Diesel of benzine?
Re: Diesel of benzine?
Zoals al zovaak gezegd, een gechipte 320d komt niet 'in de buurt' van een 330d, qua snelheid niet en qua beleving niet. En 7,8l met een 318i op de bc? Met mijn 330d heb ik er meestal tussen de 7,1 en 7,3l opstaan, plus het is diesel (dus goedkoper), de rijbeleving is velen malen beter, om over de prestaties maar niet te spreken..
Zelf rij ik 80km op een werkdag (40 heen, 40 terug) en dat is prima te doen qua kosten (zeker voordeliger dan een benzine 325 of 330). Dat de motor pas na 25km warm is, is grote onzin natuurlijk. Na 10-12km is 'ie zeker goed op temperatuur..
Zelf rij ik 80km op een werkdag (40 heen, 40 terug) en dat is prima te doen qua kosten (zeker voordeliger dan een benzine 325 of 330). Dat de motor pas na 25km warm is, is grote onzin natuurlijk. Na 10-12km is 'ie zeker goed op temperatuur..
E46 330d '00
E87 120d '05
E90 330i '05
E87 120d '05
E90 330i '05
Re: Diesel of benzine?
Ik heb een 320i met automaat en vindt hem redelijk traag zonder sportstand, in sport en met steptronic is hij snel genoeg. Wat betreft zuinigheid, 1:10 bij 40% stads- en 60% snelwegverkeer. Het omslagpunt tussen diesel en benzine ligt bij mij rond de 20.000 km/j qua kosten (incl. afschrijving in 5 jr).
BMW 320i Executive Sedan, Step-tronic - E46_AV11 - M54 < 2,2 Liter > 170pk / 210 Nm - bj: 09-2000
http://picasaweb.google.com/11328070472 ... directlink
http://picasaweb.google.com/11328070472 ... directlink
Re: Diesel of benzine?
Mwoah, dat ligt er maar net aan. In de zomer is e.e.a. sneller opgewarmd dan in de winter bij -10. Kijk maar eens op de temperatuurmeter in je dash, of trek na een kwartiertje de kap los en voel de omgeving van de motor.FG99 schreef:Zoals al zovaak gezegd, een gechipte 320d komt niet 'in de buurt' van een 330d, qua snelheid niet en qua beleving niet. En 7,8l met een 318i op de bc? Met mijn 330d heb ik er meestal tussen de 7,1 en 7,3l opstaan, plus het is diesel (dus goedkoper), de rijbeleving is velen malen beter, om over de prestaties maar niet te spreken..
Zelf rij ik 80km op een werkdag (40 heen, 40 terug) en dat is prima te doen qua kosten (zeker voordeliger dan een benzine 325 of 330). Dat de motor pas na 25km warm is, is grote onzin natuurlijk. Na 10-12km is 'ie zeker goed op temperatuur..
Overigens vergelijk je nu wel heel selectief hè. Ja, je 330d is zuiniger en ja, de brandstofprijs van diesel is een stuk lager, dus da's leuker. Maar de hele essentie zit natuurlijk in het feit dat een 318i touring uit 2001 173 euro aan motorrijtuigenbelasting doet, een een 330d meer dan 400 euro. Dat verschil van meer dan 230 euro per kwartaal moet je er wel uit rijden

Re: Diesel of benzine?
Je vergelijkt zelf ook selectief, een 318i is niet te vergelijken met een 330d.Mikkie schreef:Mwoah, dat ligt er maar net aan. In de zomer is e.e.a. sneller opgewarmd dan in de winter bij -10. Kijk maar eens op de temperatuurmeter in je dash, of trek na een kwartiertje de kap los en voel de omgeving van de motor.FG99 schreef:Zoals al zovaak gezegd, een gechipte 320d komt niet 'in de buurt' van een 330d, qua snelheid niet en qua beleving niet. En 7,8l met een 318i op de bc? Met mijn 330d heb ik er meestal tussen de 7,1 en 7,3l opstaan, plus het is diesel (dus goedkoper), de rijbeleving is velen malen beter, om over de prestaties maar niet te spreken..
