interieurlijst
interieurlijst
Goedemorgen,
Ik zal me eerst even voorstellen.
Ik ben Vreeken en ben al een tijdje eigenaar van een bmw e46 316ti compact uit 2003.
Sinds ik de bmw bezit ben ik al lid van het forum en gebruik het ook graag.
Ivm met mijn verweerde interieurlijsten heb ik besloten ze te spuiten (met spuitbus).
Ik heb gekozen voor hoogglans zwart.
Over het algemeen worden in de DIY fillers gebruikt ivm schuurkrassen.
ik heb tot het plastic geschuurd met k240 en afgeschuurd met k400.
de spuitprimer (2 lagen) heb ik opgeschuurd met k600 en wil er nu hoogglans overheen zetten.
kan dit zonder de filler, of is er een grote kans dat ik schuurkrassen te zien krijg? eventueel korrel 1200 oid gebruiken om de primer te schuren?
alvast bedankt,
Ik zal me eerst even voorstellen.
Ik ben Vreeken en ben al een tijdje eigenaar van een bmw e46 316ti compact uit 2003.
Sinds ik de bmw bezit ben ik al lid van het forum en gebruik het ook graag.
Ivm met mijn verweerde interieurlijsten heb ik besloten ze te spuiten (met spuitbus).
Ik heb gekozen voor hoogglans zwart.
Over het algemeen worden in de DIY fillers gebruikt ivm schuurkrassen.
ik heb tot het plastic geschuurd met k240 en afgeschuurd met k400.
de spuitprimer (2 lagen) heb ik opgeschuurd met k600 en wil er nu hoogglans overheen zetten.
kan dit zonder de filler, of is er een grote kans dat ik schuurkrassen te zien krijg? eventueel korrel 1200 oid gebruiken om de primer te schuren?
alvast bedankt,
Re: interieurlijst
Die filler is echt om het glad te maken en de gaatjes en krassen op te vullen!
Ik zou toch nog filler doen hoor
Anders krijg je van die lelijke krassen op je lijsten x|
Ik zou toch nog filler doen hoor

Anders krijg je van die lelijke krassen op je lijsten x|
-
..en ik zou ook echt met die 1200 er een keer overheen gaan! T moet echt zo glad als babybilletjes zijn want met die hoogglans zie je elke oneffenheid.
Ik heb al diverse plastic lijsten gespoten en 400 is echt nog te grof.
Let ook op de temperatuur. T moet niet te koud zijn als je gaat spuiten anders krijg je sinasappelhuid op je lijsten.
Ik heb al diverse plastic lijsten gespoten en 400 is echt nog te grof.
Let ook op de temperatuur. T moet niet te koud zijn als je gaat spuiten anders krijg je sinasappelhuid op je lijsten.
Ik heb mijn handgrepen in de deur gebruikt voor een proefje.
De lijsten met p240 geschuurd en p600 om de krassen te verwijderen.
daarna primer spuiten en opgeschuurd met waterproof 1200. vervolgens nogmaals primer gespoten en weer opgeschuurd met 1200. In 3 lagen heb ik de hoogglans gespoten.
Ik heb de lijstjes gespoten in de schuur (7 graden) en direct in de bijkeuken (19 graden) 2 dagen te drogen gelegd.
Het ziet er goed uit en krasjes zijn niet te zien.
de overige lijsten ga ik binnenkort schuren, omdat deze wat beter te zien zijn dan de handgrepen, zal ik ze met p400 opschuren, p600 afschuren en de primer met 1200waterproof schuren. ik verwacht dat het resultaat wel voldoende zal zijn.
Overigens zal ik de schuur even opwarmen, want er was inderdaad een minimaal sinaasappelteffect (manderijneffect).
De lijsten met p240 geschuurd en p600 om de krassen te verwijderen.
daarna primer spuiten en opgeschuurd met waterproof 1200. vervolgens nogmaals primer gespoten en weer opgeschuurd met 1200. In 3 lagen heb ik de hoogglans gespoten.
