Aanschaf 5-serie ivm caravan
Re: Aanschaf 5-serie ivm caravan
De symptomen waren dat de motor steeds vaker op 5 cilinders ging lopen. Meestal zodra de motor warm begon te worden.
Bij het uitlezen gaf de nokkenassensor een fout. Op zich logisch, maar men dacht eerst dat de distributie van tijd was doordat de ketting over een tandwiel geschoten was. Na heel lang zoeken, BMW AG geraadpleegd te hebben en een identieke motor er naast gezet te hebben en diverse onderdelen te hebben verwisselt kwamen ze uit bij het VANOS systeem. De ventielen/rubbers hebben ze ook vervangen maar nadat ze voor de tweede keer de cilinderkop eraf gehaald hebben ontdekten ze dat er in de cilinderkop een paar oliekanaaltjes van het VANOS systeem verstopt zaten. Doorgeprikt en met reinigingsvloeistof schoongemaakt, nieuw olie erop en de motor loopt weer als een zonnetje. Al met al heeft de auto 2 weken bij BMW Dusseldorp in Deventer gestaan. (Zeer geschikte lui overigen!) En gelukkig voor mij viel het onder de garantie die ik op de auto had.
Bij het uitlezen gaf de nokkenassensor een fout. Op zich logisch, maar men dacht eerst dat de distributie van tijd was doordat de ketting over een tandwiel geschoten was. Na heel lang zoeken, BMW AG geraadpleegd te hebben en een identieke motor er naast gezet te hebben en diverse onderdelen te hebben verwisselt kwamen ze uit bij het VANOS systeem. De ventielen/rubbers hebben ze ook vervangen maar nadat ze voor de tweede keer de cilinderkop eraf gehaald hebben ontdekten ze dat er in de cilinderkop een paar oliekanaaltjes van het VANOS systeem verstopt zaten. Doorgeprikt en met reinigingsvloeistof schoongemaakt, nieuw olie erop en de motor loopt weer als een zonnetje. Al met al heeft de auto 2 weken bij BMW Dusseldorp in Deventer gestaan. (Zeer geschikte lui overigen!) En gelukkig voor mij viel het onder de garantie die ik op de auto had.
Poeh, wat een heftige actie. Inderdaad gelukkig dat je nog garantie gehad. Dit zijn ook voor garages lastige problemen. Wel interessant om vernemen. Komt volgens mij zelden voor. Thnks
Zo langzamerhand heb ik al heel wat info mogen ontvangen, bedankt daarvoor. 

Daar ben ik weer.
Helaas nog niets gekocht, daar mijn huidige wagen begin dit jaar de geest had gegeven en mij dit geintje 6500euro heeft gekost.
Nu begint dat ding weer wat te schokken en te bokken en denk nu, dat ik dan toch maar het verlies moet nemen op deze auto, om vervolgens maar een wat ouder model 5 serie aan te schaffen.
Nu kwam ik deze op het net tegen een 530i automaat te koop uit 11/2003 met iets van 136000km op de teller. Maar hoe zijn deze modellen. Heb mij laten vertellen dat de eerste modellen zorgen kindjes zijn!

Helaas nog niets gekocht, daar mijn huidige wagen begin dit jaar de geest had gegeven en mij dit geintje 6500euro heeft gekost.
Nu begint dat ding weer wat te schokken en te bokken en denk nu, dat ik dan toch maar het verlies moet nemen op deze auto, om vervolgens maar een wat ouder model 5 serie aan te schaffen.
Nu kwam ik deze op het net tegen een 530i automaat te koop uit 11/2003 met iets van 136000km op de teller. Maar hoe zijn deze modellen. Heb mij laten vertellen dat de eerste modellen zorgen kindjes zijn!

- lekkerwijf1
Ik heb ook een model 09-2003 530d diesel.
Geen gekke problemen mee gehad en heeft nu 200.000 gelopen.
Geen gekke problemen mee gehad en heeft nu 200.000 gelopen.
Ok, nou ik ga eerst wel eens even een rondje rijden. 

