S54 motor loopt stationair onregelmatig

Specifieke vragen of gewoon praten over het E46 ///M3 model
speedy25

Re: S54 motor loopt stationair onregelmatig

Bericht door speedy25 » 23 apr 2011, 11:43

neej dat doe ik niet,maar het word hier zo gezegd dat je net zo goed op 95 kan rijden ipv 98 wat door bmw word aangeraden ik wil dat wel eens goed onderbouwd zien worden.ik ga er vanuit dat bmw / de ///M divisie voldoende getest heeft om tot de conclusie te komen dat er minimaal 98 getankt moet worden en geen 95 en tuurlijk zou het kunnen de vraag is alleen is het goed voor je motor? daarom zei ik ook gooien jullie er ook olie van de aldi in ipv de voorgeschreven olie door bmw want op goedkopere olie rijd ie ook wel toch? en dat over 2 jaar dan je lagerschalen er bv uitknallen dat is dan gewoon normale slijtage toch ;) nogmaals ik bedoel het niet verkeerd! vraag me alleen af waarom het dan word aangeraden? ik zal nog eens neuzen op het net ben ooit eens ergens een dyno test tegen gekomen over een e92 m3 die zowel op 95 als op 98 op de bank is geweest het verschil was geloof ik zo`n 20 pk wat je verloor door 95 te tanken ipv 98.
ik wil ook helemaal mijn mening niet opdringen ik reageerde puur op het feit dat de m3 onregelmatig liep na het tanken van 98 ik ben persoonlijk van mening dat de brandstof daar wel degelijk een invloed op kan hebben.
Laatst gewijzigd door Gast op 25 apr 2011, 12:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote van voorgaand bericht verwijderd, zie forumregels mbt quoten

Roderik_

Bericht door Roderik_ » 23 apr 2011, 12:00

Ach, over 10 jaar kun je nergens meer 98 tanken... Ruimen we meteen al onze :///m: auto's op, want die gaan toch maar kapot bij het gebruik van ron95 :rolf:
Verder gaat je vergelijking van die olie helemaal mank. Iedereen weet dat je niks anders in je M moet doen dan 10w60 van castrol. En of dat nou TSW of EDGE is doet er niet toe, op beide verpakkingen staat duidelijk vermeld dat het geschikt is voor de M motoren. Daarbij staat in het boekje dat het gebruik van castrol 10w60 olie verplicht is, en niet aangeraden wordt. dit in tegenstelling tot het octaangehalte van de benzine.

Verder is BMW verplicht dmv emissie eisen om zijn auto's ook geschikt te maken voor het gebruik van ron95 bezine. Het zou mooi zijn als je blok daarmee in de soep zou lopen. Ik weet ook wel dat ron 98 beter is voor je :///m: , maar dat wil niet automatisch zeggen dat je blok kapot loopt op ron95... :bang:

Just my 2ct

speedy25

Bericht door speedy25 » 23 apr 2011, 12:34

dat bedoelde ik dus precies je motormanagement moet zich eerst weer aanpassen aan het hogere octaan benzine en daarom kon je auto wel eens wat onregelmatig stationair lopen,verder vind ik het jammer dat sommige mensen andere dingen lezen die ik neer getypt heb,heb ik ergens gezegd dat je blok in de soep draait van 95? ik heb gezegd dat ie er minder goed op loopt dat is heel wat anders! dat van die olie was geen vergelijking met de benzine maar meer een uitspraak op iemand die zei dat die 95 tankte om de prijs :gek: komop zeg als je een auto van dik 20k kan betalen en je wil dan 6 euro op een tank benzine gaan besparen waarom rijd je dan in een m3 :rolf: daar doelde ik op.tuurlijk kan een ///M motor op 95 lopen maar als jij tijden op 95 rijd en je gaat dan ineens over op 98 kan dat wel eens een klein probleempje geven dat is mijn gedachte.nogmaals ik wil niemand voor het hoofd stoten of mijn mening opdringen en als ik dat wel heb gedaan spijt me dat! ik probeerde alleen maar even mee te denken om het probleem van willem op te lossen en ik ben nog steeds van mening dat dat best kan komen door het omschakelen van brandstof.
Quote van voorgaand bericht verwijderd, zie forumregels mbt quoten