Ik heb de lijstjes gespoten in de schuur (7 graden) en direct in de bijkeuken (19 graden) 2 dagen te drogen gelegd.
Het ziet er goed uit en krasjes zijn niet te zien.
de overige lijsten ga ik binnenkort schuren, omdat deze wat beter te zien zijn dan de handgrepen, zal ik ze met p400 opschuren, p600 afschuren en de primer met 1200waterproof schuren. ik verwacht dat het resultaat wel voldoende zal zijn.
Overigens zal ik de schuur even opwarmen, want er was inderdaad een minimaal sinaasappelteffect (manderijneffect).
Dit ga ik even in de gaten houden, ik wil zelf ook pianolak zwarte lijsten.
ik heb het idee om de lijstjes met het sinaasappeleffect even waterproof 2000/2500 te schuren (heel lichtjes), daarna polishen met commandant en wax.
verziek ik dan mn werk of word het er beter van?
bij de volgende lijstjes zal ik er ook voor zorgen dat de spuitbus en lijsten op kamertemperatuur zijn. ik heb namelijk begrepen dat dat ook een oorzaak kan zijn voor sinaasappeleffect.
verziek ik dan mn werk of word het er beter van?
bij de volgende lijstjes zal ik er ook voor zorgen dat de spuitbus en lijsten op kamertemperatuur zijn. ik heb namelijk begrepen dat dat ook een oorzaak kan zijn voor sinaasappeleffect.
-
met polishen kom je vaak idd een heel eind!
Je hebt de blanke lak toch wel direct op de basis lak gespoten? De blanke lak kan er overheen zodra de laatste laag basis dof begint te worden..
Je hebt de blanke lak toch wel direct op de basis lak gespoten? De blanke lak kan er overheen zodra de laatste laag basis dof begint te worden..
Met commendant heb ik de lijsten nog gepolished en daarna in de wax gezet.. het resultaat hiervan valt een beetje tegen.
maar ik heb helemaal geen blanke lak gespoten.
allen primer en 3/4 lagen hoogglans zwart en dit netjes laten uitharden. resultaat is acceptabel, maar niet perfect.
ik zou de lijsten alsnog op kunnen schuren met 1200/2000 waterproof en daarna in de blanke lak zetten.
verwacht dat de blanke lank wel gaat glimmen;)
maar ik heb helemaal geen blanke lak gespoten.
allen primer en 3/4 lagen hoogglans zwart en dit netjes laten uitharden. resultaat is acceptabel, maar niet perfect.
ik zou de lijsten alsnog op kunnen schuren met 1200/2000 waterproof en daarna in de blanke lak zetten.
verwacht dat de blanke lank wel gaat glimmen;)
-
Ja dat gaat waarschijnlijk wel hard glimmen maar dat komt vooral door de hoogglans.. als je wil dat het minder glimt moet je zijdeglans of mat nemen.
Het aanbrengen van blanke lak is echter essentieel voor de duurzaamheid van je paintjob. Die lijsten hebben veel te verduren een goeie harde blanke lak laag voorkomt dat de basiskleur slijt..
Ik zou als ik jou was de lijsten weer flink schuren met 800, daarna wetproofen met 1200 of fijner, nog een laag basiskleur en wanneer de lak mat begint te worden (dus niet droog maar plakkerig) de blanke lak eroverheen (eerste laag dun opzetten en daarna 3 of vier lagen dik d'r op) en wanneer de lak goed is uitgehard flink polijsten.
Het aanbrengen van blanke lak is echter essentieel voor de duurzaamheid van je paintjob. Die lijsten hebben veel te verduren een goeie harde blanke lak laag voorkomt dat de basiskleur slijt..
