Heb je het dubbele te besteden dan wordt het een ander verhaal omdat dan een 330i ook wel in zicht komt b.v.
Diesel of benzine?
Re: Diesel of benzine?
Ik kijk altijd naar mijn budget. Diesel kan al vrij snel uit als je uitgaat van een 320D t.o.v. een benzine E46. Voor een 330D wordt het een ander verhaal. Heb je nu laten we zeggen 5000,- te besteden dan koop je daar wel een 320D voor. Kijk je wat je voor 5000,- kan kopen aan E46 benzine modellen dan wordt het lastig om een mooie zes cilinder te vinden. Omdat ik toch graag wat koppel heb is de keuze tussen een 320D of een 318i niet zo moeilijk.
Heb je het dubbele te besteden dan wordt het een ander verhaal omdat dan een 330i ook wel in zicht komt b.v.

Heb je het dubbele te besteden dan wordt het een ander verhaal omdat dan een 330i ook wel in zicht komt b.v.
Re: Diesel of benzine?
Jouw verbruik van 1:13 is dat op basis van een 320d of een 330d.Fabian79 schreef:ff terug op het opwarmen.
vergeet niet dat een diesel een warmtespiraal heeft en gloeikoppen.
Diesels warmen sneller op dan benzinebakken.
Na 5-8 km geeft de temp.meter al strak 90-100 graden aan.
Uiteraard is de olie dan nog niet helemaal op temperatuur, maar bij een benzinemotor duurt het veel langer.
Ook 's winters is de diesel snel op temperatuur.
mijn situatie was bij verbruikstechnisch slechte afstanden en 1500kg auto.
125 wegenbelasting per maand = 1500 per jaar
20.0000km = 1.30 per liter = 1:13 l:km komt neer op 2000 euro brandstof
voor een 330i ga ik uit van het gemiddelde, dus niet slecht verbruik en ook van 1500 kg.(en die is lichter volgens mij.)
194 per kwartaal = 776 per jaar
20.000km = 1.55 per liter = 1:10 l:km komt neer op 3100 euro brandstof
dus:
diesel 3500 per jaar.
benzine 3876 per jaar.
Neem ik in mijn vergelijking de diesel qua verbruik duur en de benzine volgens mij redelijk goedkoop
Nu is een diesel iets duurder in onderhoud vanwege de brandstoffilters.
Okay je hebt een turbo en brandstofpompen die stuk kunnen, maar bij een benzine heb je weer andere dingen.
Misschien ook niet onbelangrijk, is het diesel of automaat?
Een 330d is echt een heerlijk koppelmonster.
Mijn budget is rond de 7000 euro en er MOET een schuifdak inzitten. Oja, ik ben aan het kijken voor een touring.
Ik ben een beetje aan het kijken geweest en het is makkelijker om voor dat bedrag een 330d te kopen dan een 320d.
Zeker het schuifdak is een niet veel geziene optie bij een 320d.
-
Griffendahl
Re: Diesel of benzine?
Maar best te vinden hoor... 
Anyway, die van fabian was een 330d met handtomaat...
Anyway, die van fabian was een 330d met handtomaat...
Re: Diesel of benzine?

Enne een schuifdak :? Je hebt toch airco
Voordeel van een 330d is standaard vaak opties, waaronder sportonderstel.
-
Griffendahl
Re: Diesel of benzine?
Alleen de verlaging en niet het onderstel toch ??
Anyway, even zoeken en 't is ook wel op een 320d te vinden... Zeker als je even in België kijkt
Daar zijn vaak hele leuke 320d's te vinden...
Anyway, even zoeken en 't is ook wel op een 320d te vinden... Zeker als je even in België kijkt
Re: Diesel of benzine?
Ik lees niets over verzekeringskosten hier.
Speelt dit geen rol in verschil tussen benzine en diesel? Ik dacht dat diesel hoger in de verzekering ligt?
Weet het niet zeker hoor, maar als er berekend (wegenbelasting-verbruik-onderhoud) wordt moet je daar ook naar kijken!
Speelt dit geen rol in verschil tussen benzine en diesel? Ik dacht dat diesel hoger in de verzekering ligt?
Weet het niet zeker hoor, maar als er berekend (wegenbelasting-verbruik-onderhoud) wordt moet je daar ook naar kijken!
Re: Diesel of benzine?
Volgens mij is diesel niet automatisch duurder in de verzekering, maar meer omdat je met een diesel over het algemeen meer km's maakt. Meer km's is meer risico, dus hogere premie.
-
Griffendahl
Re: Diesel of benzine?
Verzekering gaat meestal op catalogus waarde, die is van een diesel vaak net een tikje hoger... Maar verschil is relatief klein. Je kan het meenemen in je berekening, maar is haast de moeite niet.
Re: Diesel of benzine?
Van 2004 tot 2010 heb ik een 320d PFL (Touring) gereden. Een geweldige wagen!
Ik heb destijds bewust voor een 320d gekozen. De 330d's zijn wel sneller maar ook weer duurder. Een 330d van 2 jaar oud was voor mij niet te betalen. En omdat ik maar 19ct per km kreeg wilde ik gewoon een economische auto. Maar qua techniek en kosten was de 320d een prima wagen! Onder de huisselectie is er wel één en ander vervangen maar verder weinig extra kosten gehad. Verbruik was (alleen lange afstanden) ruim 1 op 21. En dat gemeten over ruim 200.000km. Bij inruil stond er bijna 320.000 op de teller maar technisch nog perfect!
Als je een BMW 2 liter diesel vergelijkt met zijn concurrenten van hetzelfde bouwjaar dan zul je zien dat BMW diesels tot de top van de techniek behoren. Dat was in 1998 bij de introductie van de 320d zo maar ook nu met de nieuwste 2.0d met 184pk.
Toen ik mijn 320d kocht was hij vergeleken met de rest behoorlijk vlot. Toen ik hem in 2010 inruilde werd ik vaak voorbij gesjeesd door een klein licht dieseltje van een willekeurig ander merk. Maar mag het, met een motorontwerp van 12 jaar oud?
Met mijn huidige 525i zal dat vermoedelijk precies zo gaan. Nu is hij nog relatief vlot maar over 6 jaar kom ik achteraan mee ;(
Ik heb destijds bewust voor een 320d gekozen. De 330d's zijn wel sneller maar ook weer duurder. Een 330d van 2 jaar oud was voor mij niet te betalen. En omdat ik maar 19ct per km kreeg wilde ik gewoon een economische auto. Maar qua techniek en kosten was de 320d een prima wagen! Onder de huisselectie is er wel één en ander vervangen maar verder weinig extra kosten gehad. Verbruik was (alleen lange afstanden) ruim 1 op 21. En dat gemeten over ruim 200.000km. Bij inruil stond er bijna 320.000 op de teller maar technisch nog perfect!
Als je een BMW 2 liter diesel vergelijkt met zijn concurrenten van hetzelfde bouwjaar dan zul je zien dat BMW diesels tot de top van de techniek behoren. Dat was in 1998 bij de introductie van de 320d zo maar ook nu met de nieuwste 2.0d met 184pk.
Toen ik mijn 320d kocht was hij vergeleken met de rest behoorlijk vlot. Toen ik hem in 2010 inruilde werd ik vaak voorbij gesjeesd door een klein licht dieseltje van een willekeurig ander merk. Maar mag het, met een motorontwerp van 12 jaar oud?
Met mijn huidige 525i zal dat vermoedelijk precies zo gaan. Nu is hij nog relatief vlot maar over 6 jaar kom ik achteraan mee ;(


