Gloeikaars

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Stefan

Gloeikaars

Bericht door Stefan » 26 feb 2011, 13:59

Heeft iemand ervaring met het vervangen van gloeikaarsen? Na het uitlezen bleek dat 2 van de 4 het niet meer doen. Meen dat ik ergens gelezen heb dat ze of muurvast zitten of afbreken tijdens het verwijderen. Worden die dingen alleen gebruikt om de cilinders iets op te warmen bij het starten of hebben ze ook nog een functie als de motor eenmaal loopt? Het gaat om een 320d uit 2002.

ArnoldC

Re: Gloeikaars

Bericht door ArnoldC » 26 feb 2011, 15:37

Het kan zijn dat ze muurvast zitten als je ze wilt demonteren ja, zeker als de auto al een hoge km stand heeft. Over het algemeen kun je ze gewoon losdraaien, het aanhaalmoment is bij mijn weten maar iets van 9 Nm. Gloeikaarsen zorgen voor een hoge temperatuur in de cilinder bij koude start. Daarna blijven ze nog een poosje nagloeien (dus als de motor al draait) om de verbranding zo gunstig mogelijk te laten verlopen. Ik zou ze wel gelijk alle 4 doen, omdat je het inlaatspruitstuk moet demonteren en dit wel eventjes werk is.

Succes!

Harm78

Bericht door Harm78 » 26 feb 2011, 17:43

Ik heb het een tijd geleden eens gedaan, was een zenuwenklusje... slagje losdraaien, veel kruipolie spuiten, en rustig verder draaien. Op een gegeven moment begint 't eng stroef te gaan, dus weer meer kruipolie, stukje terug erin draaien, en weer uitdraaien. Uiteindelijk wel gelukt trouwens.

Stefan

Bericht door Stefan » 27 feb 2011, 19:13

De garage waar ik het wil laten doen heeft daar speciale, trillende :zwaai: apparatuur voor. Ga het maar laten doen, denk ik :?

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”