Ik zou als ik jou was de lijsten weer flink schuren met 800, daarna wetproofen met 1200 of fijner, nog een laag basiskleur en wanneer de lak mat begint te worden (dus niet droog maar plakkerig) de blanke lak eroverheen (eerste laag dun opzetten en daarna 3 of vier lagen dik d'r op) en wanneer de lak goed is uitgehard flink polijsten.
-
Btw: polishen heeft natuurlijk alleen maar zin als er voldoende lak op zit om te polishen. Stel, er zit maar 1 laag op dan is het enige wat je met polishen bereikt dat je die laag verwijdert.
Om dus oneffenheden weg te kunnen polishen heb je sowieso enkele lagen blanke lak nodig.
Om dus oneffenheden weg te kunnen polishen heb je sowieso enkele lagen blanke lak nodig.
bedankt voor de waardevolle tips.
ik ging er vanuit dat hoogglanslak al was bedoeld voor het eindresultaat.
en de blanke lak niet bovenop de hoogglans kon.
binnenkort maar streven naar perfectie met blanke lak.
ik ging er vanuit dat hoogglanslak al was bedoeld voor het eindresultaat.
en de blanke lak niet bovenop de hoogglans kon.
binnenkort maar streven naar perfectie met blanke lak.
zojuist mijn lijsten met 600 mat gemaakt.. daarna met waterproof 1200 helemaal "babybilletjes" glad gemaakt. ontvetten en weer 2 lagen hoogglans zwart gezet.
Bij de laatste laag zwart een minimale laagje blanke lak. ik wacht even een uurtje totdat het plakkerig is en dan komen de volgende lagen blanke lak.
ik heb hoge verwachtingen;)
Bij de laatste laag zwart een minimale laagje blanke lak. ik wacht even een uurtje totdat het plakkerig is en dan komen de volgende lagen blanke lak.
ik heb hoge verwachtingen;)
-
Klinkt goed! ben benieuwd!
spuiten is goed gelukt. een paar "waardevolle" tips:
* zorg ervoor dat de spuitbus op een goede temperatuur is (15 tot 25 graden). Leg hem desnoods in een bak warm water, de spuitbus werkt dan veel beter.
* Het materiaal dat gespoten moet worden moet ook op een goede temperatuur zijn. Verf reageert namelijk op warmteverschil.
* zorg voor goede ventilatie,
* maar pas op voor wind en luchtstromen.
* probeer ervoor te zorgen dat de omgeving stofvrij is (helemaal stofvrij is onmogelijk),
bij het drogen een paar natte handdoeken naast de lijsten leggen.
als je in de schuur/garage spuit een teiltje water over de vloer gooien. vocht trekt stof aan.
de lijstjes zien er mooi glimmend uit, en voelen bijna zo glad als de auto zelf. Al zit er nog wel een minimale hoeveelheid stof in de verf vast.
ik vraag me af of ik de stof eruit krijg door licht te polijsten?
* zorg ervoor dat de spuitbus op een goede temperatuur is (15 tot 25 graden). Leg hem desnoods in een bak warm water, de spuitbus werkt dan veel beter.
* Het materiaal dat gespoten moet worden moet ook op een goede temperatuur zijn. Verf reageert namelijk op warmteverschil.
* zorg voor goede ventilatie,
* maar pas op voor wind en luchtstromen.
* probeer ervoor te zorgen dat de omgeving stofvrij is (helemaal stofvrij is onmogelijk),
bij het drogen een paar natte handdoeken naast de lijsten leggen.
als je in de schuur/garage spuit een teiltje water over de vloer gooien. vocht trekt stof aan.
de lijstjes zien er mooi glimmend uit, en voelen bijna zo glad als de auto zelf. Al zit er nog wel een minimale hoeveelheid stof in de verf vast.
ik vraag me af of ik de stof eruit krijg door licht te polijsten?
foto's? ja.. das een goeie! 
Ik ga mijn best doen.
even kijken hoe ik dat online kan krijgen.

Ik ga mijn best doen.
even kijken hoe ik dat online kan krijgen.