Automatische kofferklep gaat niet dicht E39

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
da richie

Automatische kofferklep gaat niet dicht E39

Bericht door da richie » 29 apr 2011, 15:38

Ik heb een probleem met mijn automatische (hydraulische) kofferklep op m'n E39 530i touring 2002.
De klep kan met de ab. open en dicht. Nu gaat hij met de ab wel open maar als je hem wilt sluiten (moet je de knop op de ab ingedrukt houden tot ie dicht is) gaat hij een klein stukje dicht (ene x gaat hij verder dicht als de andere) en gaat dan terug omhoog. Soms doet ie het wel ineens een paar x goed.Met de vaste schakelaar in de kofferklep sluit hij wel goed.
Volgens de dealer zou er ergens een microschakelaar in de kofferklep moeten zitten als veiligheid.
waarschijnlijk in het slot.Ik heb alles los gehad maar geen microschakelaar of iets in die richting kunnen vinden.Nu zit er wel rechts onder in de klep een bakje van een 3 bij 3 cm met daarin een klein printplaatje waar een magneetje over heen en weer schuift naar gelang de stand vd kofferklep. als ik daar het stekkertje aftrek gaat de klep niet meer automatisch ópen,sluiten doet hij dan precies hetzelfde als eerder beschreven..weet iemand of dat er wat mee te maken heeft? Ik kom er even niet verder mee. alvast bedankt.

individualtouring

Re: Automatische kofferklep gaat niet dicht E39

Bericht door individualtouring » 29 apr 2011, 20:49

Je zou bijna denken dat het aan de sleutel ligt, dus je houd hem ingedrukt en dan lijkt het net of je het knopje los laat, andere sleutel al eens geprobeerd?

da richie

Bericht door da richie » 29 apr 2011, 20:59

Ik heb de andere sleutel idd ook al eens geprobeerd maar met hetzelfde resultaat. En op alle andere functies reageren ze perfect.

Beens1

Bericht door Beens1 » 29 apr 2011, 21:54

Zit er ook niet ergens vuil? Zeg zomaar wat in mij opkomt hoor, maar dat heb je soms ook met de electrische ramen. Die sluiten dan ook niet goed, wanneer er vuil tussenzit.

Bandje

Bericht door Bandje » 07 mei 2011, 19:07

Bij een touring lopen de draden door de achter klep op het schanier punt vaak een draad breuk en kan de meest wazige storingen veroorzaken.

da richie

Bericht door da richie » 09 mei 2011, 21:29

Ik heb globaal al eens naar de bedrading gekeken maar kan er nix bijzonders aan ontdekken. Heb (nog) niet alle aders apart doorgemeten.
Maar ik begin eigenlijk meer te denken dat er ergens een magnetisch veld of in/rond de auto hangt. Mischien dat 1 vd componenten in de kofferbak zelf een storing veroorzaakt. Er ziten nogal een paar antenne/signaal.ontvangers en omvormers enzo in. Soms werkt het ineens wel een poosje goed.

Bandje

Bericht door Bandje » 16 mei 2011, 18:59

Heb je de plastic kapjes er af gehaald en gekeken naar de draden of gewoon zonder wat los te halen????

da richie

Bericht door da richie » 22 mei 2011, 21:08

Ik heb alle plastic kapjes inmiddels verwijderd en de mantels vd kabels afgehaald. Alle aders stuk voor stuk bekeken (voor zover ik ze kon zien).
Alleen 2 "oude" breuken gevonden. Dit is gedaan voor ik de auto kocht. Ze zijn opnieuw gesoldeerd,is niet de beste manier maar het zit allemaal (nog) aan elkaar.
Nu zit er dus ook een kastje met een magneetje en ik weet al dat dit een hellingshoek sensor is tbv de automatische kofferklep. Mischien dat dit er toch iets mee te maken heeft.Als ik daar het stekkertje af haal veranderd er voor het sluiten nix. Alleen gaat hij dan niet meer automatisch open. Blijft een moeilijk geval.

523 i touring

Bericht door 523 i touring » 01 aug 2011, 11:58

Hoi,
Ik denk dat Bandje gelijk heeft hoor. Kijk toch nog eens goed naar de draden onder de kapjes. Let op hierbij op dat je ook door het openen van de achterruit weer makkelijk kapjes kan verwijderen als dat je alleen de klep opent.
De touring heeft een zwakke constructie hier en hier heb je echt eenkans om de storing te vinden.
Succes!!

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”