stationair soms 5 cilinders

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
wt622
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 apr 2011, 07:03

stationair soms 5 cilinders

Bericht door wt622 » 25 apr 2011, 06:50

Hallo allen,

Ik heb dus sinds twee drie weken een 523i sedan, die over het algemeen heel goed loopt. Sinds eergisteren wil hij nu af en toe stationair op 5 cilinders gaan lopen. Ook is het olieverbruik vrij hoog, heb er al zo'n drie ltr bijgevuld. Er lijkt ook wel olie weg te lekken, maar dat lijkt me minimaal. Soms ruik ik verbrande olie, maar vaak ook weer niet!? :gek: Heb de bougies vervangen, dit was ook wel nodig, plus twee bougiedoppen waarvan er een heel slecht was. Heb er wynns Supercharge in gedaan dus eens zien of dit gaat werken. Heb zelf wel aardig wat dingen die ik kan bedenken en nog moet gaan checken, maar als er iemand is die dit herkend zijn de tips altijd welkom. Vandaag eerst wat injector cleaner er in doen en een lekker stuk toeren/blazen. Misschien is het wat vervuiling.

Vrolijk pasen verder!!

Mario TT
Berichten: 1290
Lid geworden op: 23 jun 2008, 13:33

Re: stationair soms 5 cilinders

Bericht door Mario TT » 25 apr 2011, 07:41

Misschien had een check voor de koop beter geweest...Klinkt alsof je een rotte motor hebt. Drie liter op hoeveel kilometer? Als je verbrande olie ruikt kan het misschien wel zo zijn dat je olie in de uitlaat verbrand en dat er een zuigerveer naar de haaien is? Bij jouw motor is gewoon geen onderhoud gedaan, zo te horen nooit. Rookt de auto ook heel erg? Bijvoorbeeld bij het gasgeven en plots loslaten van het gas?
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.

Gebruikersavatar
RubberBurner
Berichten: 87
Lid geworden op: 15 jan 2011, 19:02
Locatie: Hippolytushoef
Contacteer:

Re: stationair soms 5 cilinders

Bericht door RubberBurner » 25 apr 2011, 07:55

Maakt 't blok eens lekker schoon met een stoomcleaner en kijk eens waar de lekkage vandaan komt.Ik heb ook eeb 523i en daar lekt de kleppendekselpakking wat,helemaal geen probleem dus.Voor een paar tientjes heb je een nieuwe ..
Stationair kan duiden op een bobineprobleem.

wt622
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 apr 2011, 07:03

Re: stationair soms 5 cilinders

Bericht door wt622 » 25 apr 2011, 07:57

Inderdaad had een check van tevoren een goede geweest.Maar zoals ik al zei, de motor loopt over het algemeen erg goed, en rookt bijna niet alleen heel soms.Meestal geeft ie alleen een lichte walm bij het wegrijden(als ie op 5 cilinders loopt) maar bij wat meer gas en gewoon doorrijden is het helemaal weg. Wel is het onder op het blok behoorlijk vettig, lijkt op overmatig zweten. Denk zelf in het ergste geval ook aan de zuigerveren en/of klepseals. Ook word gewone lichte vervuiling aangegeven.

Stan (E39)
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 okt 2010, 19:06
Locatie: Amsterdam

Re: stationair soms 5 cilinders

Bericht door Stan (E39) » 26 apr 2011, 18:09

Vraagje, hoe constateer je eigenlijk of de motor op 5 cilinders loopt? 8)
- 523iA E39 uit 01-1998 met BRC LPG3 systeem (2010-2020)
- 525iA E60 uit 2004 (2020-...)

Mario TT
Berichten: 1290
Lid geworden op: 23 jun 2008, 13:33

Re: stationair soms 5 cilinders

Bericht door Mario TT » 26 apr 2011, 19:06

eigenlijk moet je de uitlaat bochten beetpakken als je de motor net start en voelen, bij mijn kleine twee liter lukt dat nog wel maar ik weet niet hoe dat zit bij een 523i.
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.

Gebruikersavatar
stress
Berichten: 93
Lid geworden op: 30 apr 2010, 13:40
Locatie: Velserbroek

Re: stationair soms 5 cilinders

Bericht door stress » 26 apr 2011, 19:12

Motor starten en op elke uitlaat een klein druppeltje olie doen de cylinder welke niet werkt zal de olie niet doen roken

Stress

wt622
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 apr 2011, 07:03

Re: stationair soms 5 cilinders

Bericht door wt622 » 28 apr 2011, 10:44

Even een kleine update van de afgelopen dagen. Heb maandagmiddag de hele middag heerlijk getoured over de Veluwe. Helemaal niks meer aan de hand en de motor liep fantastisch. Dinsdag de thermostaat vervangen, multiriem en waterpomppoulie, de poulie omdat die afbrak. Omdat iedereen ervan overtuigd was dat de koelfanmoer linksom los moest, maar dit uiteindelijk toch rechtsom bleek te zijn.Alles opgelost, alleen liep de motor helemaal voor geen meter meer en was het vermogen zoek. Uiteindelijk uit laten lezen, en bleek de krukassensor stuk te zijn. Nu word dat door de garage gemaakt en hoop ik vanmiddag de auto weer terug te krijgen en dat alles opgelost is

William :gek:

dw70
Berichten: 1994
Lid geworden op: 27 okt 2010, 13:02

Re: stationair soms 5 cilinders

Bericht door dw70 » 28 apr 2011, 11:31

wt622 schreef:Omdat iedereen ervan overtuigd was dat de koelfanmoer linksom los moest, maar dit uiteindelijk toch rechtsom bleek te zijn. :gek:
Daar is een simpele vuistregel voor als je het niet zeker weet:

Draairichting rechtsom: moer vastzetten linksom
Draairichting linksom: moer vastzetten rechtsom
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

wt622
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 apr 2011, 07:03

Re: stationair soms 5 cilinders

Bericht door wt622 » 30 apr 2011, 08:08

Dat is een goeie, alleen is het vaak dat de simpele dingen vergeten worden. Maar nu doet alles het gelukkig weer goed en doen alle 170 paardjes weer hun best. :duimen: Bedankt voor het meedenken!!
Laatst gewijzigd door Gast op 30 apr 2011, 09:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Citaat verwijderd, zie forumregels m.b.t. citeren

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”