- lekkerwijf1
Overigens worden de 530i motoren die in de eerste e60´s zitten al veel langer gebruikt zoals in de x5 e46 e39 etc etc.
Oké, dat zou dus inhouden dat deze hun dienst al hebben bewezen in de loop der jaren 

BMW motoren daar moet je echt niet bang van zijn als ze eenmaal warm zijn (dat is wel heel erg belangrijk !!!) dan kan je gassen !
en ja natuurlijk onderhoud is belangrijk. Ik rij zelf 525i bj 2005 het is gewoon een juweel om in te rijden elke dag stap ik met plezier
erin en op weg achh jongen hij glijd als een boter..... Hele fijne auto ! Ik wil niks meer anders en type E60 dat zijn de mooiste modellen
van BMW die ooit gemaakt zijn over 10 jaar zijn ze nog steeds mooie !
Maar als je koopt kijk naar het onderhoud of alle boekjes en papieren aanwezig zijn en niet mee afgetrapt is !
Heelveel geluk alvast eenmaal BMW niks meer anders !
en ja natuurlijk onderhoud is belangrijk. Ik rij zelf 525i bj 2005 het is gewoon een juweel om in te rijden elke dag stap ik met plezier
erin en op weg achh jongen hij glijd als een boter..... Hele fijne auto ! Ik wil niks meer anders en type E60 dat zijn de mooiste modellen
van BMW die ooit gemaakt zijn over 10 jaar zijn ze nog steeds mooie !
Maar als je koopt kijk naar het onderhoud of alle boekjes en papieren aanwezig zijn en niet mee afgetrapt is !
Heelveel geluk alvast eenmaal BMW niks meer anders !
BMW Bayerische Motoren Werke
Misschien wel leuk om te melden. In april 2011 heb ik ook een caravan aangeschaft en niet zo'n kleintje ook. Een Dethleffs 560SK. Mag in totaal 1800kg wegen. We zijn er nog niet mee naar het buitenland geweest maar hier in Nederland kan de 525i hem prima hebben. Je moet alleen wel 2500 toeren of meer maken, dan trekt 'ie het best. En je moet geen haast hebben. Sprintjes met zo'n bakbeest aan de haak kun je vergeten. Verbruik is al gauw 1op 8. Nog niet eens zo heel verkeerd vind ik. Wel is het overigens onwijs handig dat de Touring luchtvering achter heeft. Hij mag 90kg kogeldruk hebben en met wat bagage en kinderen erbij is zou hij best inveren. Maar door de luchtvering blijft de auto altijd keurig vlak.
Het door jouw genoemde type heeft nog een M54 motor welke zichzelf echt wel heeft bewezen. Er zijn mensen die zelfs een voorkeur voor dit type motor hebben omdat hij betrouwbaarder zou zijn dan de latere motoren. Maar dat kan ik niet bevestigen. Mijn N52 motor heeft nu ruim 192k gelopen en loopt ook nog steeds als een zonnetje.
Het door jouw genoemde type heeft nog een M54 motor welke zichzelf echt wel heeft bewezen. Er zijn mensen die zelfs een voorkeur voor dit type motor hebben omdat hij betrouwbaarder zou zijn dan de latere motoren. Maar dat kan ik niet bevestigen. Mijn N52 motor heeft nu ruim 192k gelopen en loopt ook nog steeds als een zonnetje.
- lekkerwijf1
De 5serie met caravan erachter rijdt zeer stabiel omdat de wagen ook een redelijk gewicht heeft nu zijn de benzine versies wat lichter maar dat zal wel goed liggen.
Ik had vorig jaar een hobby 560 van 2008 met een max gewicht van 1800kg achter de wagen dat reed gewoon geweldig zeer stabiele combinatie en je kon er gerust 120 mee rijden zonder geslinger
Vorigjaar de hobby veranderd voor een fendt topas 510 die 1600kg mag wegen maar het rijdt fantastisch en strak op de weg geen geslinger nu rijdt ik wel met een verlagingset van eibach en 19 inch met plattere banden.
Ik heb wel een 530d natuurlijk maar die trekt als een beest zelfs met caravan. Hij schakelt welliswaar veeel later tot zon 3500 4000 toeren Normaal rond de 1800 2000 toeren.
Ik heb vorig jaar één keer een stoplichtsprintje gedaan met de caravan en jawel ik was sneller en je had die mensen moeten zien kijken.
Achteraf nooit weer gedaan want je moet de auto en de caravan in beweging brengen en dat is toch wel een totaal gewicht van al gauw zon 4 ton de aandrijving krijgt nogal wat te verduren :hug
Ik had vorig jaar een hobby 560 van 2008 met een max gewicht van 1800kg achter de wagen dat reed gewoon geweldig zeer stabiele combinatie en je kon er gerust 120 mee rijden zonder geslinger
Vorigjaar de hobby veranderd voor een fendt topas 510 die 1600kg mag wegen maar het rijdt fantastisch en strak op de weg geen geslinger nu rijdt ik wel met een verlagingset van eibach en 19 inch met plattere banden.
Ik heb wel een 530d natuurlijk maar die trekt als een beest zelfs met caravan. Hij schakelt welliswaar veeel later tot zon 3500 4000 toeren Normaal rond de 1800 2000 toeren.
Ik heb vorig jaar één keer een stoplichtsprintje gedaan met de caravan en jawel ik was sneller en je had die mensen moeten zien kijken.

