Dansende voortrein

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
charlo

Dansende voortrein

Bericht door charlo » 01 feb 2011, 11:03

Hey,

ik heb de laatste tijd last van een zoekerige voorkant van mijn e46 320D Touring. Dus als je autosnelwegbochten of afritten wat sneller neemt, moet hij wat meer in toom gehouden worden. Ook op rechte stukken tegen hoge snelheid durft hij al eens wat licht van stuur te worden.

In eerste instantie denk ik dan dat mijn draagarmrubbers wééral kapot zijn, en dat zou de derde keer op 3 jaar zijn. Wat ik eigenlijk niet zo leuk vind.

Dus mijn vraag: kan dit nog andere oorzaken hebben? En is er geen alternatieve setup die slijtvaster is dan de OEM-setup?
Auto staat nu nog op winterbanden, over twee maanden komen er 18duimers onder, dus dan moet hij goed afgesteld staan.

thx

Griffendahl

Re: Dansende voortrein

Bericht door Griffendahl » 01 feb 2011, 11:25

't Kunnen ook je draagarmen zelf zijn bijvoorbeeld speling op de fuseekogel, maar ook velgen met een te extreme ET-waarde...

Normaal gaan draagarmrubbers wel wat langer mee als een jaar... Ik rijd met mijn diesel toch al ruim 3 jaar (gemiddeld 50.000km per jaar) met dezelfde rubbers en merk nog geen problemen.

charlo

Bericht door charlo » 01 feb 2011, 11:30

Draagarmen zijn zomer 2009 vervangen wegens speling met die bewuste fuseekogel, samen met rubbers. Die rubbers waren toen al voorjaar 2010 weer versleten, en dus weer vervangen.

As for ET-waarden, zit nu standaard 16duims velg onder met winterbanden.

Opt1mus
Contacteer:

Bericht door Opt1mus » 01 feb 2011, 11:32

@ Griff: Jij rijdt toch op de fiets tegenwoordig ;) ?

Mocht je willen upgraden naar zwaarde rubbers kun je kiezen voor bv. Powerflex, heb ik gedaan en bevalt erg goed.
Ik ben het overigens met Griff. eens dat dit wel erg snel is.
320dMtech Y2K.11 | lid #100 | Afbeelding|
Touring zonder dakrails:
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 01 feb 2011, 11:36

Opt1mus schreef:@ Griff: Jij rijdt toch op de fiets tegenwoordig ;) ?
Ik idd doorgaans wel, maar dat betekent niet dat die auto nu stil staat ;)

Powerflex rubbers zou een goed alternatief kunnen zijn voor je standaard rubbers, zijn idd wel een stukje stugger en zouden een wat langere levensduur moeten hebben.

charlo

Bericht door charlo » 01 feb 2011, 12:28

Nou, ik zal het binnenkort eens aan de garage voorleggen als hij voor onderhoud binnenmoet. Heb er zelf de skills of de tools niet voor.

Meen me wel te herinneren dat ze er vorig jaar geen OEM-rubbers maar van een ander merk hebben ondergeduwd. Dus als die ook al zo snel slijten, moet het probleem toch ergens anders liggen, nee?

Stefan

Bericht door Stefan » 01 feb 2011, 12:40

Ik denk dat het komt door je winterbanden. Toen ik overging van zomer- naar winterbanden vond ik hem ook stukken lichter sturen.

charlo

Bericht door charlo » 01 feb 2011, 20:50

Toen de winterbanden er net op lagen had ik dat gedoe nochtans niet.

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 01 feb 2011, 21:10

als ze de draagarmrubbers niet precies op de juiste plek persen zijn ze zo verrot.

Iets te ver of niet ver genoeg op de draagarm sloopt echt je rubbers.
Beter ff dit bij de dealer laten doen of je moet heel goed kijken of ze niet op spanning staan bij monteren (en dan uiteraard spanning bij rijhoogre bekijken eventueel met een krikpoot. :!
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Performance en tuning”