Hoge kilometerstand 330ci afweging
Hoge kilometerstand 330ci afweging
Zo, een nieuw lid meldt zich op het forum! Nog geen auto om voor te stellen, dat komt hopelijk snel.
Punt waar ik nu bij aanschaf mee zit is dat ik een mooie E46 330ci Ex heb gezien, te koop in NL! Price is right, rest van de auto is perfect qua opties (leder sport, schuif/kantel, standaard wielen, xenon, etc), maarrrrrr de psychologische grens van 2 ton km's is hij ruimschoots voorbij (240.000)... En daar wringt de schoen natuurlijk. Met goed onderhoud moet het geen probleem zijn die stand met een 6-in-lijn, en dat heeft deze zo te zien ook gehad bij BMW dealer, maar anderzijds betekent het volgens mij ook dat de auto qua restwaarde natuurlijk enorm achteruit gaat de komende jaren. Ik ga er 20k per jaar mee rijden dus over drie jaartjes zijn de 3 ton alweer bereikt. Nu is restwaarde niet het grootste probleem, ook slijtage van alle onderdelen begint zich boven de 2 ton natuurlijk te manifesteren.
Mijn andere optie is natuurlijk zelf importeren, maar eerst wil ik graag van de experts horen wat ze van bovenstaand vinden. Eigenlijk is deze auto namelijk perfect, alleen de km stand houdt mij tegen om überhaupt te gaan kijken!
Punt waar ik nu bij aanschaf mee zit is dat ik een mooie E46 330ci Ex heb gezien, te koop in NL! Price is right, rest van de auto is perfect qua opties (leder sport, schuif/kantel, standaard wielen, xenon, etc), maarrrrrr de psychologische grens van 2 ton km's is hij ruimschoots voorbij (240.000)... En daar wringt de schoen natuurlijk. Met goed onderhoud moet het geen probleem zijn die stand met een 6-in-lijn, en dat heeft deze zo te zien ook gehad bij BMW dealer, maar anderzijds betekent het volgens mij ook dat de auto qua restwaarde natuurlijk enorm achteruit gaat de komende jaren. Ik ga er 20k per jaar mee rijden dus over drie jaartjes zijn de 3 ton alweer bereikt. Nu is restwaarde niet het grootste probleem, ook slijtage van alle onderdelen begint zich boven de 2 ton natuurlijk te manifesteren.
Mijn andere optie is natuurlijk zelf importeren, maar eerst wil ik graag van de experts horen wat ze van bovenstaand vinden. Eigenlijk is deze auto namelijk perfect, alleen de km stand houdt mij tegen om überhaupt te gaan kijken!
BMW E46 330CI
Re: Hoge kilometerstand 330ci afweging
Allereerst welkom op het forum 
Perfect of niet ik vind 240.000 op de teller toch wel veel, zeker iemand meenemen die er verstand van heeft als je deze toch wil kopen
En inderdaad kan dit meer onderhoud gaan vergen hoewel je niet weet hoe de vorige eigenaar ermee is omgegaan.

Perfect of niet ik vind 240.000 op de teller toch wel veel, zeker iemand meenemen die er verstand van heeft als je deze toch wil kopen

En inderdaad kan dit meer onderhoud gaan vergen hoewel je niet weet hoe de vorige eigenaar ermee is omgegaan.
Thanks voor de vlotte reacties! De prijs is wel netjes voor Nederlandse begrippen, blijft natuurlijk nog best een hap geld voor een auto van 9 jaar en bijna 2,5 ton op de teller. Vraagprijs is overigens net geen 9 mille.
BMW E46 330CI
zou gewoon bij bmw een aankoopkeuring laten doen...kost 50 euro ofzo..
dan weet je wat er mis is en wat niet..
overigens ben ik van mening dat hoge km stand niet slecht hoeft te zijn...(mits slecht onderhoud)
je hebt zelfs auto's die onder een ton al veel problemen of storingen hebben...
een goede auto kopen is ook een beetje kwestie van geluk hebben..
dan weet je wat er mis is en wat niet..
overigens ben ik van mening dat hoge km stand niet slecht hoeft te zijn...(mits slecht onderhoud)
je hebt zelfs auto's die onder een ton al veel problemen of storingen hebben...
een goede auto kopen is ook een beetje kwestie van geluk hebben..
