katalysator 330d

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
pierre603@casema.nl

katalysator 330d

Bericht door pierre603@casema.nl » 07 apr 2011, 15:46

Goedemiddag allen,
Ik ben nieuw op dit forum en zal me even voorstellen mijn naam is pierre en heb een bmw e46 330d, nu blijkt dat mijn katalysator kapot is losse schotjes het is een katalysator bij het spruitstuk bovenin bij het blok.
Mijn vraag aan jullie is is het mogelijk om de kat leeg te kloppen?, zoja is er dan verder geen probleem met bepaalde tegendruk als de kat leeg is.
Ik hoop dat iemand van jullie me op weg kunnen helpen.

MVG PIERRE

Griffendahl

Re: katalysator 330d

Bericht door Griffendahl » 07 apr 2011, 15:49

Ik zou hem niet leeghalen, zou er een vervangingspijp voor halen... Heb het zelf ook gedaan toen mijn 320d het flexibel stuk door had. Besteld bij Ecotune Scotland was echt binnen een paar dagen in huis, Downpipe zelf is van RVS, gebeurt je eigenlijk nooit meer wat mee. Pasvorm was ook prima.

Kat leeghalen kan ook wel, tegendruk en alles is geen enkel probleem... Tegendruk is sowieso niet iets wat je wilt bij een turbomotor, dat smoort alleen de turbo maar... Qua geluid is zo'n lege kat alleen doorgaans niet zo relax.

APK e.d. is geen probleem omdat bij een diesel geen CO2 meting gedaan wordt. Bij zo'n vervangingspijp wordt je roet uitstoot zelfs lager, dus daar is ook geen enkel probleem. Denk dat je overigens met een lege kat evenveel roetuitstoot houdt als voorheen, omdat je nog steeds die matige flow hebt in die originele downpipe, maar daar durf ik mijn hand niet voor in het vuur te steken.

Mijn oordeel: Haal een mooie vervangingspijp zonder kat, kat leegslaan kan maar is imho gewoon een beunoplossing, prima voor ff tijdelijk, maar op de lange termijn is het niks. Voordeel van een vervangingspijp is omdat er geen kat in zit heeft die ook gewoon een veel betere flow als een pijp met (leeggeslagen) kat.

pierre603@casema.nl

Bericht door pierre603@casema.nl » 07 apr 2011, 18:21

hartelijk dank voor deze oplossing scheelt ook een hoop geld, nu heb ik op de site geken en zag iderdaad een downpipe voor mijn e46 330d maar als ik de foto ziet lijkt het er op alsof er geen flens aan zit? of zie ik dit verkeerd.
ps is deze downpipe zelf te monteren en moet ik nog bepaalde andere atributen kopen om deze erop te zetten.

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 07 apr 2011, 18:31

Zat er bij mij gewoon aan. Overigens kun je die gasten met al je vragen zo mailen. Mijn ervaring is dat ze goed, snel en duidelijk op de mail reageren.

Als je een brug hebt is het op zich wel zelf te doen, alleen is de bevestiging aan de turbo kant wat lastig bij te komen. Ik heb het bij mij gewoon laten monteren, was meen ik 80 euro kwijt.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”