Zelf rij ik 80km op een werkdag (40 heen, 40 terug) en dat is prima te doen qua kosten (zeker voordeliger dan een benzine 325 of 330). Dat de motor pas na 25km warm is, is grote onzin natuurlijk. Na 10-12km is 'ie zeker goed op temperatuur..
Overigens vergelijk je nu wel heel selectief hè. Ja, je 330d is zuiniger en ja, de brandstofprijs van diesel is een stuk lager, dus da's leuker. Maar de hele essentie zit natuurlijk in het feit dat een 318i touring uit 2001 173 euro aan motorrijtuigenbelasting doet, een een 330d meer dan 400 euro. Dat verschil van meer dan 230 euro per kwartaal moet je er wel uit rijden.
Dan moet je eigenlijk een 330i en een 330d vergelijken en dan is het verschil al [iets] minder.
Re: Diesel of benzine?
Ik maak ongeveer 30.000 kilometer per jaar. Ik heb toch voor een benzine gekozen omdat ik liever elke week iets meer betaal aan brandstof dan zoveel meer wegenbelasting. Als je veel snelweg gaat rijden is een 323/325 misschien nog wel een goede optie. Deze verbruiken bijvoorbeeld minder dan een 316/318 omdat deze minder touren hoeven te maken.
Een wijs man zei ooit: Eens BMW, altijd BMW. Alleen kon ik mij daar even niet aan houden..
E36 316I Compact - (1995) - Is no more
E36 318IS Coupe - (1997) - verkocht
Exx? - (200x) - Wordt gezocht..
E36 316I Compact - (1995) - Is no more
E36 318IS Coupe - (1997) - verkocht
Exx? - (200x) - Wordt gezocht..
Re: Diesel of benzine?
ff terug op het opwarmen.
vergeet niet dat een diesel een warmtespiraal heeft en gloeikoppen.
Diesels warmen sneller op dan benzinebakken.
Na 5-8 km geeft de temp.meter al strak 90-100 graden aan.
Uiteraard is de olie dan nog niet helemaal op temperatuur, maar bij een benzinemotor duurt het veel langer.
Ook 's winters is de diesel snel op temperatuur.
mijn situatie was bij verbruikstechnisch slechte afstanden en 1500kg auto.
125 wegenbelasting per maand = 1500 per jaar
20.0000km = 1.30 per liter = 1:13 l:km komt neer op 2000 euro brandstof
voor een 330i ga ik uit van het gemiddelde, dus niet slecht verbruik en ook van 1500 kg.(en die is lichter volgens mij.)
194 per kwartaal = 776 per jaar
20.000km = 1.55 per liter = 1:10 l:km komt neer op 3100 euro brandstof
dus:
diesel 3500 per jaar.
benzine 3876 per jaar.
Neem ik in mijn vergelijking de diesel qua verbruik duur en de benzine volgens mij redelijk goedkoop
Nu is een diesel iets duurder in onderhoud vanwege de brandstoffilters.
Okay je hebt een turbo en brandstofpompen die stuk kunnen, maar bij een benzine heb je weer andere dingen.
vergeet niet dat een diesel een warmtespiraal heeft en gloeikoppen.
Diesels warmen sneller op dan benzinebakken.
Na 5-8 km geeft de temp.meter al strak 90-100 graden aan.
Uiteraard is de olie dan nog niet helemaal op temperatuur, maar bij een benzinemotor duurt het veel langer.
Ook 's winters is de diesel snel op temperatuur.
mijn situatie was bij verbruikstechnisch slechte afstanden en 1500kg auto.
125 wegenbelasting per maand = 1500 per jaar
20.0000km = 1.30 per liter = 1:13 l:km komt neer op 2000 euro brandstof
voor een 330i ga ik uit van het gemiddelde, dus niet slecht verbruik en ook van 1500 kg.(en die is lichter volgens mij.)
194 per kwartaal = 776 per jaar
20.000km = 1.55 per liter = 1:10 l:km komt neer op 3100 euro brandstof
dus:
diesel 3500 per jaar.
benzine 3876 per jaar.
