Hard een stoeprand opgereden, wat controleren?
Hard een stoeprand opgereden, wat controleren?
Laat ik beginnen te zeggen dat ik weet dat het niet slim is wat ik heb gedaan, daar ben ik mezelf echt goed van bewust. Gisterenavond was reed ik samen met een vriend (die in een andere auto achter mij aan reed) door het centrum van Breda. Bij een stoplicht naar links vond ik het 'leuk' om het ASC even uit te zetten en volgas de 90graden bocht door te gaan op een nat wegdek. Het ging alleen net een beetje te hard en uiteindelijk ook te ongecontroleerd waardoor ik de auto niet meer 100% onder controle had en een paar slingers maakte. Ik reed hierbij met 30-40km/u met heel de auto over 2 stoepranden en kwam tot stilstand op het fietspad.
Ik reed daarna meteen door, niks aan de auto te merken, om ergens veilig en rustig te stoppen. Dit werd eerder dan ik had gedacht want ik kreeg een stopteken van een politiebusje. Toen ik uitstapte heb ik meteen naar mn bumper en onder mn auto gekeken maar nergens heb ik schade. De auto rijdt nog gewoon als normaal.
Kan er iets kapot zijn wat ik zo niet 1,2,3 kan zien en waar ik niet mee door kan rijden? Draagarmen of iets in die richting? Het was best een harde klap, met hoge snelheid op een hoge stoeprand. Banden zijn nog wel helemaal goed, velgen ook..
In het vervolg denk ik nu wel 3x na voordat ik weer zo'n stomme actie bedenk, ben goed geschrokken en volgende x wordt het gewoon een leeg parkeerterrein. Hoewel er geen gevaar ontstond voor andere weggebruikers of zwakke weggebruikers heb ik wel een artikel 5 gekregen, rijverbod in NL dus.. Mag hier in België nog wel gewoon rijden, zelfs al nieuw rijbewijs opgehaald bij het gemeentehuis.
Ik reed daarna meteen door, niks aan de auto te merken, om ergens veilig en rustig te stoppen. Dit werd eerder dan ik had gedacht want ik kreeg een stopteken van een politiebusje. Toen ik uitstapte heb ik meteen naar mn bumper en onder mn auto gekeken maar nergens heb ik schade. De auto rijdt nog gewoon als normaal.
Kan er iets kapot zijn wat ik zo niet 1,2,3 kan zien en waar ik niet mee door kan rijden? Draagarmen of iets in die richting? Het was best een harde klap, met hoge snelheid op een hoge stoeprand. Banden zijn nog wel helemaal goed, velgen ook..
In het vervolg denk ik nu wel 3x na voordat ik weer zo'n stomme actie bedenk, ben goed geschrokken en volgende x wordt het gewoon een leeg parkeerterrein. Hoewel er geen gevaar ontstond voor andere weggebruikers of zwakke weggebruikers heb ik wel een artikel 5 gekregen, rijverbod in NL dus.. Mag hier in België nog wel gewoon rijden, zelfs al nieuw rijbewijs opgehaald bij het gemeentehuis.
E46 330d '00
E87 120d '05
E90 330i '05
E87 120d '05
E90 330i '05
Re: Hard een stoeprand opgereden, wat controleren?
Tsja, als niet de auto niet 100% kunt beheersen in dit soort situaties is het zonder asc op een nat wegdek rijden best wel eens riskant.
Zelfs als je het bewust doet en denkt de auto onder controle te hebben, is dit vaak niet het geval.
Maar goed, het is al gebeurt...
Persoonlijk zou ik na zo'n klapper toch even de auto laten uitlijnen en de velgen even goed laten controleren op onbalans.
Als hij echter nog gewoon goed rijdt, zonder trillingen en niet naar een kant trekt, zal het waarschijnlijk wel meevallen.
Enige pluspuntje van zo'n aktie is dat je er vaak wel een hoop van leert
Gewoon een keer een driftdagje boeken met je eigen auto. Kan er bijna niets fout gaan en kun je ongestoord je gang gaan...
Zelfs als je het bewust doet en denkt de auto onder controle te hebben, is dit vaak niet het geval.
Maar goed, het is al gebeurt...
Persoonlijk zou ik na zo'n klapper toch even de auto laten uitlijnen en de velgen even goed laten controleren op onbalans.
Als hij echter nog gewoon goed rijdt, zonder trillingen en niet naar een kant trekt, zal het waarschijnlijk wel meevallen.
Enige pluspuntje van zo'n aktie is dat je er vaak wel een hoop van leert

Gewoon een keer een driftdagje boeken met je eigen auto. Kan er bijna niets fout gaan en kun je ongestoord je gang gaan...
Reken in elk geval op een transactievoorstel van 250 Ã 300 euro vanuit Nederland. En ik zou inderdaad toch even bij de bandenboer e.e.a. laten nakijken.
Het zal en is al een goede les zijn/geweest, voortaan echt wat beter nadenken 
Ga van de week maar even langs de garage dan, heb er gisteren 100km mee gereden maar hij rijdt gewoon zoals altijd, al wil dat niet alles zeggen natuurlijk..

Ga van de week maar even langs de garage dan, heb er gisteren 100km mee gereden maar hij rijdt gewoon zoals altijd, al wil dat niet alles zeggen natuurlijk..
E46 330d '00
E87 120d '05
E90 330i '05
E87 120d '05
E90 330i '05
ik zou ook nog even voor de zekerheid de wiellagers controleren..
Check even je veerpootkokers, of ze bol staan