Moderatoropmerking jurgen667

Bamies

Bericht door Bamies » 23 apr 2011, 14:55

dat van die olie was geen vergelijking met de benzine maar meer een uitspraak op iemand die zei dat die 95 tankte om de prijs :gek: komop zeg als je een auto van dik 20k kan betalen en je wil dan 6 euro op een tank benzine gaan besparen waarom rijd je dan in een m3 :rolf: daar doelde ik op.tuurlijk kan een ///M motor op 95 lopen maar als jij tijden op 95 rijd en je gaat dan ineens over op 98 kan dat wel eens een klein probleempje geven dat is mijn gedachte.nogmaals ik wil niemand voor het hoofd stoten of mijn mening opdringen en als ik dat wel heb gedaan spijt me dat! ik probeerde alleen maar even mee te denken om het probleem van willem op te lossen en ik ben nog steeds van mening dat dat best kan komen door het omschakelen van brandstof.
Ik sluit me aan bij wat de rest zegt.

Wat betreft je opmerking dat ik 95 tank puur omdat het goedkoper is:
Ik bespaar niet op brandstof. Ik snap dat 95 goed genoeg is. En om nu 20km te gaan rijden om een 98 pomp tegen te komen

Wat betreft het ''only 98'' :"
Ik kan niet spreken voor een e39 M5, maar voor de e46 M3 wordt RON98 aangeraden maar rijdt hij ook op RON95. Het betekend dus niet dat je blok op lange termijn beschadigd raakt door het gebruik van 95. Ik zal voor de grap weer eens 98 tanken en nog is heel goed op het verschil in prestaties letten, maar ik blijf erbij dat het voor straatgebruik niet nodig is 98 te gebruiken. (Zoals al eerder gezegd begint 98 zelfs te verdwijnen...). Tevens is het niet bijzonder dat BMW 98 aanraadt voor zijn :///m: modellen.

Wat betreft de olie. Nee ik gebruik gewoon de voorgeschreven olie maar dan voor 1/3 van de prijs. Dat dan weer wel. :duim:

Roderik_

Bericht door Roderik_ » 23 apr 2011, 18:08

Hehehe, zoals eerder gezegd werk ik bij een automaterialen zaak waar we ook castrol dealer zijn :gekdoen:
Ik zal je zeggen dat mijn 10W60 ook niet duur is :whistle:

Misschien leuk voor een groupbuy?

Cougar

Bericht door Cougar » 24 apr 2011, 11:54

PIR3lly schreef:Rij zelf altijd bp ultimate 98. Werkt echt perfect... Bij mij gaat er absoluut niets anders in.
Geheel off-topic, maar toch: het kan nog erger. Ik tank sinds de aankoop niks anders dan Shell V-Power 100 Racing in Duitsland. Maar idd, als ik in Nederland zou tanken, ging er ook die 98. Nooit 95!. Dat hoort in een suzuki alto :)

Bamies

Bericht door Bamies » 24 apr 2011, 15:42

Citaat verwijderd, zie forumregels m.b.t. citeren

Moderatoropmerking Darudevampire
uhuh :gek:
Net even volle tank V-power erin gegooid (RON97) en even extra gelet op de prestaties. Ik merk totaal geen verschil met de tango 95 die hiervoor erin zat... Stationair hetzelfde, rustig optrekken, snel optrekken, op snelweg tussendoor spontaan volgas, maar echt helemaal 0,0 verschil :rolf:
Volgende tank wordt BP 98. Even kijken of er dan verschil te bespeuren valt...

