BMW 318D Krukas Gebroken...

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Roel 540i
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 feb 2010, 00:05

BMW 318D Krukas Gebroken...

Bericht door Roel 540i » 21 mar 2011, 21:15

Ik heb vorige week een BMW e46 318D uit 2002 gekocht met een gebroken krukas

nu hoor ik jullie denken.... wie koopt dat nou? ik dus. ben zelf monteur, vond het een mooie wagen. en de prijs was er naar..

heb het blok er van het weekend er al uitgehaald, en de carterpan maar eens los geschroefd. en ja hoor inderdaat de krukas gebroken tussen de 4de cilinder en het vliegwiel... zie foto's

nu ben ik vanplan er een ander blok in te hangen. maar nu is mijn vraag voor hier op het forum.... hoe zit het nou met die motor nummers? :s

het is een m47 blok en het motor nummer is 204D1

maar nu is die 204D1 dus ook geleverd voor de 320D welke dus 136pk heeft en de 318D heeft maar 118pk (zo ff uit m'n hoofd)

kan ik dus zo'n 320D motor in m'n 318D hangen? een 320D blok is namenlijk makkelijker te vinden. (en dus goedkoper)

en kan dat met de bestaande computer? of moet de motor computer ook mee vervangen worden?
zo ja? gaat dit wel i.v.m. ingeleerde sleutels en startblokering?

hoop dat iemand hier een antwoord op heeft.

alvast bedankt.

Afbeelding

Afbeelding
BMW E39 Touring 540i H6

Mario TT
Berichten: 1290
Lid geworden op: 23 jun 2008, 13:33

Re: BMW 318D Krukas Gebroken...

Bericht door Mario TT » 21 mar 2011, 21:23

Wellicht maar dan moet je in het ETK kijken hoef je alleen de software te laten veranderen naar die van een 318d of chippen dus zodat je niet veel eraan hoeft te doen. Wellicht moet je alleen de motor management computer overzetten? Ik zou eens kijken naar de onderdeelnummers van de injectoren en HD pomp e.d.

Wel knap dat je een krukas kan breken, dan moet je wel met 150 in z`n achteruit hebben gezet? Of een stukje metaal moeheid.. kan ook.
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.

Gebruikersavatar
ArnoldC
Berichten: 366
Lid geworden op: 08 dec 2010, 22:11
Locatie: Middelburg

Re: BMW 318D Krukas Gebroken...

Bericht door ArnoldC » 21 mar 2011, 22:03

In basis zijn de blokken hetzelfde (cilinder inhoud, compressieverhouding, boring en slag) De 320 d heeft voor de facelift 136 pk, en na de facelift is er een gemodificeerd blok ingekomen, deze heeft 150 pk, waar de 318d de 115 pk haalt. Ben zelf ook pas aan het zoeken geweest wat de verschillen zijn, omdat ik dan misschien software uit een 320d in wou programmeren. Het motorbrein, verstuivers en turbo zijn sowieso anders, dus dat ging hem niet worden. Het zal zeker wel te doen zijn, maar hoe dat zou ik je niet kunnen vertellen. Denk dat je dan sowieso het motorbrein mee moet vernieuwen.
succes!

morris
Berichten: 200
Lid geworden op: 18 okt 2007, 09:37

Re: BMW 318D Krukas Gebroken...

Bericht door morris » 21 mar 2011, 22:21

Wat ik weet is dat er voor de e46 2 type's motoren zijn nl: de M47 (204d1)en de M47N (204d4)
De M47 is met pompverstuiver en de M47N is met common rail.
De 318d is er echter ook met common rail, dus de M47N.
Ik denk dat de basis van de pompverstuiver (zoals ArnoldC ook aangaf) idd het zelfde zijn,maar waarom zou je de ecu ook moeten vervangen?
Je zou de turbo,verstuivers en pomp toch over kunnen zetten mochten die anders zijn?

Roel 540i
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 feb 2010, 00:05

Re: BMW 318D Krukas Gebroken...