- DJLeonardo
Mijn 330 rijdt 25k per jaar. Korte stukken maar ook lange stukken van 400 km per keer. Daar is die auto zeer geschikt voor. Als de auto die je op het oog hebt ook op deze manier aan zijn km's is gekomen dan denk ik dat je beter af bent dan met een auto met lage km stand die alleen maar korte stukjes heeft gereden of zelfs lang heeft stilgestaan. Ja, er zijn slijtage onderdelen maar ikzelf vervang die juist nu al (zit nu op 180k). Veel onderdelen slijten ook door de tijd en niet zozeer door km's dus in dat geval zegt km stand ook niks. Neem b.v. rubber in de ophanging o.i.d die worden gewoon oud. En wat kost een paar wiellagers nou? Het blok houdt het wel uit, daar zou ik geen zorgen over maken Hij lust alleen wel een slokje olie, dat doet ieder 3.0 blok. Wel zou je de Vanos kunnen reviseren door nieuwe zuigerringen te plaatsen (Beisan) Is ook niet heel duur (180 euro werk en 150 euro onderdelen)xenobite schreef:........psychologische grens van 2 ton km's is hij ruimschoots voorbij (240.000)... En daar wringt de schoen natuurlijk. Met goed onderhoud moet het geen probleem zijn die stand met een 6-in-lijn, en dat heeft deze zo te zien ook gehad bij BMW dealer, maar anderzijds betekent het volgens mij ook dat de auto qua restwaarde natuurlijk enorm achteruit gaat de komende jaren. Ik ga er 20k per jaar mee rijden dus over drie jaartjes zijn de 3 ton alweer bereikt. Nu is restwaarde niet het grootste probleem, ook slijtage van alle onderdelen begint zich boven de 2 ton natuurlijk te manifesteren.
.
Ik zou er proberen achter te komen hou de auto is behandeld. Wat ie al aan onderhoud heeft gehad. Als het goed is is bij 240k het meeste slijtage spul al eens vervangen. Ik weet wel dat degene die mijn auto straks bij 240k koopt (of meer) een hele goeie auto krijgt die beter is als toen ik 'm kocht bij 120k. Natuurlijk is niet iedereen zo'n miereneuker zoals ik.

Wat punten om op te letten:
-Wegligging. Spoorgevoeligheid en trillen bij ruw wegdek en remmen dan mag je de draagarmen vervangen (moet altijd na verloop van tijd, is zwak onderdeel)
Als je auto deint zijn de schokbrekers oud maar die moeten allang vervangen zijn geweest bij 240k.
-ratelt de motor dan heb je kans dat de DISA klep vervangen moet worden, is onderdeel van 60-70 euro kost een half uurtje werk.
-Het blok mag maximaal 1 liter olie verbruiken per 1000 km, dat is de grens bij BMW. Dus een liter per b.v. 5000km is helemaal niet gek.
-Schakelt hij soepel. Blijft hij in z'n versnelling staan of kan je 'm er zo uit trekken.
-Koppeling, als ie slipt bij optrekken in z'n 2 dan is ie op z'n eind.
-bonken bij het schakelen, kan op verschillende dingen duiden. Hardyschijf vervangen. kan ook het subframe zijn dat is gescheurd, dat is een hele dure!. Rond 2001 is het subframe alleen versterkt dus die kans is erg klein.
- trekt de auto naar 1 kant dan mag je 'm gaan uitlijnen.
-schurend geluid in de bocht, wiellager versleten.
Kan ff zo snel niks meer bedenken maar er zijn nog een hoop dingen waar je op kan letten.
BMW E90 330iA, BMW E87 118i
xenobite schreef:Zo, een nieuw lid meldt zich op het forum! Nog geen auto om voor te stellen, dat komt hopelijk snel.
Ik raad je aan om 1 zelf in te voeren. Werk is niks bijzonders, maar auto's zijn in mijn ogen beter onderhouden. En meestal meer optie's. Ik heb zelf een 330ci smg2 van 2002 met maar 95000 op de klok, alles erbij en ook werkelijk alle opties erop voor iets meer dan 9000.