Roderik_

Bericht door Roderik_ » 24 apr 2011, 15:57

Mja, de 'goedkope' tankstations probeer ik wel zoveel mogelijk te mijden hoor. Tango, Tinq, witte pomp.... Ik wil wel per se een premium benzine in de tank. Daarbij gaat de voorkeur ook wel uit naar ron98 :ja:

Bamies

Bericht door Bamies » 24 apr 2011, 16:06

Quote van voorgaand bericht verwijderd, zie forumregels mbt quoten

Moderatoropmerking jurgen667
Witte pompen kan ik begrijpen, maar Tango, Tinq worden gewoon bevoorraad door de grootheden der olieën. Bij de Tinq is het dacht ik Shell en bij de Tango zag ik laatst een tankwagen van Q8.

BMW freak

Bericht door BMW freak » 24 apr 2011, 17:13

Ik tank altijd gewoon bij Tango daar hebben ze gewoon Q8 benzine en je hoeft echt geen 98 te tanken voor straatgebruik daar merk je niks van.
Ik zal niet zeggen als je altijd op hoge toeren rijd zoals je op het circuit, dan zou ik ook 98 erin gooien voor een sneller verbranding.
Afbeelding

e 46 M3 van 2001
e 92 335i performance
e 30 325i van 1988 Deep purple Verkocht

Linkje naar mijn M3 viewtopic.php?f=29&t=10744

speedy25

Bericht door speedy25 » 25 apr 2011, 12:18

Roderik_ schreef:Hehehe, zoals eerder gezegd werk ik bij een automaterialen zaak waar we ook castrol dealer zijn :gekdoen:
Ik zal je zeggen dat mijn 10W60 ook niet duur is :whistle:

Misschien leuk voor een groupbuy?
ik ben wel geintresseerd in wat liters 10w60 mits dit 10w60 tws is?

Roderik_

Bericht door Roderik_ » 25 apr 2011, 12:36

TWS of edge is exact hetzelfde product.... :ja:
Het gaat hierbij dus om edge 10w60 (niet de sport)
Zal morgen eens kijken wat ik kan doen met de prijs per liter.

PIR3lly

Bericht door PIR3lly » 25 apr 2011, 12:57

Bamies schreef:uhuh :gek:
Net even volle tank V-power erin gegooid (RON97) en even extra gelet op de prestaties. Ik merk totaal geen verschil met de tango 95 die hiervoor erin zat... Stationair hetzelfde, rustig optrekken, snel optrekken, op snelweg tussendoor spontaan volgas, maar echt helemaal 0,0 verschil :rolf:
Volgende tank wordt BP 98. Even kijken of er dan verschil te bespeuren valt...
V power merk je sowieso niets aan. BP 98 rijdt beter. Maar het verschil merk je echt niet van de één op andere tank. Dat duurt wel eventjes. Daarbij scheelt het maar een paar pk's. De vraag is of het op langere termijn beter is of niet...

Alleen wel jammer dat de ultimate 98 prijs ook lekker mee aan het stijgen is. Er ging gisteren bij mij 107 euro van het goede spul in :gek:

BMW freak

Bericht door BMW freak » 25 apr 2011, 15:04

Roderik_ schreef:TWS of edge is exact hetzelfde product.... :ja:
Het gaat hierbij dus om edge 10w60 (niet de sport)
Zal morgen eens kijken wat ik kan doen met de prijs per liter.

TWS en edge zijn niet hetzelfde je mag geen edge in je :///m: blok doen daar moet toch echt TWS in
Afbeelding

e 46 M3 van 2001
e 92 335i performance
e 30 325i van 1988 Deep purple Verkocht

Linkje naar mijn M3 viewtopic.php?f=29&t=10744

speedy25

Bericht door speedy25 » 25 apr 2011, 16:04

bij mij gaat er ook alleen maar tws in

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) ///M3”