http://www.swirlflaps.co.uk/what-are-swirl-flaps.html
of nog meer:
http://www.bmwportal.nl/e60-e61-algemee ... 12141.html
Er zitten dus zes van die swirl flaps in elk lucht inlaatkanaal.

Het doel van het klepje is bij een laag toerental (bijvoorbeeld stationair lopen) een werveling tot stand te brengen waardoor er e.e.a. beter kan verbranden en het milieu minder belast wordt.
Als je gas geeft, gaan ze open en zitten ze eigenlijk in de weg omdat ze in het toevoerkanaal van je inkomende luchtstroom zitten.
In de praktijk blijken de klepjes al een aantal keren te zijn afgebroken met als gevolg dat je een nieuwe motor kunt kopen omdat ze in je blok terecht komen of bijvoorbeeld je klep blokeren bij het dicht gaan en de rest van je motor lekker door draait.
BMW is hier niet echt open en en heeft wel een verbeterde versie klepjes uitgebracht.
Ook van die nieuwe versie zijn er echter al een aantal toch afgebroken.
Je kunt de klepjes met as verwijderen en het openstaande gat van het asje dicht maken. Dat gaat goed. In het topic lees je wie dat hier al gedaan heeft.
Je kan ook die hele swirl flap unit er uit halen en vervangen door het plaatje dat ik gekocht heb.
Ik heb dit gedaan gedaan omdat ik dat technisch mooier vind en omdat ik ze eventueel terug kan plaatsen bij verkoop van de auto. Origineel verkoopt immers altijd het best.
Qua performance blijkt het niets uit te maken en bij APK roetmetingen zijn er ook geen problemen.
Sommige mensen claimen eerder performande verbetering omdat ze bij volgas niet in de weg zitten. Je zult ook op foto's zien, als je googeled, dat die dingen enorm aankoeken.
Er is natuurlijk een kleine kans dat het gebeurt maar ik kan me zelf geen nieuwe motor permitteren bij schade en ga met deze kleine ingreep voor safe.