Neem ik in mijn vergelijking de diesel qua verbruik duur en de benzine volgens mij redelijk goedkoop
Nu is een diesel iets duurder in onderhoud vanwege de brandstoffilters.
Okay je hebt een turbo en brandstofpompen die stuk kunnen, maar bij een benzine heb je weer andere dingen.
Re: Diesel of benzine?
Gewoon lekker gaan dieselen.
Ik heb zitten twijfelen tussen een 320i en een 318 of 320d.
Rijd woon-werk per jaar 12.000, dan is de 318d (die ik pas heb aangeschaft) al veel goedkoper, mede door het veel lagere gebruik en de veel lagere dieselprijs. Wegenbelasting is wel een hap meer natuurlijk, maar uiteraard meegenomen in de berekening. Nu rijd ik privé ook nog best wat, waardoor ik verwacht wel de 20.000 km te halen. Er komt wel bij dat de aanschafprijs van een diesel gemiddeld wel hoger ligt, dus als het echt een jonge auto is haal je het er niet uit denk ik. Kon de mijne voor een mooie prijs kopen, dus net mazzel gehad.
Ik heb zitten twijfelen tussen een 320i en een 318 of 320d.
Rijd woon-werk per jaar 12.000, dan is de 318d (die ik pas heb aangeschaft) al veel goedkoper, mede door het veel lagere gebruik en de veel lagere dieselprijs. Wegenbelasting is wel een hap meer natuurlijk, maar uiteraard meegenomen in de berekening. Nu rijd ik privé ook nog best wat, waardoor ik verwacht wel de 20.000 km te halen. Er komt wel bij dat de aanschafprijs van een diesel gemiddeld wel hoger ligt, dus als het echt een jonge auto is haal je het er niet uit denk ik. Kon de mijne voor een mooie prijs kopen, dus net mazzel gehad.
Re: Diesel of benzine?
Daar heb je gelijk in, maar dat komt doordat degene die ik citeer, ook een 318i en een 330d vergelijkt en daar ging ik op inBMWBoii schreef:Je vergelijkt zelf ook selectief, een 318i is niet te vergelijken met een 330d.
Dan moet je eigenlijk een 330i en een 330d vergelijken en dan is het verschil al [iets] minder.

Re: Diesel of benzine?
Ik wou binnekort ook een e46 gaan halen en diesel zou wat voordeliger zijn voor mij.
Maar k ben bang dt zon 4 cilinder diesel hetzelfde klinkt als een bestelbusje en dus ook niet zo snel is
en 330d is gewoon te duur voor mij.
Maar k ben bang dt zon 4 cilinder diesel hetzelfde klinkt als een bestelbusje en dus ook niet zo snel is
en 330d is gewoon te duur voor mij.
Re: Diesel of benzine?
Je hebt wel heel snel een oordeel, om nou te zeggen dat een 320d een beetje klinkt als een bestelbusje vind ik wel heel ver gaan imho. E46 320d wordt hier nou ff superslecht weggezet elke keer maar het zijn fantastische machines.
De 320d klinkt echt als een heel verfijne 4 cilinder diesel en zeker niet als een rauwe bestelbus. Dat verfijnde komt imho ook volledig terug in het rijgedrag, heel erg mooi koppelverloop voor een 4 cilinder, daar kan nagenoeg elke evenoude 4 cilinder diesel van een ander merk een puntje aan zuigen, evenals het vermogen overigens. Uitgaande van mijn 320d, 136pk uit een 2.0 diesel met zo'n mooie koppelkromme was vrij uniek in 2001.
En laten we voorop stellen dat een gechipte 320d het echt niet haalt bij een 330d, maar een 320d rijdt prima en verbruikt een flinke slok minder. Hoe dan ook, ik ben inmiddels al dik 3 jaar erg tevreden over mijn 320d. Voor het vermogen had ik beter een 330d kunnen kopen, maar voor de rest is de 320d echt een prima keus.
