Kan klok niet meer verzetten

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Jeep

Kan klok niet meer verzetten

Bericht door Jeep » 27 mar 2011, 00:01

Dag allen,

toen ik mijn BMW kocht was het klok knopje (rechter knopje dashboard) al redelijk aan gort gedraaid, tenminste om de klok naar voren te verzetten. Waarschijnlijk heeft iemand er aan zitten draaien met lopende motor, en is toen gefrustreerd geraakt...

Anyway, tot nu toe behielp ik me door de klok alleen terug te verzetten, is wel even wachten als de klok vooruit moet maar OK.

Nu heb ik mijn auto vorige week noodgedwongen naar een VW dealer in oostenrijk moeten brengen, en het lijkt er op dat ze daar ook hebben geprobeerd de klok goed te zetten, met hetzelfde resultaat, nu is dus het terugzetten ook aan gort (kwam ik vandaag achter).

Heb ff geinformeerd bij de BMW dealer, maar de enige remedie die hij aanbied is het vervangen van het complete klokkenspel, a raison van zo'n 500 a 600 euro. Dit is me wel wat gortig.

Ik zag wel een paar onderwerpen op het forum van mensen met hetzelfde probleem, maar geen oplossingnen.
Is het een optie om de klokken uit de bouwen en (als een reparatie niet lukt) zelf een extra (dubbele) schakelaar te monteren?
Of is de schakelaar misschien te vervangen (ik ben redelijk handig met een soldeerbout)?

Groeten, Jeep

mechanic01

Re: Kan klok niet meer verzetten

Bericht door mechanic01 » 27 mar 2011, 00:46

Haal de klok uit de auto
Haal de klok voorzichtig uitelkaar op de keukentafel

dan zie je de pennen die je indrukt en verdraaid beter, heb buitenste deel waar je opdrukt en de inwendige pen zijn twee losse delen die kan je van elkaar aftrekken. Verwijder dan de pennen uit het plastic huis.

Als je een defecte klok op de kop kunt tikken dan haal je daar de pennen uit en zet ze in de jouwe, werkt alles weer.

Tom_

Bericht door Tom_ » 27 mar 2011, 08:30

Geldt dit toevallig ook voor het vervangen van de dagteller-reset knop? Want ik geloof dat bij mij dat mechanisme van binnen is afgebroken door de vorige eigenaar..

mantisnl

Bericht door mantisnl » 27 mar 2011, 13:16

Klopt, maar ze zijn lastig te vinden. Wat ik heb gedaan is het afgebroken stukje er gewoon weer aan gelijmd. Of wat ook helpt is een klein stukje plastic buis (oid.) er aan lijmen, zodat het pennetje weer netjes aan het drukknopje komt.

Franzzz

Bericht door Franzzz » 27 mar 2011, 20:15

Ik heb hetzelfde probleem gehad. Cockpit eruit gehaald, opengemaakt en toen bleek dat die twee plastic stokjes niet helemaal lekker op hun plek zaten, vervolgens correct teruggezet en tot op heden werkt het. Het is wel poppenspul en breekt erg makkelijk. Ik heb destijds ergens een diy gevonden over hoe je dit probleem kunt verhelpen wanneer de pennetjes stuk/gebroken zijn, was met een paperclip die je dan om het stokje heen moest winden ofzoiets. Als ik het nog kan vinden dan post ik het wel.

Jeep

Bericht door Jeep » 28 mar 2011, 06:21

Mocht je nog wat kunnen vinden, dan hoor ik het graag. Ik ga iig zo gauw ik ff tijd heb de tellers eens uitbouwen om eens in detail te bekijken waar het probleem nou precies zit. Als ik veel geluk heb is het bij mij ook een kwestie van alles weer goed monteren, maar we gaan het zien....

j0ep

Bericht door j0ep » 16 apr 2011, 04:00

De DIY hierover is te vinden hier: http://forum.e46fanatics.com/showthread ... highlight=

Zelf vandaag alu ringen gemonteerd en hetzelfde verhaal.... ook 1 plastic stokje afgebroken dus geen reset meet op de dagteller :(

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”