Liter koelvloeistof kwijt!

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
mardevi

Liter koelvloeistof kwijt!

Bericht door mardevi » 08 apr 2011, 21:38

Na de vorige reparatie van een kapotte waterpomp had ik niet meer naar de vloeistoffen van de auto gekeken.
Zeker omdat er geen enkel lampje meer brandde, dus dacht ik dat alles wel in orde zou wezen.
Nu 3000km verder heb ik vandaag de vloestoffen eens gekontroleerd.
Bij het kontroleren van het oliepeil een beetje witte smurrie aan de peilstok, maar omdat de auto doorgaans alleen korte ritjes maakt zou dit heel goed condens kunnen wezen (dacht ik)
Daarna voor de zekerheid toch maar even koelvloeistofpeil bekeken. Bleek de vlotter geheel tot aan de aanslag gezakt te zijn!
Daar was toch een kontrolelampje voor dacht ik, maar blijkbaar werkt dat niet want er moest bijna een liter bij.
Ik neem toch aan dat dit toch had moeten gaan branden als er een dergelijke hoeveelheid vloeistof verdwenen is.
Maar de auto rijfdt perfect, blijft keurig op temperatuur en vertoont niks geen kuren.
Hopelijk is de auto niet goed ontlucht geweest na de reparatie van de waterpomp al lijkt een liter lucht me wel erg veel.
Maar ik vrees dat het niet veel anders kan zijn dan de koppakking. Ik heb vandaag zo,n 400km gereden na het bijvullen van de vloeistof dus morgen maar eens kijken of het niveau nog hetzelfde is.
toch zou ik het vreemd vinden als de koppakking lek zou zijn, want dan je zou je toch wel ergens een probleem moeten hebben, of is dit 1 van de vele voorkomende problemen met dit type?

Fabian79

Re: Liter koelvloeistof kwijt!

Bericht door Fabian79 » 08 apr 2011, 21:46

Hoogst waarschijnlijk lucht in je systeem gehad.

Na morgen weet je dus meer.
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

mardevi

Re: Liter koelvloeistof kwijt - Update

Bericht door mardevi » 13 apr 2011, 13:37

Vandaag nog eens even naar het peil van de koelvloestof en het oliepeil bekeken.
Oliepeil was perfect nu ook geen drab meer dus de lange rit heeft dit in ieder geval opgelost.
Koelvloeistofpeil was toch iets gezakt. Nu bedacht ik me plotseling dat er achterop de kop ook nog een koelwaterflens zit die ook nogal eens wil lekken.
En dat blijkt dus ook bij deze het geval te zijn!
Inmiddels zijn dus alle onderdelen van het koelsysteem zo ongeveer vervangen behalve dit onderdeel ivm vorige lekkages.
Maar hiermee is in ieder geval verklaard waar de liter koelvloeistof naar toe is gegaan.
Iemand soms een idee wat de reparatie van deze koelwaterflens doorgaans kost? De flens zelf kost hoogstens 20 euro zag ik inmiddels.

minada

Re: Liter koelvloeistof kwijt!

Bericht door minada » 13 apr 2011, 18:16

Ik had hetzelfde, bij mij zat er een heel klein haarschuurje in het reservoir, bijna niet te zien !!

Deze vervangen en alles opgelost !! :)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”