De 320d klinkt echt als een heel verfijne 4 cilinder diesel en zeker niet als een rauwe bestelbus. Dat verfijnde komt imho ook volledig terug in het rijgedrag, heel erg mooi koppelverloop voor een 4 cilinder, daar kan nagenoeg elke evenoude 4 cilinder diesel van een ander merk een puntje aan zuigen, evenals het vermogen overigens. Uitgaande van mijn 320d, 136pk uit een 2.0 diesel met zo'n mooie koppelkromme was vrij uniek in 2001.
En laten we voorop stellen dat een gechipte 320d het echt niet haalt bij een 330d, maar een 320d rijdt prima en verbruikt een flinke slok minder. Hoe dan ook, ik ben inmiddels al dik 3 jaar erg tevreden over mijn 320d. Voor het vermogen had ik beter een 330d kunnen kopen, maar voor de rest is de 320d echt een prima keus.
Re: Diesel of benzine?
Ik wil niet zeggen dt de auto slecht is ofzo sorry als k zo overkwam k heb zelf geen ervaring met 4 cilinder diesels van bmw.
Maar ik vind van sommige merken 4 cilinder diesel niet zo geweldig. Misschien is het beter om gewoon een keer proefritje ofzo te gaan maken ergens.
Maar ik vind van sommige merken 4 cilinder diesel niet zo geweldig. Misschien is het beter om gewoon een keer proefritje ofzo te gaan maken ergens.
Re: Diesel of benzine?
Het blok uit de 320d is naar mijn mening een van de beste 2 liter 4 cilinder diesels. Niet te lawaaiig, en een heel mooie vermogensafgifte en ondanks sommige verhalen toch gewoon erg betrouwbaar en lekker zuinig.
Maar het blijft een 4 cilinder, en een diesel. Die mooie loop van een 6 cilinder zal die nooit halen...
Maar het blijft een 4 cilinder, en een diesel. Die mooie loop van een 6 cilinder zal die nooit halen...
Re: Diesel of benzine?
De 320d is echt een superfijn blok weet ik uit eigen ervaring, en zeker de nieuwere 150pk.
En echt wel snel, een 150pk 320d doet eigenlijk niks onder voor een 320i, en in de tussensprintjes is hij sowiezo sneller.
En echt wel snel, een 150pk 320d doet eigenlijk niks onder voor een 320i, en in de tussensprintjes is hij sowiezo sneller.
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
Re: Diesel of benzine?
Zo'n 320d is een prima auto. Het is geen strepentrekker nee, maar dat weet je als een tweeliter koopt. Een tweeliter benzine doet het asfalt ook niet achter je wielen opkrullen waar een drieliter dat wat meer doet. Hij loopt echter wel mooi gelijkmatig en als je 'm laat chippen heb je met 160pk meer dan voldoende voor normaal verkeer, terwijl het verbruik en de kosten binnen de perken blijven.
Natuurlijk benadert ie de 330d niet, maar dat is ook geen eerlijke vergelijking. Als dat wel zo was, zou er geen markt zijn voor een 330d. En dat geouwehoer over dat de brandstofpomp bij de PFL en de turbo bij de FL niet geweldig zijn...mja, dat klopt. Alleen helaas heeft elk model z'n zwakheden
.
Natuurlijk benadert ie de 330d niet, maar dat is ook geen eerlijke vergelijking. Als dat wel zo was, zou er geen markt zijn voor een 330d. En dat geouwehoer over dat de brandstofpomp bij de PFL en de turbo bij de FL niet geweldig zijn...mja, dat klopt. Alleen helaas heeft elk model z'n zwakheden

Re: Diesel of benzine?
Mikkie schreef:Daar heb je gelijk in, maar dat komt doordat degene die ik citeer, ook een 318i en een 330d vergelijkt en daar ging ik op inBMWBoii schreef:Je vergelijkt zelf ook selectief, een 318i is niet te vergelijken met een 330d.
Dan moet je eigenlijk een 330i en een 330d vergelijken en dan is het verschil al [iets] minder..
Ooh da's waar, dan had ik eigenlijk mijn opmerking richting diegene moeten maken en niet richting jou