Achteraf nooit weer gedaan want je moet de auto en de caravan in beweging brengen en dat is toch wel een totaal gewicht van al gauw zon 4 ton de aandrijving krijgt nogal wat te verduren :hug
Dag, ik ben jaren lang met een fend caravan (tot 1700 kg) naar Spanje gereden met een 528 (e39), inderdaad over de route van Milau moet je behoorlijk terug schskelen om > 80 te blijven gaan. De automaat zoieso op de hand zetten, anders wordt je gek van het schakelen.
Nu heb ik sinds kort een e61 van 2005 (530 i), deze motor heeft meer koppel vooral bij een lager toerental (het aantal Pk's = 258). Ik weet zeker dat deze auto geen problemen heeft met een caravan in de bergen.
Gr Goos
Nu heb ik sinds kort een e61 van 2005 (530 i), deze motor heeft meer koppel vooral bij een lager toerental (het aantal Pk's = 258). Ik weet zeker dat deze auto geen problemen heeft met een caravan in de bergen.
Gr Goos
E12 528, E34 535i, E39 528i, E61 530i F11 535i, G30 540i
Bedankt voor de reacties mannen.
Maar wat ik wel veel tegen kom op het WWW, is dat de automaat wat traag is met schakelen.
Is dit probleem op te lossen met een software update!
@IQM De M54 word wel gezien als een motor die wat olie lust?
Maar wat ik wel veel tegen kom op het WWW, is dat de automaat wat traag is met schakelen.
Is dit probleem op te lossen met een software update!
@IQM De M54 word wel gezien als een motor die wat olie lust?
Zeker is dat op te lossen met software, maar 5 serie met automaat is zeker niet traag met schakelen.
Nou mijn broer die had m54 motor nou hij gebruikte bijna geen olie !
Maar wat ik al zei onderhoud is heel erg belangrijk en hoe die met de auto is omgegaan (afgetrapt, geen onderhoud etc)
Nou mijn broer die had m54 motor nou hij gebruikte bijna geen olie !
Maar wat ik al zei onderhoud is heel erg belangrijk en hoe die met de auto is omgegaan (afgetrapt, geen onderhoud etc)
BMW Bayerische Motoren Werke
- lekkerwijf1
Een automaat traag met opschakelen ? vind ik helemaal niet automaat schakelt perfect en schakelt deze traag over dan zet je de automaat op manueel zet je hem een versnelling hoger en zet hem daarna weer in de d-stand. (Zo kun je de automaat zelf inleren) De volgende keer schakelt de automaat vanzelf eerder.