Bericht door Roel 540i » 22 mar 2011, 00:38

oke bedankt voor jullie reacties..
morris schreef:Wat ik weet is dat er voor de e46 2 type's motoren zijn nl: de M47 (204d1)en de M47N (204d4)
De M47 is met pompverstuiver en de M47N is met common rail.
De 318d is er echter ook met common rail, dus de M47N.
Ik denk dat de basis van de pompverstuiver (zoals ArnoldC ook aangaf) idd het zelfde zijn,maar waarom zou je de ecu ook moeten vervangen?
Je zou de turbo,verstuivers en pomp toch over kunnen zetten mochten die anders zijn?
De 318D die ik heb is gewoon een pompverstuiverblok geen common rail (stond ik ook al van te kijken) en de motor is een 204D1
ArnoldC schreef:In basis zijn de blokken hetzelfde (cilinder inhoud, compressieverhouding, boring en slag) De 320 d heeft voor de facelift 136 pk, en na de facelift is er een gemodificeerd blok ingekomen, deze heeft 150 pk, waar de 318d de 115 pk haalt. Ben zelf ook pas aan het zoeken geweest wat de verschillen zijn, omdat ik dan misschien software uit een 320d in wou programmeren. Het motorbrein, verstuivers en turbo zijn sowieso anders, dus dat ging hem niet worden. Het zal zeker wel te doen zijn, maar hoe dat zou ik je niet kunnen vertellen. Denk dat je dan sowieso het motorbrein mee moet vernieuwen.
succes!
Ik denk ook dat het motor brein vervangen moet worden, maar kan dat wel? is de motor computer gelinkt aan de sleutel / startblokering??
BMW E39 Touring 540i H6

Gebruikersavatar
Phantom
Berichten: 840
Lid geworden op: 04 okt 2010, 19:34
Locatie: Helden

Re: BMW 318D Krukas Gebroken...

Bericht door Phantom » 22 mar 2011, 09:54

Wat dacht je van een 330D blokje :h: Er staat nog een complete set te koop: http://www.bmwportal.nl/bmw-onderdelen- ... 17666.html
Afbeelding
[E46 318i sedan ///M] Sold
[E90 320i sedan high executive]

Niels
Berichten: 1099
Lid geworden op: 20 mei 2008, 12:24
Locatie: vlakbij Groningen

Re: BMW 318D Krukas Gebroken...

Bericht door Niels » 22 mar 2011, 12:23

Als je gewoon een (pre facelift) 1951cc pompverstuiver blok koopt dan kun je alle 318D zaken overzetten lijkt me zoals turbo en misschien verstuivers e.d. Dan moet dat gewoon draaien met het motormanagement van de de 318D zou ik zeggen.

Wel knap een gebroken krukas trouwens, reden bekend??

Gebruikersavatar
ArnoldC
Berichten: 366
Lid geworden op: 08 dec 2010, 22:11
Locatie: Middelburg

Re: BMW 318D Krukas Gebroken...

Bericht door ArnoldC » 22 mar 2011, 21:11

Niet alle info hierboven is juist...
Ten eerste: een pompverstuiver diesel bij bmw bestaat niet, dat is dan waarschijnlijk een lijn pomp.
Ten tweede: een 318D in de e46 bestaat alleen als M47N motor, omdat deze motorisering pas later gekomen is. Het is in principe het nieuwste dieselblok wat in de e46 geleverd is. De 320d heeft na de facelift (toen is ook de 318d uitgekomen), ook een gemodificeerd blok gekregen, wat er wel hetzelfde uitziet als de 318, maar dan 150 pk levert ipv 115. (en er zitten dan verschillende andere onderdelen op natuurlijk)

Ik dacht, laat ik dit bericht toch even plaatsen, om vergissingen te voorkomen.
Dus: een 318d zonder common-rail bestaat niet! Of je moet een 318 tds blok hebben wat in de e36 geleverd is, deze is bij mijn weten uitgerust met een lijnpomp.
Heb je meer foto's ook van de bovenkant van het blok?

Groetjes

Roel 540i
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 feb 2010, 00:05

Re: BMW 318D Krukas Gebroken...

Bericht door Roel 540i » 23 mar 2011, 00:50

ArnoldC schreef:Niet alle info hierboven is juist...
Ten eerste: een pompverstuiver diesel bij bmw bestaat niet, dat is dan waarschijnlijk een lijn pomp.
Ten tweede: een 318D in de e46 bestaat alleen als M47N motor, omdat deze motorisering pas later gekomen is. Het is in principe het nieuwste dieselblok wat in de e46 geleverd is. De 320d heeft na de facelift (toen is ook de 318d uitgekomen), ook een gemodificeerd blok gekregen, wat er wel hetzelfde uitziet als de 318, maar dan 150 pk levert ipv 115. (en er zitten dan verschillende andere onderdelen op natuurlijk)

Ik dacht, laat ik dit bericht toch even plaatsen, om vergissingen te voorkomen.
Dus: een 318d zonder common-rail bestaat niet! Of je moet een 318 tds blok hebben wat in de e36 geleverd is, deze is bij mijn weten uitgerust met een lijnpomp.
Heb je meer foto's ook van de bovenkant van het blok?

