levert iets in aan droog grip maar is een stuk beter geworden in het nat (wat een wat minder puntje was bij de PS2) Inmiddels heeft Goodyear de F1 Asymetric 2 uitgebracht, die is weer verbeterd op de zwakke punten van de 1, de wat slappe wangen, hogere rolweerstand en de wat hoge slijtage) Hij is dus steviger geworden. Ik weet niet wat dat voor gevolgen heeft voor de voormalige pluspunten (goeie grip, weinig afrolgeruis, comfortabele "ride")
Je moet voor jezelf nagaan wat je belangrijker vind. grip, souplesse, comfort, looks, geluid of slijtage, (en prijs natuurlijk)

Uiteindelijk zijn de Michelins voor mij gewoon wel de beste banden. Ze zijn op bijna alle punten nagenoeg perfect en de wat mindere punten zijn vaak nog beter als een goedkopere band. Een Michelin slijt over het algemeen ook mooi op en gaat dus lang mee. Een goedkopere band wil nog wel eens wat eerder gaan cuppen. Michelins zijn echter wel veruit het duurst.
Laatst gewijzigd door DJLeonardo op 11 mei 2011, 09:20, 2 keer totaal gewijzigd.
BMW E90 330iA, BMW E87 118i

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 11 mei 2011, 09:17

Heb die RE050a's onder mijn cabrio, kan er nog weinig echt zinnigs over zeggen maar de eerste indruk is idd goed. Wel een stuk prijziger als Dunlops dacht ik.

Wat Leo zegt is gewoon waar, kijk wat voor jou de belangrijkste eisen zijn, ik vind persoonlijk onder mijn diesel levensduur en grip op droog belangrijker als geluidsniveau en grip bij nat. (Grip bij nat is belangrijk, maar een zomerband onder mijn auto wordt voor minimaal 80% gebruikt onder droge omstandigheden, en ik verkies grip boven geluid omdat ik veiligheid boven comfort stel)

Persoonlijk vind ik Michelin idd heel goede banden, maar met mijn kilometers kan ik het imho niet verantwoorden om elke twee jaar die - toch wel forse - meerprijs tov Dunlop voor een set banden te betalen. Ik vind het prijsverschil onevenredig groot tussen beide merken als je kijkt naar het kwaliteitsverschil met bovengenoemde criteria in je hoofd. Zeker omdat in mijn bandenmaten het prijsverschil al gauw honderden euro's bedraagt op een setje.

Kijk gewoon welke van die eisen voor jou het belangrijkst zijn, en kies op basis daarvan de band die qua tests - en prijs - het beste daar bij aansluit.

verwijderd

Bericht door verwijderd » 11 mei 2011, 12:41

Hoe bedoel je, een band die breed valt? bedoel je breder loopvlak, want 225 is toch 225 bij elke band lijkt mij?

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 11 mei 2011, 12:57

Nee, de vorm van de wang van een band bepaald ook deels hoe 'breed een band valt'. Als je 4 merken 225 gaat opmeten meet je 4 verschillende breedtes, maar ze zijn allemaal ongeveer 225. Helaas staat dit soort informatie nooit op verpakkingen of sites van een fabrikant en moet je hier altijd in de praktijk achterkomen of vertrouwen op ervaringen van anderen.

225 is volgens mij de totale breedte van de band, je kan je voorstellen dat door de vorm van de wang dit verschillen kan opleveren in de breedte van het loopvlak.

verwijderd

Bericht door verwijderd » 11 mei 2011, 12:59

zou bijvoorbeeld een 255 band ook kunnen passen? of 235

nassje

Bericht door nassje » 11 mei 2011, 13:04

255/40 zou je achter kunnen plaatsen dit zijn aardig brede banden.. Dus of dat gaat passen onder een E46 zou ik niet weten..
235 voor zou denk wel kunnen.

Info over de velg is dan wel belangrijk, zoals de Et waarde en de J-waarde.
Laatst gewijzigd door nassje op 11 mei 2011, 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.
||Ascot Green | Schroefset | Supersprint Exhaust | Remote Angel Eyes | Rolled Fenders | Keskin | Zwart Hemel | BBS 359M | M52 2.0 24v | Full Tinted Windows | M-Pakket | Rims & Paintjobs Fixed by myself||

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 11 mei 2011, 13:04

Voor een 255 band heb je doorgaans in je voorste wielkuipen geen ruimte... 235 zou op zich wel kunnen, mits je de juiste hoogtemaat hebt. De hoogtemaat is een percentage van de breedte namelijk, dus een 235/45 R17 is automatisch een grotere band als een 225/45 R17... Het verschil met de originele maten mag maximaal 3% zijn.

DJLeonardo

Bericht door DJLeonardo » 11 mei 2011, 13:28

Brede banden aan de voorkant rijdt niet lekker hoor. 225 is echt wel de max en eigenlijk aan de brede kant. Ik stuur liever met een 205. Maar ja, je moet ook wat oppervlak hebben om te remmen.. Het is idd de totale breedte van de band. Dus een Michelin, die ronder valt dan een Goodyear heeft in feite dus minder loopvlak op een 225. Waarom dan niet een viekante wang en b.v. 215 of 205 hoor ik je denken? Nou, omdat een vierkante wang gevoeliger is voor sporen etc. Heb het zelf uitgebreid getest.

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 11 mei 2011, 13:44

Een vierkante wang stuurt ook heel belabberd... ;) Ben het overigens helemaal met Leo eens, 225 moet je gewoon aanhouden als max aan de voorkant, achter kan gerust iets breder, maar dat zou ik ook alleen doen als je achter ook daadwerkelijk bredere velgen hebben zodat je dezelfde karakteristiek in je voor en achterbanden hebt.

DJLeonardo

Bericht door DJLeonardo » 11 mei 2011, 14:55

Ik heb wel eens een e90 zien staan met 8J velgen rondom maar wel een achter 255 gemonteerd (en voor 225) Dat zag er echt niet uit. 255 staat helemaal bol op een 8J.

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 11 mei 2011, 14:57

Naast dat het er niet uit ziet geef je dan de voorband ook een heel andere karakteristiek mee als je achterband. Je banden zijn ook een belangrijk deel van je onderstel en erg belangrijk voor je weggedrag... Dat wordt nog wel eens vergeten...

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Performance en tuning”