Maar is natuurlijk eigen keus.......
- bmw325ticompact
Denk dat € 9000,- alleen de auto zal zijn dus excl. bpm en keuring. Maar dan nog geen verkeerde prijs.
Als je het mij vraagt ga ik liever voor een auto die niet meer dan 150 dkm heeft gelopen, maar dat is gewoon een gevoels kwestie.
Als je het mij vraagt ga ik liever voor een auto die niet meer dan 150 dkm heeft gelopen, maar dat is gewoon een gevoels kwestie.
Mooi verhaal DJLeonardo. Goeie informatie waarmee ik op z'n minst even kan gaan kijken en proefrijden. Had al wat meer informatie ingewonnen, maar jouw verhaal geeft inderdaad wel weer dat goed onderhoud en een hoge km-stand geen probleem hoeft te zijn. Sterker nog, dat kan juist een goede eigenschap zijn! Deze auto is in ieder geval altijd dealer onderhouden, ben erg benieuwd naar de onderhoudsgeschiedenis die er ook bij zit.
Importeren voor die prijs is natuurlijk top Motorwaus, ben erg benieuwd waar jij hem vandaan hebt. En natuurlijk of die 9.000 euro inclusief BPM is!. Heb ook wat moois in Italië zien staan, maar het aantal auto's valt me een beetje tegen daar. En in Duitsland is het (op de websites) momenteel ook niet veel soeps vind ik.
Importeren voor die prijs is natuurlijk top Motorwaus, ben erg benieuwd waar jij hem vandaan hebt. En natuurlijk of die 9.000 euro inclusief BPM is!. Heb ook wat moois in Italië zien staan, maar het aantal auto's valt me een beetje tegen daar. En in Duitsland is het (op de websites) momenteel ook niet veel soeps vind ik.
BMW E46 330CI
Hoi Xenobite, Ik heb je een PB verstuurd.
Laatst gewijzigd door Dr.BMW op 07 mei 2011, 09:41, 1 keer totaal gewijzigd.
335i boven een 330i
Hou even in je achterhoofd dat een auto qua ontwerp gemaakt is voor 230.000 km.
Neemt niet weg dat de huidige auto's dit vaak met gemak draaien, maar het geeft wel iets aan vanuit de autobranche.
Neemt niet weg dat de huidige auto's dit vaak met gemak draaien, maar het geeft wel iets aan vanuit de autobranche.
Dr.BMW you've got mail.
Overigens is het inderdaad met de levensduur van sommige automerken om te huilen. Heb veel met importeurs gesproken die vooral de snelle omlooptijd van auto's vervloekten. Elke twee jaar een facelift, vier jaar een nieuw model.. Vandaar alle terugroepacties, goedkope onderdelen en andere problemen. Al valt BMW daar natuurlijk geheel buiten!
Overigens is het inderdaad met de levensduur van sommige automerken om te huilen. Heb veel met importeurs gesproken die vooral de snelle omlooptijd van auto's vervloekten. Elke twee jaar een facelift, vier jaar een nieuw model.. Vandaar alle terugroepacties, goedkope onderdelen en andere problemen. Al valt BMW daar natuurlijk geheel buiten!

BMW E46 330CI
Bmw is bijna falliet gegaan aan de `02 serie, gingen veel te lang mee.
Ik persoonlijk ben iets minder gevoelig voor hogere kilometerstanden, mits onderhoud en staat van auto e.d. goed is. Maar dan nog een bedrag van 9K betalen vind ik dan weer aan de hoge kant. Ervan uitgaande dat je deze auto dan 'op' rijdt is je afschrijving over 3 a 4 jaar wel erg hoog. Ik zou deze auto uit financieel oogpunt dus laten staan.
Succes!
Succes!
De 200.000 zou voor mij toch wel de grens zijn ondanks alle uitspraken over goed onderhoud enz. Daar komt nog bij dat illie hierboven zeker een goed punt heeft over de afschrijving die je hebt als je er zelf nog 4 jaar mee wilt rijden.
Persoonlijk zou ik deze laten gaan ... maar dat is natuurlijk geheel aan jezelf.
Persoonlijk zou ik deze laten gaan ... maar dat is natuurlijk geheel aan jezelf.