Groetjes
hey arnold..

ik ging er ook vanuit dat het een common rail motor zou zijn..
maar er zit toch echt een (rotatie) dieselpomp op... stond ik zelf ook een beetje van te kijken.
foto heb ik zo snel even niet.. maar deze pomp zit er bij mij op:

Afbeelding

merk dat er toch wel veel verschillen zijn tussen de motoren..
BMW E39 Touring 540i H6

Niels
Berichten: 1099
Lid geworden op: 20 mei 2008, 12:24
Locatie: vlakbij Groningen

Re: BMW 318D Krukas Gebroken...

Bericht door Niels » 23 mar 2011, 17:53

Tja ik denk dat je toch echt geen gelijk hebt in deze Arnold, zowel de M47 als de M47N zijn in de 318D geleverd. Dit is bv. een M47 http://link.marktplaats.nl/425008262

Een pompverstuiver is alleen door VAG gemaakt, daar heb je dan wel weer gelijk in :+

Hoeveel cc staat er op het kenteken Roel? 1951cc denk ik als het geen commonrail is ;)

Roel 540i
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 feb 2010, 00:05

Re: BMW 318D Krukas Gebroken...

Bericht door Roel 540i » 23 mar 2011, 18:32

ja klopt... 1951 cm3

maar goed.. gaat een 204D1 320d blok dus in mijn auto passen?

en vraag me ook nog steeds af of de sleutel gegevens in de motor computer staan (i.v.m. startblokering)

anders haal ik natuurlijk gewoon een 320d blok met computer.. dan ben ik gelijk klaar.. en heb ik standaard al wat meer vermogen. wat natuurlijk alleen maar mooi is ;)
BMW E39 Touring 540i H6

Niels
Berichten: 1099
Lid geworden op: 20 mei 2008, 12:24
Locatie: vlakbij Groningen

Re: BMW 318D Krukas Gebroken...

Bericht door Niels » 23 mar 2011, 22:30

De site van bmwfans.info al goed bestudeerd?

Cilinderkop is hetzelfde: http://bmwfans.info/parts/catalog/11127786361/
Onderblok idem: http://bmwfans.info/parts/catalog/11112247509/
Inlaatspruitstuk idem: http://bmwfans.info/parts/catalog/11612246942/
Uitlaatspruitstuk zelfs: http://bmwfans.info/parts/catalog/11627786628/
Turbo zelfs: http://bmwfans.info/parts/catalog/11652248901/

Injectoren zijn wel anders: http://bmwfans.info/parts/catalog/13537786872/

Lijkt me geen probleem :) Gewoon uitzoeken wat typisch 318D is zoals de injectoren en die op het 320D blok schroeven. 318D ECU erop aansluiten en dan rijden met die handel zoals ik het inschat.

Roel 540i
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 feb 2010, 00:05

Re: BMW 318D Krukas Gebroken...

Bericht door Roel 540i » 24 mar 2011, 19:55

ik heb de bmwfans.info eens beter bekeken.. en het lijkt er op dat alleen de pomp en de verstuivers anders zijn..

maar jullie zullen wel begrijpen, dat als ik er dan toch zo'n 320d blok in hang, dat ik dan ook het vermogen wil van die 320d :shine:

draadboom en motorcomputer zijn het zelfde.. alleen andere software.

dus blijf ik bij mijn vraag... kan ik die motor computer van die 320d in mijn auto (318d) gebruiken?
ga ik dus geen gezeur krijgen met de startblokering enzo?

en anders... kan ik mijn 318d motor computer omzetten (programeren) naar een 320d?
BMW E39 Touring 540i H6

Gebruikersavatar
Patrickk
Berichten: 1871
Lid geworden op: 19 dec 2009, 04:21
Locatie: Vaart op de rijn heen en weer

Re: BMW 318D Krukas Gebroken...

Bericht door Patrickk » 24 mar 2011, 20:51

Hoi,

Ik volg met veel intresse dit topic.
Nou denk ik waarschijnlijk te makkelijk maar als de motor verder goed is alleen de krukas vervangen?
E46 330iA touring 05-2003 110.000km
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33


Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!

Roel 540i
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 feb 2010, 00:05

Re: BMW 318D Krukas Gebroken...

Bericht door Roel 540i » 24 mar 2011, 21:12

ja dacht ik ook...
maar krukas kost helaas zo'n 750,- euro, en is alleen bij de dealer te verkrijgen..
en dan nog alle lagers enzo er bij. te duur en te veel werk.
BMW E39 Touring 540i H6

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”